Matematiske praksiser på barnetrinnet og i lærerutdanning – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Matematiske praksiser på barnetrinnet og i lærerutdanning
Matematikk på barnetrinnet kan for mange fremstå som enkel, men den er slett ikke det. Den historiske utviklingen av de grunnleggende matematiske begrepene og tenkemåtene har utgangspunkt i praktiske situasjoner og har tatt mange hundre år. En slik lang historisk utvikling indikerer at læring og undervisning på barnetrinnet er kompleks.
Et eksempel: I praktiske situasjoner kan vi tenke på 1/3 som en del av en kake, men etter hvert skal vi i matematikk kunne tenke på 1/3 som et tall som er slik når vi multipliserer det med 3, så får vi 1, et tall som er dobbelt så stort som 1/6 osv., altså et abstrakt matematisk objekt som har noen egenskaper og relasjoner med andre matematiske objekt. En slik overgang fra hverdagsdiskurs til en mer matematisk diskurs er krevende både for elever og lærere.
Forskningsgruppen tar utgangspunkt i sosiokulturell læringsteori i sin forskning og utvikling knyttet til matematikk på barnetrinnet og lærerutdanning for 1. til 7. trinn. Innen det perspektivet, ser man deltakelse i et fellesskap som sentral for læring. Gjennom å ta del i matematikkfellesskap, kan den lærende bli en mer og mer sentral deltaker i ulike matematiske praksiser – han eller hun tar i bruk ord, redskaper og rutiner som kjennetegner en matematisk diskurs. Forskningsspørsmål gruppen ser på er relatert til kommunikasjon i matematikklasserom, elevers bruk av ulike representasjoner, rutiner som fremheves og utvikles knyttet til arbeid med ulike matematiske begreper og arbeidsmåter, men også på tvers av dem.
I lærerutdanning deltar lærerstudenter i forskjellige felleskap. De deltar i ulike matematikkemner og andre emner i utdanningen, og i praksis ved ulike skoler. Disse fellesskapene har betydning for utvikling av de praksiser/rutiner som studentene tar i bruk i egen matematikkundervisning. Forskningsgruppen undersøker lærerstudentenes læring innen og på tvers av de ulike fellesskapene, og hvordan undervisning på campus i tilknytning til praksisfeltet kan støtte studentenes utvikling av undervisningspraksiser i matematikk.
Prosjekter:
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Kristin Krogh Arnesen Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
73412948 kristin.arnesen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Oda Tingstad Burheim Universitetslektor i matematikk
+4790527182 oda.burheim@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Heidi Dahl Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
73559819 heidi.dahl@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ole Enge Førsteamanuensis. Fagseksjonsleder i matematikk
73559804 +4798483281 ole.enge@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Torkel Haugan Hansen Universitetslektor matematikk
73559801 +4790751953 torkel.hansen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Siri-Malen Høynes Førsteamanuensis i matematikk
73412621 siri.m.hoynes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Astrid Hågensen Kleven Stipendiat i matematikkdidaktikk
astrid.h.kleven@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Sigrid Iversen Klock Universitetslektor i matematikkdidaktikk
73559707 sigrid.iversen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Marit Buset Langfeldt Universitetslektor på matematikkseksjonen
73412021 marit.b.langfeldt@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Linda Ytterdahl Sandmark Universitetslektor
73412121 +4799386915 linda.sandmark@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Reidun Persdatter Ødegaard Stipendiat
reidunp@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Visiting Professor
- Andreas Stylianides, University of Cambridge