Realfagsbygget:
- Ingen grunn til uro
-Det hadde klart vært behagelig om Stortinget allerede i høst hadde
sagt ja til byggestart, men egentlig har vi ikke behov for dette. Vi
regner med godkjenning i løpet av vinteren/våren, og det ligger ingen
form for dramatikk i dette, sier universitetsdirektør Tor H. Johansen.
Det oppstod usikkerhet om Realfagsbygget i det hele tatt vil la seg
realisere, da flere Stortingsrepresentanter i desember gikk tilbake på
at bevilgningen til bygget skulle ansees som en
byggestartbevilgning. Enkelte mente dette var med på å skape uklarhet
om fremdriften i prosjektet.
Universitetsdirektør Tor H. Johansen beroliger tvilerne med at
tingene går som de skal.
- Før bygging kan starte krever Finanskomiteen og Stortinget
at det foreligger en godkjent kostnadsramme. Denne har Statsbygg
laget, men det ble tatt et par forbehold som Finansdepartementet har
stilt spørsmålstegn ved. Disse er nå besvart fra Statsbygg i samarbeid
med UNIT. I dag foreligger det godkjent kostnadsramme på Kjelhuset, og
vi forventer at resten skal komme fram mot våren.
TRE FASER
Det eksisterer tre faser i planene for Realfagsbygget. Fase
1 omfatter ombygging av Kjelhuset. Her trenger man en godkjenning av
byggestart ved salderingsbudsjettet som kommer i juni. Da kan bygging
komme i gang i november/desember.
Fase 2 er igangsetting av selve hovedbygget , mens fase 3 blir
å foreta en påbygning av eksisterende bygninger på Gløshaugen for å
oppfylle kravene til romprogram.
- Ved byggestart av selve hovedbygget, vil mange av
undervisningsrommene ved Fakultet for kjemi og kjemisk teknologi bli
ubrukbare. Derfor trenges det nye lokaler og grupperom. Disse skal nå
legges til Kjelhuset, opplyser Johansen.
- Når det gjelder påbygningen i fase 3, har vi flere
alternativer: Vi kan utvide et eksisterende anlegg ved Lerkendal, lage
påbygg på Almenn fysikk, eller bygge på lavblokkene ved
Sentralbyggene.
STORT LØFT
Prosjekteringen av selve Realfagbygget vil neppe komme i gang før ved
årsskiftet 1995/96. Det betyr at byggingen trolig kan starte i slutten
av l996. For å greie dette trenges det endelig godkjenning av
prosjektet i årets statsbudsjett som legges frem i oktober.
- Man må ha i minne at Realfagsbygget vil koste over én
milliard kroner, sier prosjektleder Tore Syversen.
- Det er et stort prosjekt og oppføringen av hovedbygget vil
skje i ett byggetrinn. Når man setter i gang, binder man opp
universitetets investeringsbudsjett for mange år
framover. Finansieringen av dette bygget kommer ikke som en
ekstrabevilgning på toppen av de ordinære bevilgningene. Dette er
grunnen til at Stortinget vil ha klare forsikringer før man går i
gang. Men fremdriften i prosjektet er ikke truet. Vi har midler til å
drive frem prosjekteringen inneværende år, og etter planen skal hele
pakken stå ferdig i juli 1998.
Forverret parkeringssituasjon
Realfagsbygg-planene omfatter ikke at det skal bli flere - men færre -
parkeringsplasser ved NTH. Tomten er maksimalt utnyttet og gir ikke
rom for parkeringsplasser. Tvertimot vil nybygget utradere
parkeringsplass 18 bak kjemiblokkene.
- Vi kan vel trygt si at det nye bygget ikke vil gjøre det lettere å
finne parkeringsplass ved NTH, sier driftsdirektør Jens Nordback.
- Totalt sett blir det færre parkeringsplasser å rutte med, og
folk må nok venne seg til å gå litt lengre. Dette gjelder både de som
i dag parkerer på P18 og de som vil komme til å jobbe i
Realfagsbygget.
Den eneste muligheten de fleste nyansatte i Realfagsbygget vil
ha til parkering, er å benytte parkeringsplassene på andre siden av
hovedveien ned mot Lerkendal. Nordback mener det ikke vil bli mer enn
ti minutters gange om folk f.eks setter bilene igjen på
parkeringsplassen ved Nardo,- en relativt stor plass som sogner til
Petroleumsteknologisk senter.
- Det vil helt klart bli større etterspørsel etter p-plasser,
mener Nordback, -og det er normalt bare ansatte som kommer i
betraktning, ikke studenter.
Hva med parkeringskjeller i nybygget?
- Noe slikt er ikke inkludert i planene. Det ryktes at det
skal bli fem - seks plasser i kjelleren, men dette er jo mer som en
vits. Jeg hadde gjerne sett at studentene hadde kunnet få kjøre
syklene inn i en kjeller, sier Nordback som frykter at syklistene vil
komme til å benytte samme adkomst som er avsatt til varemottak for
bygget.
- Jeg ser det som svært sannsynlig at studentene vil sette fra
seg syklene nord for Bygningsing.avdelingen siden det finnes så lite
av arealer rundt bygget. Dermed vil de sperre for varetransport. Vi
har blant annet en kantine som er avhengig av å få tilkjørt varer,
sier Nordback som frykter kaos.
TRAFIKK
Det er ikke lett å spå hvordan trafikkbildet vil arte seg rundt
nybygget i 1998, men fullt vil det bli når flere hundre studenter og
ansatte skal til og fra jobb hver dag. Ifølge Nordback er det ca. 670
ansatte og 2500 studenter som skal ha arbeids- og lærested i
Realfagsbygget. Av disse befinner cirka halvparten seg allerede på
Gløshaugen. Med disse tallene i minne er Nordback betenkt over hva som
vil skje ved adgangen på østsiden av bygget ved hovedinngangen.
- I utgangspunktet er det her svært trangt mot Materialteknisk
institutt, og jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal greie å løse
behovet for en mer åpen adkomst. Dette gjelder ikke minst for
busser. Et par drosjer burde det også ha vært plass for, og en
fremtidig bussrute fra Dragvoll hver dag bør jo ha snumuligheter her,
sier han.
Driftsavdelingen er nå i kontakt med landskapsarkitekt Bjarne
Åsen som planlegger sykkelstier, gangveier mm. i tilknytning til
nybygget. Målet er at de "myke sidene" skal ivaretaes ved NTH selv om
trafikken klart vil øke.
ÅD
Updated 22.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no