Foreløpig stopp for unik
foto-base på Internet
I over tre år har Institutt for datateknikk og telematikk deltatt i
et samarbeidsprosjekt om å bygge opp en fotodatabase av den unike
bildesamlingen etter fotografen Anders B.Wilse (BAUTA). Juridiske
problemer har ført til at den elektroniske basen foreløpig er trukket
tilbake fra Internet.
To historiske Wilse-bilder velvillig utlånt fra Norsk Folkemuseum. Til
venstre "Den syge paa vei til Hospitalet" tatt i 1910. Til høyre et
bilde fra Bossekop market i Alta, 1928.
Den tekniske delen av oppgaven er løst. Databasen er lagt inn på
Internet og har blant annet vært tilgjengelig via WWW-sida til
Nasjonalbiblioteket i Rana. Men underveis har det dukket opp flere
uklarheter om elektronisk lagring og bruk av bilder. Problemene som må
avklares gjelder lover og regler angående personvern og bildebruk i
forhold til fotoloven. Eier av Wilse-samlingen, Norsk Folkemuseum, har
valgt å stoppe tilgangen til databasen mens disse spørsmålene blir
avklart.
STRENG FOTOLOV
Trond Bjorli, leder av dokumentasjonsseksjonen ved Norsk Folkemuseum,
forteller at de største uklarhetene dreier seg om
portrettsamlingen. Fotoloven setter strenge grenser for behandling av
portretter. Den gylne regelen er at eieren har suveren råderett over
sin eget kontrafei, og dette vanskeliggjør lagring av portretter i
automatiske arkiver. Folkemuseet arbeider nå for å utrede saken i
samarbeid med Universitetet i Oslo.
- Hvis vi må utelate portrettene vil vi redusere store deler av
fotoarven i både dette og det forrige århundre, sier Bjorli.
- Jeg både håper og tror vi skal finne en løsning. Jeg kan vanskelig
se at portrettbildene vi her snakker om kan oppleves som krenkende av
noen. Både fotograf og objekt har vært opptatt av at framstillingen
skulle bli så god som mulig. Da synes jeg problemene er større med en
del av dokumentasjonsbildene. Blant annet har vi endel
dokumentasjonsbilder fra sykehus, som pasienter og deres pårørende kan
finne krenkende. Et annet eksempel er bilder fra krigen, som viser
nordmenn og tyskere sammen i kompromitterende situasjoner.
HISTORISKE BILDE-DOKUMENT
BAUTA er et eksempel på problemer som kan oppstå ved opprettelse av
elektroniske databaser. Andre konfliktområder kan være spørsmål om
opphavsrettigheter og åndsverklov, kopiering, drift og
inntektsfordeling. Erfaringen med BAUTA viser at vi kanskje bør få et
nytt sett av lover og regler før vi kan ta ibruk teknologien for
alvor.
Fotosamlingen av Anders Beer Wilse utgjør en av de mest
betydningsfulle delene av vår nasjonale fotoarv og teller 110.000
negativer og 30.000 originalkopier, tatt i tidsrommet 1900 - 1945.
Samlingen inneholder også omlag 3.500 negativer av Aksel Lindahl, tatt
i 1880-årene. Wilse reiste mye og var blant annet en av pionerene i
Norsk Turistforening. Sannsynligvis har han besøkt hver eneste kommune
i landet, og han brukte fotoapparatet flittig der han for. I samlingen
finnes landskapsbilder og prospekter fra by og land,
dokumentasjonsbilder fra arbeidsliv og friluftsliv, samt en mengde
portretter. Det er ingen underdrivelse å si at fotosamlingen er en
visuell framstilling av norgeshistorien i denne perioden.
25.000 NEGATIVER
Foreløpig teller BAUTA omlag 25.000 negativer samt
referanseopplysninger til 55.000 bilder. Bjorli roser samarbeidet med
Institutt for datateknikk og telematikk som har hatt ansvaret for den
tekniske gjennomføringen. Bjorli håper at samarbeidet kan fortsette i
et nytt prosjekt for elektronisk lagring av film.
Av Synnøve Ressem
Updated 06.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no