Critical Childhood and Youth Studies – CCYS – Forskning – Institutt for pedagogikk og livslang læring
Critical Childhood and Youth Studies - CCYS
Om oss
Critical Childhood and Youth Studies (CCYS) samler akademikere med tverrfaglig bakgrunn, feltarbeidserfaringer og teoretiske perspektiver engasjert i forskning med barn, ungdom, familier og lokalsamfunn i ulike sosiale kontekster. CCYS søker å utforske, forstå og teoretisere ulike barndommer og hva det vil si å være ung i verden i dag. Medlemmene og deres forskning vektlegger barns perspektiv ved hjelp av kvalitative, etnografiske og deltakende metoder. Gruppen søker å utvikle innsikt i barn og unges livsverdenen ved å undersøke og ta utgangspunkt blant annet i kjønn, sosial klasse, etnisitet, funksjonsevne, og kultur for, av, og med barn. Forskningsgruppens tilnærminger til kunnskapsproduksjon er kritiske, relasjonelle og refleksive. Gruppen har som mål å bidra med perspektiver til den metodologiske, teoretiske og epistemologiske utviklingen av barndoms- og ungdomsstudier.
Critical Childhood and Youth Studies har følgende mål:
- Utforske, engasjere og bidra til pågående debatter om kunnskapsproduksjonens etikk og politikk i barndomsstudier, ungdomsstudier og utdanning
- Utforske forskningsmetoder som styrker barn og unge gjennom å være deltaker i forskningen på måter som plasserer deres erfaringer, perspektiv og kunnskap i hjertet av kunnskapsgenereringen
- Bidra til utvikling av tverrfaglige teoretiske ideer om barndom og ungdom i ulike samfunnsmessige sammenhenger lokalt, så vel som i et mer globalt perspektiv.
- Å være en åpen og inkluderende gruppe som deler kritisk innsikt, kunnskap og erfaringer gjennom å diskutere hverandres arbeid og ha felles leseseminarer for å holde oss oppdatert på feltet
- Oppmuntre og bistå doktorgradskandidater og forskere tidlig i karrieren til å utvikle forskningsprosjekter gjennom mentorskap og en medpubliseringspraksis
- Bygge nettverk med andre forskningsgrupper innen NTNU, nasjonalt og internasjonalt for å legge til rette for felles forskning, utveksling, forskningssøknader, og deling av ekspertise innen barndoms- og ungdomsstudier og utdanning
Forskningssamarbeid
Reassembling politics across children's cultures to scale intersectional pedagogies
Seminar og konferanser
2022
Kritisk forskning og kunnskapsproduksjon. IPL-konferansen 22.09.22
2021
Barne- og ungdomsseminaret 25.11.21
Aktiviteter
- Leseseminarer: hvor vi diskuterer fagfeltets litteratur (bøker, tidsskriftartikler) og holder oss oppdatert med nye debatter inne barndoms- og ungdomsstudier
- Childhood and Youth Studies Seminar: månedlig seminar der medlemmene diskuterer pågående arbeidstekster, feltarbeidsmateriell, ideer til bøker osv.
Undervisning
Medlemmene underviser i disse studieprogrammene:
Medlemmer
-
Håkon Jakobsen Aaltvedt Stipendiat
hakon.j.aaltvedt@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Pål André Aarsand Professor
73590284 pal.aarsand@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Tatek Abebe Professor i barndomsstudier
73596247 tatek.abebe@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Amina Abdulrahman Ally Stipendiat
amina.a.ally@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Ida Engan Farstad
ida.e.farstad@ntnu.no -
Polina Golovatina Professor i film og medier i utdanning
polina.golovatina@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Carl Tobias Johansson Oppdrag gjesteforeleser
+46709921619 tobias.johansson@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Samita Wilson Førsteamanuensis
73592342 samita.wilson@ntnu.no Institutt for sosialt arbeid