Logo MCC-WR

MCC-WR: Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research

Forskning – Institutt for lærerutdanning

MCC-WR: Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research

En elev, gutt, sitter ved pulten og jobber med en oppgave på papir. Lærer står bøyd over eleven og hjelper. Foto
Foto: Skrivesenteret

Tidligere norsk skriveforskning har vist at det er stor variasjon i elevers skrivekompetanse innen og mellom skoler, mellom kjønn og mellom elever født på ulikt tidspunkt på året (Berge et al., 2019; Skar, 2017; Skar et al., 2022). Likevel er det særlig variasjonen innenfor skoler, altså mellom klasser/ elevgrupper på samme skole, som indikerer at prestasjonsforskjeller er sterkt relatert til den opplæringen elever får. Dette innebærer at læreres opplæring har konsekvenser for elevers prestasjoner, og tidligere forskning viser at det er en sammenheng mellom læreres ledelse av undervisning og elevers motivasjon og læringsutbytte (Nordahl, 2012).

Forskergruppa «Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research” (MCC-WR) forsker på skriving innenfor områdene motivasjon, kognisjon og kontekstuelle forhold. Gruppa gjennomfører per nå prosjektet TRACK (Tracking First graders’ Writing Development) som kartlegger den tidlige skriveutviklingen. Til høsten skal MCC-WR starte et RCT-prosjekt om skrivemotivasjon på videregående skole. Prosjektet bygger på hypotesen om at økt motivasjon for skriving kan føre til økt kompetanse i skriving. En annen hypotese er at ulike elever kan ha lav motivasjon for å lære og skrive ut fra ulike årsaker, og dette vil medføre at tiltak for å øke motivasjon må tilpasses den enkelte elevens behov. For eksempel vil elever som strever med skrivingens håndverk kunne ha andre motivasjonsutfordringer enn elever som behersker mange aspekter ved skriving, men som likevel er uinteresserte i å skrive. Vi trenger mer kunnskap om hvordan lærere kan gi tilpasset støtte til elever med motivasjonsutfordringer, også de med høyt læringspotensial.