Arken - verdens dyr

Arken

Dyrenes verden

Arken

På Vitenskapsmuseet har vi utstilt en stor samling av utstoppede dyr. Både norske dyr, som brunbjørn og elg, og eksotiske dyr, som sibirsk tiger og apekatter.

Denne utstillingen er spesielt populær hos små barn, som elsker å se dyr fra hele verden på nært hold. Her kan du dessuten lære artige fun facts om de mange artene vi deler kloden med, og hvilken rolle de spiller i økosystemet.

Visste du at tre av fire av alle verdens kjente arter er insekter? Eller at fugler er den siste nålevende gruppen av dinosurer? De er altså ikke bare i slekt med dinosaurer, de er dinosaurer. Og hvaler regnes faktisk som et partået hovdyr, siden de stammer fra landdyr som gikk ober til å leve i vann.

Utstillingen rommer også et fuglediorama, der du kan bli kjent med det norske fuglelivet og miljøet de lever i.

Dyr

Åpningstider og billetter

Tirsdag - fredag: 10.00 - 16.00
Lørdag - søndag: 11.00 - 16.00

Museumsbutikken er i tillegg åpen mandager 10.00 - 16.00

Åpningstider på offentlige fridager

Planlegg og kjøp billett

Gunnerus sidebar

Her finner du utstillingen:

alt=”"

Utstillingen står i Gunnerushuset på Kalvskinnet, Vitenskapsmuseet.

Skoleopplegg:

Ja, for barnehage, grunnskole og videregående skole.