Godt forberedt på å motta funksjonshemmede
Til høsten begynner tre rullestolbrukere ved
NTH. Forberedelsene til å motta funksjonshemmede studenter
begynner mange måneder før det ordinære studentopptaket. Så langt
det er mulig skal alt legges til rette for at de skal kunne ta
del i undervisninga på lik linje med alle andre. Det forutsetter
hjelpetiltak som må tilpasses individuelle behov.
Hvis en rullestolbruker skal besøke studieveileder Cathrine
Strømmen, som har ansvar for å legge forholdene til rette for
funksjonshemmede studenter, må vedkommende forsere Hovedbyggets
bratteste trapp.
Foto: Jens Søraa
I april skal Kollegiet behandle en ny handlingsplan for
funkjsonshemmede studenter. Den foreslår at det skal nedsettes et
fast utvalg som skal ivareta de funksjonshemmedes behov og
rettigheter overfor Kollegiet og andre styrer og utvalg ved
UNIT. Under arbeidet med handlingsplanen er alle rutiner og
praksis gjennomgått som vedrører funksjonshemmede studenter ved
UNIT. NTH har et godt innarbeidet opplegg både for
tilrettelegging og oppfølging som vil bestå uten særlige
endringer.
FORBEREDELSER
Studieveileder Cathrine K. Strømmen er i full gang med
forberedelsene til å ta imot de tre rullestolbrukerne som
begynner ved NTH i høst.
- Den største bøygen er at vi har en stor og tungvint
bygningsmasse som kan være vanskelig å gjøre tilgjengelig for
rullestolbrukere, forteller hun. Det kan bli nødvendig å foreta
en del bygningsmessige tilpasninger, spesielt med hensyn til
toaletter, heiser, ramper og tilpasninger i auditorier. Slike
tiltak er i stor grad avhengig av økonomi og oppfølging fra
driftsavdelingen. Hittil har ikke økonomien vært noe problem. Fem
prosent av driftsbudsjettet er øremerket for tiltak til
funksjonshemmede.
TILRETTELEGGING
Det er studieadministrasjonen som har ansvaret for
tilretteleggingen av studieforholdene for funksjonshemmede. Som
studieveileder har Strømmen hovedansvaret for oppfølgingen. Hun
skal både sørge for å iverksette og koordinere ulike
tiltak. Strømmen har kontor i andre etasje i hovedbygget, og dit
kan ihvertfall ingen rullestolbruker ta seg fram ved egen
hjelp. Det finnes mange tilsvarende uinntakelige rom på
Gløshaugen. Strømmens oppgave er å fjerne så mange hindringer som
mulig og finne tiltak som kan oppveie problemene.
Til eksamen vinteren 1993/94 var det tilsammen 172 studenter som
søkte særordninger for ulike typer funksjonshemning, eller plager
ved NTH. Blant dem var fem døve/hørselshemmede og tre
blinde/svaksynte.
- Den største utfordringen er at alle hjelpetiltak skal tilpasses
individuelle behov, påpeker Strømmen.
SR
Updated 28.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no