Japan-senter ved NTH
I samarbeid med næringslivet foreslår UNIT å bygge opp et
nasjonalt kompetansesenter for japansk språk og kulturforståelse
i Trondheim.
- Initiativet retter seg i særlig grad mot behov i teknologiske
og industrielle miljøer og det er derfor naturlig å legge
hovedaktiviteten til NTH, sier dekanus Jan Brøgger, en av
initiativtakerne til Japanprogrammet.
Det norske Japan-initiativet har som formål å samle næringsliv og
offentlige institusjoner til et felles løft for økt
Japan-kompetanse i Norge. Et av hovedmålene er å fremme
forretningsmessig, teknologisk og kulturelt samkvem og forståelse
mellom Japan og Norge. Et arbeidsutvalg med representanter for
næringsliv og offentlige institusjoner skal nå utarbeide en
finansierings- og handlingsplan for et norsk Japan-program. Norsk
Hydro har påtatt seg å holde sekretariatet for utvalget.
PÅ FRAMMARSJ
- Bakgrunnen er at Asia, med Japan i spissen, har blitt det nye
tyngdepunktet for økonomisk og teknologisk utvikling, opplyser
Jan Brøgger.
- Japan har i dag en dominerende rolle i internasjonal handel og
er dessuten et foregangsland innen utvikling og anvendelse av
avansert produksjonsteknologi. Deres politiske og kulturelle
innflytelse har på langt nær stått i forhold til den økonomiske
styrken. I etterkrigstida har USA og vesten spilt rollen som
overlegen storebror og lagt mye av premissene for internasjonal
handel og samarbeid. Nå er bildet iferd med å forandres. Japan
har blitt en likeverdig partner som krever å bli tatt hensyn
til. De har allerede stor innflytelse som drivkraft og
foregangsland for vekstområdene i Asia. I de kommende årene vil
de gjøre seg sterkt gjeldende også i verden forøvrig. Japan, og
etterhvert også Kina, kan komme til å få stor innvirkning på
internasjonal politikk og kultur. Dette tvinger fram et behov for
både språkopplæring og kulturforståelse. Japanerne har lange
tradisjoner i å skolere vitenskapsfolk og næringslivstopper om
vesten. Nå er det vår tur til å søke kunnskap om dem, sier
Brøgger.
MIT-MODELLEN
Norge har per i dag meget begrenset kompetanse og
undervisningskapasitet innen japansk språk og kultur. Det
akademiske miljøet har kun én stilling som er viet Japan, og den
er ved Universitetet i Oslo.
Amerikanerne har for lengst innsett behovet for å bygge opp en
industrirettet Japan-kompetanse på universitetsnivå. Modellen for
det norske Japan-programmet er hentet fra Massachusetts Institute
of Technology (MIT). MITs Japan Program ble grunnlagt i 1981 og
er i dag ett av i alt åtte USA- Japan Industry and Technology
Training Centers. Aktivitetene omfatter utdannelse, forskning og
opplysningsvirksomhet som er finansiert ved bidrag fra
amerikanske og japan-ske bedrifter, fond og føderale
myndigheter. Sentrene tilstreber å forene teknologiske,
samfunnsvitenskapelige og humanistiske disipliner i en integrert
tilnærming til utfordringer i teknologisk og forretningsmessig
samkvem mellom USA og Japan. Initiativtakerne til et tilsvarende
norsk Japan-program vil legge virksomheten til Trondheim.
- Vi tenker oss et samarbeid mellom NTH og Sosialantropologisk
institutt ved AVH, sier Brøgger. Han legger til at det er
naturlig å legge hovedaktiviteten til NTH, fordi NTH er Norges
beste bedriftslederutdanning. Brøgger ser for seg at
japan-opplæringa skal skje på flere nivåer.
- Vi må kunne tilby undervisning både på hovedfags- og
doktorgradsnivå. I tillegg må vi få til et tilbud om
etterutdanning. Senteret bør ta sikte på å øke det almene
kunnskapsnivå om japansk teknologi, industri, samfunn og kultur.
Japansk språk lar seg ikke lære i en håndvending akkurat. Hvordan
vurderer du interessen for å gå løs på omfattende japanstudier
blant studenter og næringslivsfolk?
- Jeg tror tilbudet vil bli godt mottatt, det har vi allerede fått
signaler om fra ledende næringslivsfolk. Kompetanse om Japan vil
bare bli mer og mer viktig og anvendelig i årene som kommer,
avslutter Brøgger.
SR
Updated 28.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no