Sammenhenger mellom elevrelaterte faktorer og karakter i kroppsøvingsfaget

Ph.d.-prosjekt ved Institutt for lærerutdanning

Sammenhenger mellom elevrelaterte faktorer og karakter i kroppsøvingsfaget

Doktorgradsprosjektet undersøker sammenhenger mellom elevrelaterte faktorer og karakter i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet. Prosjektets mål er å bidra med kunnskap om hvilke karakteristikker ved elevene som kan påvirke kroppsøvingslærernes vurdering og karaktersetting.

Fire gutter klatrer i tau i en gymsal. Bildet skal se gammelt ut. Foto
Foto: «Pixabay» - KI-generert/NTNU

Prosjektperiode

Prosjektperiode

2019–2024

Finansiering

Finansiering

4-årig / NTNU

Forskningsgruppe

Fagseksjon

Om prosjektet

Om prosjektet

Læreplanen i kroppsøving definerer hvilke faktorer som er relevante for elevenes karakter. Samtidig har lærerne stor grad av autonomi i deres tolkning og implementering av læreplanen. Slik sett er læreren en viktig faktor i påvirkningen av elevenes atferd og deretter hvilke elevrelaterte faktorer som er verdifulle for karakteren i faget. Basert på tidligere forskning omhandlende kroppsøvingslæreres pedagogiske praksis (undervisning og vurdering) hadde doktorgradsavhandlingen som mål å undersøke sammenhengen mellom elevrelaterte faktorer (individuelle rammefaktorer) og karakter i kroppsøvingsfaget blant elever på ungdomsskolen. En rammefaktorbasert tilnærming ble benyttet for å forstå hvordan atferd og karakter kan bli forstått og forklart.

Fire artikler med et tverrsnittdesign utgjør grunnlaget for denne artikkelbaserte avhandlingen og prosjektet. Artikkel I (N = 200) undersøkte sammenhengen mellom elevenes karakter i kroppsøving og deres pågangsmot, tankesett, selvoppfatning og motivasjon ved hjelp av multippel lineær regresjon. Artikkel II undersøkte mulige forskjeller i relativ alder (N = 241) og timing av biologisk modning (N = 76) mellom ulike karakternivåer (dvs. 3/4, 5 og 6) ved hjelp av variansanalyse, mens artikkel III (N = 76) brukte samme statistiske metode for å undersøke mulige forskjeller i motorisk kompetanse og fysisk form mellom de ulike karakternivåene (dvs. 3/4, 5 og 6). Artikkel IV (N = 349) undersøkte sammenhengen mellom karakteren og elevenes fysiske aktivitet og idrettsdeltakelse på fritiden, samt frekvensen av deltakelse i kroppsøving og relaterte skolefag ved hjelp av lineær regresjon, stegvis regresjon og medieringsanalyse.

I grove trekk indikerer funnene fra artikkel I at elevenes selvoppfattede atletiske- og skolerelaterte kompetanse og fysiske utseende er viktige psykologiske elevrelaterte faktorer som kan påvirke karakteren gjennom å regulere elevenes atferd som er observert og vurdert av lærerne. Funnene fra artikkel II viser at mindre modne elever og relativt eldre gutter fikk høyere karakter i faget, mens i artikkel III viser funnene at elever med bedre fysisk form har en fordel. Resultatene fra artikkel IV viser at frekvensen av fysisk aktiv på fritiden og deltakelse i utholdenhets- og lag-/ballidrett har en positiv sammenheng med karakteren i kroppsøvingsfaget.

I prosjektets avhandling diskuteres interaksjonen mellom rammefaktorene individ, oppgave og miljø for å forstå om de signifikante elevrelaterte faktorene sammenfaller med de forventninger stilt gjennom læreplanen og/eller idrettsperspektivet som kommer til utrykk gjennom kroppsøvingslærernes pedagogiske praksis og oppfatning av hva som utgjør karakteren. Funnene fra artikkel II-IV indikerer at de signifikante elevrelaterte faktorene sammenfaller i større grade med idrettsperspektivet i faget heller enn de føringer gitt av læreplanen. Slik sett utfordrere disse funnene karakterens validitet. Diskusjonen vedrørende funn i artikkel I forstås som mer intrikat. Det kan argumenteres for at de signifikante selvoppfatningsdomenene virker som forutsetninger i elevenes arbeid med kompetansemålene. Samtidig er det utfordrende å se en direkte eller eksplisitt tilknytning til læreplanens kompetansemål.
 

Veiledere

Veiledere