SKOM: SkoleMonitor

Forskning – Institutt for lærerutdanning

SKOM: SkoleMonitor

Denne forskningsgruppa har som formål å utvikle samlinger med samfunnsfaglig relevante skole- og studentdata, med fokus på sikker bruk av forsknings- og registerdata for utdanning og skole. Data skal tilrettelegges for forskning, publisering, studentdeltakelse, studentarbeid og forskningsbasert undervisning tilpasset behovet i praksisfeltet, og undervisningen ved Institutt for lærerutdanning (ILU).

ILU er et sentralt fagmiljø for lærerutdanning og utdanningsforskning nasjonalt som skal bidra til kunnskapsutvikling om læring og utdanning i et livslangt perspektiv, og samtidig være en premissleverandør i offentlig debatt om skoleutvikling. Lærerutdanningene vil være praksisnære masterutdanninger hvor studentene får relevant kunnskap fra forskning som bidrar til håndtering av klasserommets utfordringer. Å tilby forskningsbasert undervisning er et viktig mål for ILUs lærerutdanning. 

Fokus på forskningsbasert undervisning og praksisnær masterutdanning forutsetter at ILU utvikler kunnskap om studentene ved eget institutt, deres møte med studieprogrammene og om praksisfeltet. Studentene skal ha en nær relasjon til skolen i sine masterløp og senere som lærere. En empirisk database, samt kunnskap om sikker bruk av eksisterende forsknings- og registerdata, vil styrke NTNUs utdanningstilbud og forskningsproduksjon.

I oppbyggingen av slike databaser vil både studenter og praksisfeltet bli direkte involvert. Studentene ved å samle inn data gjennom sitt FOU- og masteroppgavearbeid og praksisfeltet via skolebasert datainnsamling. Dette vil skje både ved pågående forskningsprosjekter knyttet til skolebasert kompetanseutvikling og vurdering, og gjennom studenter i praksis.

Intervju og survey med lærere og studenter, innsamling av dokument som planer og prøver, og observasjon gjennomført av studenter i praksis og lærerutdannere via hospitering og praksisbesøk, er eksempler på data det vil være relevant å samle inn og/eller koordinere.

En målsetning med prosjektet, er å øke samarbeidet både på tvers av og innad i fagseksjoner. Det vil bli utarbeidet strukturer og rutiner for innsamling av data som også kan benyttes av andre fagfeller, og slik utvikle metodeinnsikt og åpne for sammenligning av data. Samarbeid innad i fagseksjonen vil første og fremst dreie seg om å knytte seg til ph.d.-studenter i eget fagmiljø og koordinere interne datainnsamlingsløp. 

Konkrete arbeidsoppgaver for forskningsgruppa

  • Innsamling av data
  • Koordinering av datainnsamling på seksjonen
  • Utarbeide rutiner i samarbeid med eksterne partnere og NTNU IT med tanke på oppbevaring og arkivering
  • Bygge nettverk med relevante kompetansemiljø