Ottar Kaldehorn (AP)
- Debatten har hovedsakelig dreid seg om NTNU/UNIT. Det er kanskje
ikke rett å hevde at dette er den viktigste delen av
komiteinnstillinga, men den er viktig. Den er uten tvil den
delen av lovframlegget som har fått mest oppmerksomhet både her i
huset og ikke minst i arbeidslivet, næringslivet og i fra
utdanningsmiljøet i Tr.heim er det kommet mange innspill og
meninger om hva som bør skje.
- NHO har naturlig nok vært mest opptatt av NTNU og teknologiens
plass og vilkår i framtidas høyere utdanning, og ut i fra de
tidligere kjente alternativer til løsning valgt å støtte en
fristilling av NTNU i forhold til NTNU. Merknader fra både
mindretall og flertall i komiteinnstillinga viser at budskapet om
behovet for et sterkt nasjonalt og internasjonalt teknologisk
utdanningsredskap på høyt nivå er nådd fram, og at komiteen har
tatt dette viktige spørsmålet særdeles alvorlig.
- Men det er i vurderinga av hvordan dette best kan skje, at den
store forskjellen kommer frem. I AP ser vi SP og Høyre sitt
framlegg til løsning med full fristilling av NTNU, som svært lite
framtidsrettet i forhold til målsettinga med Norgesnettet og ikke
minst sett i et internasjonalt perspektiv. Mindretallets
framlegg kan kanskje siest å være et godt forsøk på å løse en
stedlig og lokal konfliktsituasjon. Men som kjent, det skal
større fagkunnskap til å sy sammen og strikke, enn å klippe av.
- Det betyr at det er lettere å slite av, enn å bygge
sammen. Mindretallet tar ikke høyde for de mest sentrale,
nasjonale utfordringer. Dette er APs syn, og jeg vil også tro at
ifra næringslivets side, så ligger utfordringa i å ha mot, evne
og vilje til å løfte teknologiutdanninga opp på et organisatorisk
og strukturelt nivå, som gjør at den kommer til sin fulle rett i
Norgesnettet.
- Midretallet evner etter vår mening, ikke å se den store verdien
som ligger i å utnytte og videreutvikle de totale ressursene som
er ved NTNU og NTNU, ved å skape en framtidig enhet der
teknologien får en sentral plass, ikke minst sett i et nasjonalt
og internasjonalt perspektiv. Vi snakker her om et samspill og
samhandling som ender opp med en foredling av Trondheimsmiljøet
sine samla fag og kompetanseressurser. Jeg må innrømme, at jeg
har kjempet, selv som sunnmøring, for å bevare optimisme i en
debatt som i hovedsak har vært preget av alt det negative som kan
skje hvis sentrale aktører ikke ønsker å samarbeide i tråd med
OTs vedtak. Jeg vil minne om at OT sitt vedtak nettopp vil
innebære at sentrale parter skal samarbeide om å skape det
universitet som flertallet her gjør vedtak om.
- AP ønsker gjennom denne flertallsinnstillinga å medvirke til å
ta ansvar, til å løfte teknologiutdanninga i Norge opp på
universitetsnivå. Selv om ikke den nye modellen er på plass i
dag, og det trengs utgreiing og masse arbeid før dette
teknologiens universitet er utviklet, så mener AP at det er her i
dette samla sterke miljøet, framtiden for teknologien skal bli
skapt.
- Mindretallets forslag til løsning og full fristilling av NTNU er
gårdagens løsning. Etter APs syn vil det resultere i å flytte
teknologiutdanninga, rett nok på et eget spor, men sett i et
langsiktig perspektiv, vil dette bli et sidespor. Hvorfor et
teknisk naturvitenskapelig univ.? Jo, fordi det spesielt viktig
for Norge som framtidig sterk industrinasjon og ikke minst i
forhold til den målsettinga som vi har for næringsutvikling i
fastlands-Norge, at teknologiutdanninga ikke havner i et
nasjonalt vakuum. Det er etter AP sitt syn helt tvingende
nødvendig at i Norge til en hver tid, i det minste klarer å
tilpasse oss internasjonal tenkning og kunnskapsnivå på dette
området.
- Det er svært viktig at Norges teknologiske spisskompetanse ikke
blir dyrket fram i monokultur. Norges teknisk naturvitenskapelige
univ. vil etter vår mening på en svært god og framtidsrettet måte
kunne ivareta de helt nødvendige samhandlinger innen de ulike
fagområdene.
- Med bakgrunn i det engasjement som NTNU-miljøet i Tr.heim viser,
finner jeg det rett i å sitere noen avsnitt fra flertallets
merknader: " Flertallet vil understreke at NTNU er et univ. med
bredt fagtilbud. Det er dette brede fagtilbudet innen humaniora,
samfunnsvitenskap, medisin og matematisk naturvitenskapelige
disipliner som berettiger navnet universitet. Sammen med
teknologiutdanningen kan institusjonen få betegnelsen Teknisk
Naturvitenskapelig Universitet. Flerallet vil understreke at skal
dette samspillet bli fruktbart, må de ulike disiplinene ha
mulighet til å drive grunnforskning på sine felt, og ha en
faglig frihet til å utvikle seg".
- Dette betyr at i den kunnskapskonsentrasjon på et høyt nivå som
vi har i Tr.heimsmiljøet i dag, ligger alle forhold til rette for
at et slikt universitet som flertallet går inn for, også vil bli
et teknologisk fyrtårn. Ikke bare i Norge, men også
internasjonalt.
Updated 21.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no