Kunstakademiet trolig til NTH
Stortinget har talt: Trøndelag Musikkonservatorium og
Kunstakademiet i Trondheim skal integreres i UNIT innen 1. august i
år. Det vil nå bli satt ned et utvalg som skal se på den praktiske
gjennomføringen. Både Kunstakademiet, Høgskolestyret i Sør-Trøndelag
og UNIT skal være representert i utvalget.
Rektor Jon Arne Mogstad bøyer seg for at Kunstakademiet skal
legges inn under Unit, men flytte fra sine trivelige lokaler på Nedre
Elvehavn og opp til Gløshaugen vil hverken han eller studentene høre
snakk om.
Foto: Synnøve Ressem
Dette ble bestemt i et møte med KUF andre uka i januar, hvor blant
andre rektor Karsten Jakobsen var tilstede. På møtet foreslo Jakobsen
at arbeidet bør konsentrere seg om å få avklart de praktiske detaljene
innen den fastsatte fristen, som altså er 1. august i år, men at den
økonomiske samkjøringa bør vente til 1. januar 1996.
FORM OG FARGE
Under høringsrunden har det kommet fram flere forslag og modeller for
organisasjonstilknytning. Det som kanskje er mest nærliggende er at
Konservatoriet blir lagt inn under Historisk-filosofisk fakultet ved
AVH, og at Kunstakademiet blir tilknyttet Fakultet for arkitektur og
Institutt for form og farge ved NTH. Kunstakademiet er sterkt uenig
i dette og går inn for at Kunstakademiet og Musikkonservatoriet slåes
sammen under UNIT, helst som et Fakultet for billedkunst og musikk.
Fakultetsdirektør Gunnar Parelius ved Fakultet for arkitektur er
optimistisk til at det skal lykkes å finne en god løsning. Han er enig
i at Institutt for form og farge ligger nærmest i tilhørighet, men
understreker at det er store forskjeller på de to lærestedene både hva
angår type undervisning og det pedagogiske miljø. De kan godt dra
veksler på de samme lærekreftene i enkelte fag, slik de allerede gjør,
men undervisninga blir forskjellig. En arkitekt har en annen
tilnærmingsmåte til et fag som for eksempel tegning, enn en som
utdanner seg til bildende kunstner. Derfor understreker Parelius
nødvendigheten av at begge lærestedene får mulighet til å bestå som
egne miljøer.
Økonomi og finansiering kan også bli vanskelige brikker i puslespillet
som skal legges. En kunststudent koster mange ganger mer enn en
gjennomsnitts universitetsstudent. I motsetning til Universitetet,
der studentopptak i all hovedsak skjer etter poeng, tar Kunstakademiet
opp sine studenter på grunnlag av opptaksprøver. Arkitekt tar opp
2/5-deler av studentene etter opptaksprøve, men stiller i tillegg
minimumskrav til kunnskaper i matematikk og fysikk. Forskjellen i
opptakskriterier representerer nok et brudd med den polytekniske
undervisningsverden og administrasjon, der man tilstreber så stor
likhet som mulig.
REDD FOR Å BLI SLUKT
Ved Kunstakademiet er er det sterk motstand mot ideer om å flytte
skolen til Gløshaugen.
- Det er avgjørende at vi får fortsette å bestemme innholdet av
studiet sjøl, sier rektor Jon Arne Mogstad. Han frykter også for mye
innblanding i økonomistyringen.
- Ellers ser jeg mye positivt i et nærmere samarbeid med
universitetet, fortsetter Mogstad.
- Jeg tror vi har mye å tilføre UNIT, og omvendt. Vi har en kreativ
studentmasse, og i undervisninga legger vi hovedvekten på
intermedia. Det vil si at vi bruker forskjellige medier og teknologi,
som for eksempel avansert datateknologi og video. Flere av studentene
våre har universitetsbakgrunn, de fleste innen kunsthistorie og
arkitektur. Det er vanlig at arkitektstudenter hospiterer hos oss et
år. Hospitantene må gjennom den samme opptaksprøven som de vanlige
studentene.
Prorektor Jeremy Welsh legger til at det er utenkelig at
Kunstakademiet skal endre opptaksprosessen for å tilpasse seg den
vitenskapelige undervisningsverdenen.
- Under hvilken som helst ny struktur er Kunstakademiet i Trondheim
fremdeles et Kunstakademi, og vi vil i likhet med akademiene i Oslo og
Bergen fortsatt ha vårt nåværende undervisnings,- evaluering og
opptaksprøvesystem, presiserer han.
- Kunstakademiet og Konservatoriet som et fakultet eller institutt bør
få størst mulig autonomi i disponering av budsjettmidler, fortsetter
han, og advarer mot reduseringer i forhold til det som er i dag.
- Kunstutdanning for musikere og billedkunstnere er noe helt annet enn
vitenskapelig undervisning, og det ville være en katastrofe dersom
kunsthøgskolene blir tvunget inn i den vitenskapelige modellen,
framholder Welsh. Han understreker at Kunstakademiet fortsatt er åpen
for samarbeid med Fakultet for Arkitektur og Institutt for Form og
Farge.
- Men samarbeidsprosessen vil bli mer fruktbar mellom to uavhengige
medspillere i universitetets struktur, sier han.
SR
Updated 06.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no