Ph.d.-kurs ved Det humanistiske fakultet

Ph.d.-kurs ved Det humanistiske fakultet

To kvinnelige kandidater som jobber sammen. Foto
Foto: Elin Iversen

​​​

Det humanistiske fakultet arrangerer en rekke kurs på doktorgradsnivå. Innhold og tilbud kan variere noe fra år til år. På denne siden finnes en oversikt over kurstilbudet med informasjon om når emnet tilbys neste gang.

Informasjon om sammensetning av opplæringsdelen finner du på programmenes nettsider:

Ph.d-kurs

Ph.d-kurs

Neste undervisningssemester: Vår 2024.
Frist for påmelding: 15. februar 2024.

Undervisningsspråk: Engelsk

Faget gir en innføring i vitenskapsteori, med vekt på vitenskapshistorie, vitenskapenes sosiale organisering og dynamikk, vitenskapenes strategier for produksjon av kunnskap og samspillet mellom vitenskap og samfunn. Vi legger særlig vekt på vitenskapenes kommunikasjonspraksiser og etableringen av vitenskapelig gyldighet og vitenskapelig troverdighet.

Kurset arrangeres hvert semester.

Datoer for høsten: 

07-08 Februar

20-21 Mars

16-17 April

22. Mai (minikonferanse)

 

Les mer om kurset og meld deg på KULT8850/ KULT8851 - Vitenskapteori.

 

Neste undervisningssemester: Kontinuerlig
Undervisningsspråk:
Norsk / Engelsk

Emnet består av diskusjoner og refleksjoner omkring teoretiske eller metodiske tekster som er av betydning for deltakernes forskningsprosjekter.

Kandidaten skal etter endt deltakelse ha ferdigheter i å analysere teoretiske utlegninger, resonnementer og faglig argumentasjon også utover disiplinspesifikke rammer.

Emnet går kontinuerlig, kontakt ph.d.-leder Knut Ove Eliassen for påmelding.

Les mer om kurset grunnlagsdiskusjoner i estetiske fag.

Neste undervisningssemester: Høst 2024.

Oppstart TBA

Undervisningsspråk: Engelsk

This course provides an in-depth introduction to quantitative methods, covering some of the techniques most widely used in research in the historical and social sciences. Combining lectures and computer practicals, this hands-on course shows how to apply quantitative methods to historical information keeping statistical theory and mathematics to a minimum.

For mer informasjon, kontakt faglærer Francisco J. Beltrán Tapia.

Les mer om emnet Kvantitative metoder for historikere.

Neste undervisningssemester: Vår 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Emnet består av diskusjoner og refleksjoner omkring teoretiske eller metodiske tekster som er av betydning for deltakernes forskningsprosjekter. Kandidaten skal etter endt deltakelse kunne analysere teoretiske utlegninger, resonnementer og faglig argumentasjon, også ut over egne fagspesifikke rammer.

SPRÅK8867 er en fem studiepoengs versjon av SPRÅK8891 (7,5 sp).

Les mer om emnet Språkvitenskapelige problemstillinger, teorier og metoder.

Neste undervisningssemester: TBA
Undervisningsspråk: Engelsk

Emnet består av diskusjoner og refleksjoner omkring teoretiske eller metodiske tekster som er av betydning for deltakernes forskningsprosjekter.

Emnet er seminarbasert.

Les mer om emnet FI8861.

Neste undervisningssemester: Våren 2024. Frist for registrering til kurs er 15. januar

Undervisningsspråk: Engelsk

This course provides an advanced introduction to qualitative research methods with an emphasis on analytical approaches and strategies common for humanities and social science research with an empirical focus. The aim of the course is to give a broad overview of some of the most used social science methods with a special emphasis on reflection and methodology.

Les mer om kurs for KULT8860 / KULT8861 - Samfunnsvitenskapelige metoder.

Neste undervisningssemester: Vår 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Geo-spatial information is crucially shaping our understanding of the world we live in. 
Scheduled over four three-hour lab sessions, this hands-on course provides a thorough overview of how to map spatial information and apply Geographic Information Systems in empirical studies using ArcGIS. This course will interest graduate students in History, Economics, Sociology and Political Science. No previous background in GIS is required.

Les mer om emnet Digitalkartlegging for humanister og samfunnsvitere.

Neste undervisningssemester: Vår 2025
Undervisningsspråk:
Engelsk

Dette kurset er egnet for ph.d.-kandidater som forsker på språklig interaksjon i profesjoner. Kurset gir grunnleggende ferdigheter i å transkribere og analysere interaksjon i samtaler, og setter samtaleanalytisk tilnærming inn i en videre teoretisk/metodologisk og forskningsetisk sammenheng.

Les mer om emnet i samtaleanalyse.

Neste undervisningssemester: Vår 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

This course provides PhD students with concepts and tools to understand what environmental sustainability (ES) is, the kinds of challenges it raises, the actors involved in such issues, and how academics can help initiate societal transformations towards this goal. With an interdisciplinary approach, the course takes the model of strong sustainability as a point of departure, i.e., the biosphere is considered a life-supporting system that restricts and renders possible human activity. Consequently, the course will explore how this affects technological and scientific development, economic issues, policymaking, and the organization of society.

Les mer om emnet Miljømessig bærekraft og samfunnsmessig transformasjon.

Neste undervisningssemester: TBA

Undervisningsspråk: Engelsk

The course covers important discussions and challenges in the international field of science and technology studies. The exact content will vary.

The course is an advanced introduction to science and technology studies (STS) through lectures and discussion of articles. Some of the articles to be deliberated in the discussion sessions are “classics” or raise important issues, others present work from people at the Department of Interdisciplinary Studies of Culture, and hence give a glance of the different empirical topics STS researchers are and have been engaged in.

Les mer om emnet KULT8873 - Teknologi, vitenskap og kultur.

Neste undervisningssemester: TBA

Undervisningsspråk: Engelsk

This course prepares PhD candidates and early career researchers within biotechnology, life science and neighbouring scientific fields to adopt Responsible Research and Innovation (RRI) in their research practice.

We introduce the body of academic knowledge underpinning the RRI concept, namely Science and Technology Studies (STS) and history, philosophy and sociology of science. The main course objective is to enhance participants knowledge on how scientific work is intertwined with changes in society and to introduce them to ideas of democratization of science and current international discussions on RRI. 

Les mer om emnet Forskning, teknologi og samfunn: RRI-kurs Digitalt Liv Norge.

Neste undervisningssemester: Vår 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

This course will explore the centrality of storytelling and diverse narrative practices in the environmental humanities, not only as tools of communication that promote understanding of complex environmental processes and capture ecological imagination, but also as catalysts to emotion and pathways to civic engagement.

Les mer om kurset Topics in Environmental Humanities course.

Neste undervisningssemester: TBA
Undervisningsspråk: Norsk / Engelsk

Emnet, som er felles for alle emner innenfor ph.d.-programmet i historie og kulturfag, tar sikte på å belyse sentrale problemstillinger ut fra den flerfaglighet som disse emnene representerer. Kurset vil gi kunnskap om sentrale metoder og tilnærminger, med relevans for eget prosjekt.

Les mer om metodekurs i historie og kulturfag.

Neste undervisningssemester: Ikke avklart
Undervisningsspråk: Norsk

Emnet belyser sentrale utfordringer og debatter i nordisk og internasjonal forskning om kjønn. Det konkrete innhold vil variere.

Kursene er samlingsbaserte og er åpne for studenter fra NTNU og andre norske og nordiske universiteter. Kursene forutsetter ph.d-opptak, men kan også tas av andre dersom det er ledig plass. Kursene holdes på engelsk dersom det er behov for det.

Les mer om fordypningsemne i kjønns- og mangfoldsstudier.

Neste undervisningssemester: Ikke avklart
Undervisningsspråk:  Norsk / Engelsk

Emnet består av spesialiserte emner innen språkvitenskapelig teori i vid forstand, for eksempel fonetikk, syntaks, pragmatikk, språk og kjønn, oversettelse, språklæring, språkendring, sosiolingvistikk osv.

Innhold vil variere etter doktorgradsstudentenes interesser og prosjekt.

Les mer om kurset språkteori.

Neste undervisningssemester: Ikke avklart
Undervisningsspråk:  Norsk / Engelsk

Emnet har undervisning i et utvalg kvalitative og kvantitative metoder innen språkvitenskap.

Les mer om kurset språkvitenskapelige metoder.