Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Institutt for pedagogikk og livslang læring

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Institutt for pedagogikk og livslang læring Nordisk forskningssenter for livskvalitet og sosial bærekraft (WellFare)
  2. Aktuelt
  3. NTNU WellFare på Arendalsuka: Sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge

Språkvelger

English

NTNU WellFare på Arendalsuka: Sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge

×
  • Collective Impact – En veiviser for å lykkes med organisering av samskaping og systemforandring i Norge
  • SAMVERDI - Samskaping i kommunal sektor: Implikasjoner for politiske og administrative ledelsesprosesser
  • Rapport om Inkluderende samfunnsbygging og gode liv for barn, unge og framtidige generasjoner i Trondheim
  • Fagdag og boklansering med UngInvest AIB
  • Publisering av forskningsrapport om Innbyggernes modell i Trondheim kommune
  • Boklansering: Fra fravær til fellesskap - 17. april, Drammen
  • Er du interessert i denne stillingen, men har glemt å søke?
  • NTNU WellFare på besøk hos «Nye Mønstre» i Kristiansand kommune
  • Podkast: Om barnehager som også skaper fellesskap for foreldrene
  • Levekår og byutvikling i Trondheim
  • NTNU WellFare forsker på nye måter å løse fattigdomsproblemer på
  • Kent Ranum, vil du velge barna som ikke valgte deg?
  • Rapporten om sosial ulikhet brukes som grunnlag for NRKs valgsending
  • WHO-rapport: Country deep dive on the well-being economy
  • NEON-dagene i Trondheim: Send inn abstract til sesjon om tillit i turbulente tider
  • NTNU WellFare på Arendalsuka: Sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge
  • Kunnskapsoppsummering om ulikheter i helse og livskvalitet i Norge siden 2014
  • Fra Relasjonell velferdskonferansen i Århus 2025
  • Trenger Norge et Framtidsombud? – samtale og debatt fra Arendalsuka 2025
  • Hvem får egentlig bety noe i Norge?
  • Hvordan kan Collective Impact bidra til å løse samfunnsfloker?
  • La ungdommene få lov til å være viktige
MENY

NTNU WellFare på Arendalsuka: Sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge

NTNU WellFare på Arendalsuka: Sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge

NTNU WellFare, Trondheim kommune, NRK og Redd Barna bidro til å sette søkelys på sosial ulikhet og demokratisk deltakelse blant unge under årets Arendalsuke.

Arrangementet tok utgangspunkt i Kunnskapsoppsummeringen om ulikheter i helse og livskvalitet i Norge siden 2014, som WellFare har bidratt til å utvikle sammen med UCL Institute of Health Equity. Oppsummeringen viser at sosiale forskjeller i helse og livskvalitet har økt. Det som bekymrer oss aller mest, er økningen i sosiale forskjeller som resulterer i økende utenforskap blant barn og unge. De som står utenfor fellesskapet er også underrepresentert i demokratiske prosesser, med mindre opplevd mulighet til å påvirke politikk, og med lavere forventninger om å bli behandlet rettferdig og med respekt. Men det finnes eksempler som gir håp, og under arrangementet trakk vi fram noen av dem:

  • I prosjektet «Veien til Førerkortet» gjennom satsingen Innbyggernes modell i Trondheim kommune har under stemmer blitt hørt – og lyttet til. Arwin Ahmadi, ung-til-ung-formidler i Uteseksjonen, fortalte om hvorfor det er viktig for unge som står utenfor å bli satset på og anerkjent for sine ressurser og bidrag, mens Morten Wolden, kommunedirektør i Trondheim kommune fortalte om hvorfor det er viktig for kommunen å lytte og ta slike unge stemmer på alvor.
  • Kaja Wold som leder Redd Barnas prosjekt «Helt ærlig!», formidlet fra prosjektsatsingen som har som mål å styrke kunnskap, holdninger, ferdigheter og verktøy som kan øke ungdoms innflytelse og myndiggjøring på skolen og i nærmiljøet.
  • Ingunn Andersen fortalte om NRKs satsing på konstruktiv journalistikk, definert som journalistikk som evner å nyansere virkeligheten og peker på løsninger i større grad enn den tradisjonelle nyhetsjournalistikken

Innledningene ble etterfulgt av en paneldebatt ledet av Jesper Aagaard Petersen, prodekan for forskning ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU. Panelet diskuterte følgende spørsmål:

  • Demokrati og medborgerskap må læres og trenes, men hvilke reelle muligheter gir vi de unge til å forme framtida til det beste for fellesskapet og framtidige generasjoner?
  • Hvordan kan barn og unge som er dyttet ut av fellesskapet få en stemme til å komme seg på «innsiden»?
  • Er nyhetsunngåelse blant barn og unge et demokratisk problem, og hva kan vi gjøre med det?

Medvirkende i paneldebatten var Åse Kristin Ask Bakke (Ap), stortingsrepresentant for Møre og Romsdal og medlem av familie- og kulturkomiteen; Hege Bae Nyholt (Rødt), stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag og leder av utdannings- og forskningskomiteen; Stian Omdalsmoen (Frp), kommunestyremedlem og ordførerkandidat i Frol; Ingunn Andersen , prosjektleder for NRKs satsing på konstruktiv journalistikk; Kaja Wold , leder for Redd Barnas prosjekt “Helt ærlig!” og Tor Grande, prorektor for forskning, NTNU.

Opptak fra arrangementet kan sees HER (starter etter 07.45).


NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo