Oppvekst og skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Oppvekst og skole
Oppvekst og skole er én av Institutt for lærerutdannings seks tematiske forskningssider. På denne siden finner du forskningsprosjekter og forskningsgrupper med tematikk knyttet til Oppvekst og skole.
Forskningsprosjekt
- Acquisition of English in the multilingual classroom (AcEngMulCla)
- Bedre skolestart
- Critical Thinking in Sustainability Education (CriThiSE)
- Den flyktningekompetente lærer
- Digital kanon i norskfaget
- Discourses of Academization and Professionalization in Higher Music Education (DAPHME)
- Engasjement og verdsetting blant unge
- Engelske Bildebøker for Lærere i Norske Klasserom (eBLINK)
- ENSITE
- Fagleg literacy i skule og lærarutdanning
- Fra skole til jobb - Organisering og gjennomføring av yrkesfaglig utdanning
- Functional Writing in Primary School – The FUS Project
- Going Gradeless
- Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning
- ICSE Academy
- International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS2022)
- Kids’ digital lives in coronavirus times: risk or opportunity? (KiDiCoTI)
- Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher education (LAB-Ted)
- Literature studies for new educational knowledge
- Lydrik(k)
- Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities (MOST)
- Privatisering i og av utdanning
- Resonnering og bevis på barnetrinnet (ProPrimEd)
- Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering (SKUV)
- STEMkey
- Ung og voksen i Selbu (UVIS)
- Universitetskulturskole (UniKuP)
Forskningsgrupper
- Adolescents' learning and development in education and sports (ALDES)
- Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst (BULKIS)
- Begynneropplæring i KRLE
- Beredskap i skole og utdanning (BISU)
- Bodily Learning
- Children’s Literature Education And Research (CLEAR)
- Collaboration for Teacher Education (COTED)
- Dialoger
- Digitalisering av utdanningsområdet i høyere utdanning (DIGIT)
- Effekt av tiltak i lærerutdanningen (EFFTILT)
- Equity and Inclusion in Educational Organizations
- Estetikk på tvers
- Fleksibelt læringsmiljø (Fleks)
- For Future(s) of Dance education(s) – possibilities and challenges
- Forskning om rektorer i Norden
- Fysisk aktivitet, motorikk og læring
- Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research (MCC-WR)
- Historie, politikk og samfunnsutvikling (HIPOLS)
- Inequality, Welfare and Organization
- Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling (INUBU)
- International Disability Research in Education and Teacher Training (IDRETT)
- Konspirasjonstenkning, skole og ungdom (KONSPISK)
- Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen (KuL-forsk)
- Lek i barndommen (LIB)
- Lesson Design Study and Teaching Resources
- Læreverkforskning
- Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy
- Matematisk kognisjon og literacy
- Matematiske praksiser på barnetrinnet og i lærerutdanning
- Middelalderdidaktikk (MIDDAK)
- Multilingualism and intercultural education: On the path between home, school and university
- Musikkpedagogikk i utvikling (MiU)
- Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning
- Neo-rural youth, education and life world
- Nettverk for kulturskolerelatert forskning
- New Technologies and Educational Design Research Group (NTED)
- Overganger i Skole og Utdanning - Educational Transitions
- Praksis i Sør (PRIS)
- Profesjonsutvikling i lærerutdanningen (ProfILU)
- Professional Learning in Assessment Communities (PLAC)
- RE Research Group (REReG)
- ScienceHumanities
- Skole- og utdanningshistorie
- SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling (SEDEK)
- Skoleeierskap og utdanningspolitikk (SKUP)
- SkoleMonitor (SKOM)
- Skole og Universitet i Forskning (SKUF)
- Spesialpedagogikk i skole og lærerutdanning (SiSLU)
- Språklig mangfold i skole og samfunn
- Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory (TedSChat)
- Teacher and Educator Professionalism (TEDUPO)
- Trivsel, utforsking, lek og læring (TULL)
- Undervisning av hørselshemmede elever (EduDEAF)
- Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU)
- Water Competence