Karriere for HF-studenter

Tidligere studenter innen kunst og kultur

Kunstnerisk rådgiver, poet, gjendikter og forlegger

Navn: Mathias Samuelsen

Utdanning: Mastergrad i almenn litteraturvitenskap

Arbeidssted: Norsk litteraturfestival

"Det beste med jobben min er at jeg får lov til å jobbe med litteratur, lese og snakke om ting jeg er interessert i."

Kunstnerisk rådgiver, poet, gjendikter og forlegger

Navn: Mathias Samuelsen

Utdanning: Mastergrad i almenn litteraturvitenskap

Arbeidssted: Norsk litteraturfestival

"Det beste med jobben min er at jeg får lov til å jobbe med litteratur, lese og snakke om ting jeg er interessert i."

 

Hva jobber du med nå, og hvordan var veien din?

Mathisas Samuelsen

Nå jobber jeg som kunstnerisk rådgiver for Norsk litteraturfestival.  Er også poet, gjendikter og forlegger i miniforlaget og magasinet Beijing Trondheim. Tittel må vel bli altmuligmann.

Akkurat nå ferdigstiller jeg en bok med gjendiktninger av den amerikanske poeten Gary Snyder, den kommer ut i august. Samtidig har jeg så smått begynt å planlegge ideer til neste års litteraturfestival!

Det beste med jobben min er at jeg får lov til å jobbe med litteratur, lese og snakke om ting jeg er interessert i. Det er ikke så mange som får lov til å ha dette som jobb, derfor er jeg veldig takknemlig for at jeg har fått muligheten til å holde på med det jeg gjør. For å si det sånn er det trivelig å gå på jobb hver dag.

For å jobbe med det jeg gjør må man bruke mye tid på å gjøre gratisarbeid, og å sørge for å følge med på hva som foregår. Jeg var med i studentradioen, og det hjalp med mye med å bli ok til å intervjue og å lese bøker som jobb. Veien til å leve av slikt er kronglete, men omtrent som dette: Man søker mange stillinger, man jobber og prater med folk, og ikke minst: man leser og leser og leser og leser. Både nytt og gammelt. 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg ville ikke kunne ha den jobben jeg har uten en master i allmenn litteraturvitenskap. Rent praktisk er dette fordi man konkurrerer med andre som har samme utdanning, og man trenger papirer på at man er i stand til å fullføre et større prosjekt på egenhånd. Mer spesifikt vil jeg si at studiene har gitt meg et uvurderlig grunnlag for å diskutere og å analysere litteratur, samt en god oversikt over litteraturhistorien, noe som er nødvendig for å manøvrere seg gjennom bøker fra ulike kulturer og perioder.

Salg og markedsansvarlig ved Trondheim Jazzfestival

Navn: Lone Moa

Utdanning:

Arbeidssted: Salg og markedsansvarlig ved Trondheim Jazzfestival

"Min genuine interesse for publikums adferd i mottagelse av kommunikasjon digitalt ble hele tiden trigget. Jeg storkoste meg!"

Salg og markedsansvarlig ved Trondheim Jazzfestival

Navn: Lone Moa

Utdanning:

Arbeidssted: Salg og markedsansvarlig ved Trondheim Jazzfestival

"Min genuine interesse for publikums adferd i mottagelse av kommunikasjon digitalt ble hele tiden trigget. Jeg storkoste meg!"


Hva jobber du med?

Lone Moa

Under det siste halvåret ved Norges Kreative Høgskole (NKH) har jeg jobbet for Trondheim Jazzfestival (Jazzfest). Festivalen gikk av stabelen fra 7. til 10. mai, og var en knall opplevelse! 

Som ansvarlig for salg og marked jobber jeg tett med Jazzfests innleide Reklamebyrå - Headspin -, der vi sammen la grunnstenene for en publiseringskalender på sosiale medier. Jeg ble raskt den ene som satt bak festivalens digitale publiseringer, da i tett samarbeid med fotograf og presseansvarlige for festivalen. I tillegg fikk jeg ansvaret for å gjennomføre Jazzfest UTE, en nytt prosjekt der festivalen benytter seg av uteområdene på Solsiden, og inkluderer barn og unge i sin konsertplan.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste ved jobben var klart de store rammene jeg fikk for å øke oppmerksomhet og interesse rettet mot Jazzfest på sosiale medier. Mine idéer ble raskt igangsatt, og følelsen bak å sitte på delansvaret for et godt billettsalg og publikumsoppmøte er upåklagelig! I tillegg fikk jeg knyttet mange utrolig gode kontakter for min karriere videre, og jeg fikk lært veldig mye bra av samarbeidet med Headspin.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg har alltid jobbet mye som frivillig. Akkurat denne jobben fikk jeg mulighet til å søke på etter å ha jobbet frivillig under Julejazz 2014.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Kompetansen min blir brukt hele tiden i denne jobben. Min viten om godt komponerte bilder (sett ut ifra nåværende instillinger om hva 'gode' bilder er) ble f.eks benyttet i utvalget av fotografier som skulle benyttes, samt når plakater og design skulle utformes. Min kunnskap om hvordan skrive en godt oppbygd tekst til ulike media blir alltid sentral når jeg snakker til publikum gjennom ulike digitale medieflater (hvordan er forventningene til twitter-publikummet vs til de på facebook / hvordan tale til alle aldre på facebook, hva vil de egentlig høre?). 

Og ikke minst: Min genuine interesse for publikums adferd i mottagelse av kommunikasjon digitalt ble hele tiden trigget. Jeg storkoste meg!

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg er en kultursjel som har jobbet mye frvillig, og som besitter meget grunnleggende viten om musikk - og det hjalp defitinivt i søken etter dette arbeidet.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Ikke tro at 'medieviter' ene og alene er faget ditt etter endt bachelor. Finn ditt interessefelt og spesialiser deg! Jeg hadde tusen spørsmål etter min utdanning ved NTNU, og slet veldig med å kunne svare på hva min kompetanse egentlig inneholdt. Kombiner dine hobbyer/interesser med mediefeltet, enten hobbien f.eks omhandler fotografering, sosiologi, dataspill, eller blogging. Ta aktive steg videre i din spesialisering av fagfeltet ditt!!

Frilans sceneinstruktør, pedagog, manusforfatter og produsent

Navn: Carl Anders Hollender

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans sceneinstruktør, pedagog, manusforfatter og produsent som selvstendig næringsdrivende

"Det eneste negative med å starte opp som frilanser er at det er en usikker økonomisk situasjon fordi man jobber med ulike prosjekter som ikke har noen fast finansiering"

Frilans sceneinstruktør, pedagog, manusforfatter og produsent

Navn: Carl Anders Hollender

Utdanning:

Arbeidssted: Frilans sceneinstruktør, pedagog, manusforfatter og produsent som selvstendig næringsdrivende

"Det eneste negative med å starte opp som frilanser er at det er en usikker økonomisk situasjon fordi man jobber med ulike prosjekter som ikke har noen fast finansiering"


Hva jobber du med?

Carl Anders Hollender

Jeg jobber med teaterprosjekter i det frie sceniske feltet som sceneinstruktør og manusforfatter. Jeg jobber også som instruktør/pedagog på kurs og workshops for skuespillere.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste ved jobben min er å møte andre mennesker i kunstneriske situasjoner, enten det er publikum ved en forestilling eller andre utøvere i en kreativ prosess. Det skapende teaterarbeidet sammen med andre er det beste med jobben, og å jobbe kunstnerisk og kreativt med temaer og prosjekter som jeg er interessert i. Innen teaterfeltet er det også min erfaring at det er veldig spennende å møte mennesker fra mange andre land.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Veien til denne jobben ligger åpen for alle som studerer drama/teater. Å være selvstendig næringsdrivende som frilanser det skjer av seg selv i det øyeblikket du ser bort fra faste stillinger og i stedet satser på prosjekter du selv brenner for, og sammen med andre som brenner for det samme. Det eneste negative med å starte opp som freelancer er at det er en usikker økonomisk situasjon, fordi man jobber med ulike prosjekter som ikke har noen fast finansiering. 

Selve valget om å jobbe som selvstendig næringsdrivende er formelt sett veldig enkelt, for du trenger bare din egen godkjenning for å starte. Men det er uoversiktlig og kaotisk å være gründer, og det er ensomt. Men mange steder finnes det organisasjoenr som samler gründere fra alle bransjer, næringsutvikling og så videre, så selv om du arbeider selvstendig så har du en tilhørighet blant mange andre i samme situasjon.

Det som har gjort at jeg har turt å prøve meg som frilanser er at jeg har satset sammen med, og samtidig med, andre kunstnere jeg har studert sammen med, og venner fra studietiden. 

Det som har gjort at jeg har turt å prøve meg som frilanser er at jeg har satset sammen med, og samtidig med, andre kunstnere jeg har studert sammen med, og venner fra studietiden. 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Den faglige kompetansen som teaterutøver er så klart den viktigste kompetansen. Erfaring fra gruppesamarbeid som student er også veldig betydningsfullt fordi teater er et kollektivt arbeid.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Nei. Derimot så er den faglige kompetansen som jeg utviklet gjennom å bruke mye tid på det faglige (praktiske) arbeidet som student, avgjørende for at jeg kan virke i det frie sceniske feltet, og ha fagkunnskap om det jeg arbeider med. 

Drama/teater er et praktisk fag, og ved NTNU er det flere emner med praktisk eksamen og mye praktisk-skapende arbeid enten i grupper eller individuelt. De praktiske og faglige kunnskapene og erfaringene i disse fagene er den viktigste kunnskapen du tar med deg i yrkeslivet, og det er også det som gjør deg til en ressursrik og kompetent fagperson i alle teater-relaterte jobber senere. 

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Hvis du har muligheten til å overleve økonomisk på studielån, så lærer du å leve med et lavt forbruk og et lavt utgiftsnivå. Det er en veldig verdifull erfaring som kan gi deg noe økonomisk frihet og åpne opp for en tilværelsen som frilanser som en karrieremulighet etter fullførte studier. 

Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

Navn: Markus Sletten

Utdanning:

Arbeidssted: Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

"Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt."

Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

Navn: Markus Sletten

Utdanning:

Arbeidssted: Booking agent for Polar Artist AS / Selvstendig næringsdrivende

"Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt."


Hva jobber du med?

Markus Sletten

Jeg booker og organiserer konserter og turneer for band og artister innenfor indie-, rock- og pop-sjangrene. Jobber både i inn- og utland.

Hva er det beste ved jobben din?

Å se unge, lovende artister lykkes i et vanskelig marked.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg jobbet i ca 2 måneder med småjobber innenfor konserter, arrangement, sceneproduksjoner o.l, deretter 6 mnd som produksjonsansvarlig i Polar Artist før jeg ble agent.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Det har vært greit å ha erfaring med gruppearbeid, kildekritikk og akademisk skriving. Ellers har kunst- og filminteressen blitt mer som en hobby.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja. Erfaring som booker ved Studentersamfundet, UKA og Isfit på siden av studiene har vært mest relevant for jobben min så langt.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Søk et verv på siden av studiet.

Sangpedagog i Trondheim, Oppdal og Rennebu kommunale kulturskole

Navn: Lisa Nybrott

Utdanning:

Arbeidssted: Sangpedagog i Trondheim, Oppdal og Rennebu kommunale kulturskole

"Jeg er glad for at jeg har både musikkvitenskap og utøvende, for det gir meg mer bredde og tyngde i arbeidslivet."

Sangpedagog i Trondheim, Oppdal og Rennebu kommunale kulturskole

Navn: Lisa Nybrott

Utdanning:

Arbeidssted: Sangpedagog i Trondheim, Oppdal og Rennebu kommunale kulturskole

"Jeg er glad for at jeg har både musikkvitenskap og utøvende, for det gir meg mer bredde og tyngde i arbeidslivet."


Hva jobber du med?

Lisa Nybrott

Jeg jobber som sangpedagog i kulturskolen ca 70 prosent og utøvende resten av tiden.

Hva er det beste ved jobben din?

Jeg elsker å jobbe med musikk og det er fint å kunne kombinere lærerstilling med utøvende virksomhet. Det å jobbe med å undervise i sang hjelper meg i mitt eget virke som musiker, ettersom jeg får reflektert masse rundt ulike elementer innenfor sang. Det aller beste er kanskje når elevene har konserter. Da blir jeg alltid så rørt og stolt - og blir minnt på hvorfor jeg driver med det jeg gjør.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Det var ganske enkelt å få jobb. 100% lærerstilling er kanskje vanskelig å få her i Trondheim, det er enklere hvis man er villig til å jobbe litt utenfor byen.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Rent faglig, så bruker jeg veldig mye av det jeg har lært. Jeg er glad for at jeg har både musikkvitenskap og utøvende, for det gir meg mer bredde og tyngde i arbeidslivet.

Et kort vikariat kan føre til fast jobb!

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg har hele tiden jobbet som sangpedagog eller læringsassistent. Det har vært småjobber og vikariat, men jeg tror det teller positivt å ha noe å vise til.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Utvid jobbmarkedet ved å lete litt utenfor de største byene. Ta på deg vikariat/sommerjobb så du har litt erfaring (og referanser) når du skal søke jobb. Bruk jungeltelegrafen og ta de mulighetene du får. Ikke alle jobber legges ut på finn.no o.l. Et kort vikariat kan føre til fast jobb!

Skolebibliotekar i Sandefjord kommune

Navn: Susanne Fæhn

Utdanning:

Arbeidssted: Skolebibliotekar i Sandefjord kommune

"Jeg tror det er viktig å holde fokus på at man utvikler mange viktige ferdigheter i løpet av studietiden innenfor tekstforståelse, lesekunnskap og evner til å holde på med og gjennomføre en stor oppgave"

Skolebibliotekar i Sandefjord kommune

Navn: Susanne Fæhn

Utdanning:

Arbeidssted: Skolebibliotekar i Sandefjord kommune

"Jeg tror det er viktig å holde fokus på at man utvikler mange viktige ferdigheter i løpet av studietiden innenfor tekstforståelse, lesekunnskap og evner til å holde på med og gjennomføre en stor oppgave"


Hva jobber du med?

Illustrasjon

Jeg er ungdomskolebibliotekar ved Breidablikk- og Varden ungdomskoler. Mine arbeidsopgaver er blant annet: drift av biblioteket, gjenfinne og søke i bibliotekets kilder, kjøpe inn til biblioteket, bygge opp, vedlikeholde og organisere litteratursamlingene, fremskaffe relevante dokumenter til bruk i skolen, skrive bokpresentasjoner, veilede, organisere og lære opp elevassistenter og ellers drive utlån.

Hva er det beste ved jobben din? 

Det beste er at jeg vil få arbeide med ungdommer, formidling og litteratur i et miljø som kan inspirere til leseglede og økt kunnskap.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg avsluttet mitt arbeid som formidler ved Telemark museum i august 2015 og begynte å søke jobber umiddelbart. Markedet var trangt, og i april bad jeg om en praksisplass ved Skien bibliotek for å få mer konkret erfaring. Jeg anså at på formidling og litteratur hadde jeg ferdigheter, men at jeg kom til kort på de ulike datasystemene og slikt. Etter noen uker i praksis landet jeg jobben, og jeg fortsetter som praktikant ut juni. Fra første august begynner jeg som skolebibliotekar.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg får brukt min kunnskap om litteratur til å veilede lånerne til riktig lesestoff. I tillegg setter jeg meg raskt inn i nye ting, og det er nyttig fordi man som skolebibliotekar skal kunne hjelpe med mange ulike fagfelt.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

I feriene arbeidet jeg som formidler ved Telemark museum. De egenskapene du utvikler innenfor formidling, forvaltning og kommunikasjon tror jeg var svært nyttige med tanke på fremtidig arbeid. Ellers var jeg også med i moderatorcrewet for Nettpoeten. Com. Et selvstendig nettbasert forum for alle som ønsket vekst i kreativ skriving. Vi gav ut to bøker og arrangerte skrivekurs ved Gro Dahle. Jeg deltok i alle sider ved organisasjonen, fra tekstkritikk til markedsføring i sosiale medier.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

For meg og mange andre er allmenn litteraturvitenskap som å komme hjem. Det er et sterkt dannende fag og mange ting faller på plass i løpet av studietiden. Derfor kan det være tøft å komme ut i et vanskelig arbeidsmarked. Jeg tror det er viktig å holde fokus på at man utvikler mange viktige ferdigheter i løpet av studietiden innenfor tekstforståelse, lesekunnskap og evner til å holde på med og gjennomføre en stor oppgave. Dette er egenskaper som er overførbare til mange stillinger og gjør oss til gode ansatte, selv om det kan ta tid å få jobb.

Kunstformidler og redaksjonssekretær for TSSK og SKINN

Navn: Amalie Marie Selvik

Utdanning:

  • Master i kunstkritikk og kulturformidling
  • Bachelor i kunstvitenskap fra Universitetet i Tromsø
  • Fordypningsfag i kunstformdiling ved Det kunstfaglige fakultet/Kunst- og kulturformidling hos Universitetet i Tromsø 

Arbeidssted: Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK), Se Kunst Magasin (SKINN), har eget enkeltpersonforetak

"Det er ikke slik at du ved å utdanne deg til kunsthistoriker eller kunstformidler automatisk får arbeide på et kunstmuseum. Jeg har innsett at mine ferdigheter og min utdanning er et springbrett til så utrolig mange veier ut i arbeidslivet!"

Kunstformidler og redaksjonssekretær for TSSK og SKINN

Navn: Amalie Marie Selvik

Utdanning:

  • Master i kunstkritikk og kulturformidling
  • Bachelor i kunstvitenskap fra Universitetet i Tromsø
  • Fordypningsfag i kunstformdiling ved Det kunstfaglige fakultet/Kunst- og kulturformidling hos Universitetet i Tromsø 

Arbeidssted: Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK), Se Kunst Magasin (SKINN), har eget enkeltpersonforetak

"Det er ikke slik at du ved å utdanne deg til kunsthistoriker eller kunstformidler automatisk får arbeide på et kunstmuseum. Jeg har innsett at mine ferdigheter og min utdanning er et springbrett til så utrolig mange veier ut i arbeidslivet!"


Hva jobber du med?

 Amalie Marie Selvik

Jeg er engasjement som kunstformidler i 50 % stilling hos Trøndelag Senter for Samtidskunst (TSSK). Så er jeg engasjert som redaksjonssekretær i kunstmagasinet Se Kunst Magasin som utgis av Se Kunst i Nord-Norge (SKINN) som har base i Bodø. I tillegg så har jeg registrert meg et enkeltpersonsforetak, og påtar meg skriveoppdrag, formidlingsoppdrag o.l. for ulike kunstmagasin, gallerier og kunstnere.

Hos Trøndelag senter for samtidskunst har jeg ansvar for å formidle samtidskunst til skoler og barnehager i utstillingene, og skreddersy omvisninger og kunstverksteder til ulike målgrupper. Å utarbeide formidlingsprosjekter som vi tilbyr gjennom Den Kulturelle Skolesekken i Trondheim Kommune + Sør- og Nord- Trøndelag.

I tillegg utfører jeg andre relevante oppgaver som vedrører publikumsrettede aktiviteter og utfører bla. tekstarbeid, skriver søknader, utformer annonsemateriell, plakater og er kunstsenterets eneste gallerivakt. Jeg driver også med informasjonsarbeid rettet til publikum.

I mitt arbeid som redaksjonssekretær i Se Kunst Magasin, så har jeg ansvar for å gjennomføre produksjonen av alle utgivelsene; skrive redaksjonelle nyhetssaker, gi skribenter og fotografer oppdrag, selv skrive intervjuer o.l. Skriver søknader, arbeider tett med redaktør og designer og annonseselger. Jeg har også ansvar for sosiale medier. 

Hva er det beste ved jobben din?

Det aller beste med disse ulike jobbene er at jeg får arbeide med det som interesserer meg, og samtidig benytte kompetansen fra utdanningen min! 

Istedenfor å jobbe 100 % ett sted så har jeg flere roller innenfor kunstlivet, og opparbeider med på den måten kunnskap og ferdigheter innenfor flere fagfelt der jeg sanker mye erfaring. Det er ikke slik at du ved å utdanne deg til kunsthistoriker eller kunstformidler automatisk får arbeide på et kunstmuseum. Jeg har innsett at mine ferdigheter og min utdanning er et springbrett til så utrolig mange veier ut i arbeidslivet! Samtidig skaper dette bekymring for økonomi for fremtiden ved at man stadig må påta seg dårlig betalte prosjektjobber, og ikke helt vite hva man skal gjøre etter endt engasjement. 

Påta deg gjerne deltidsjobb som har en relevans til ditt fagfelt. Det som jeg har oppdaget er at du får jobb gjennom anbefalinger, eller at noen kjenner deg fra før!

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Disse tre jobbene startet alle via henvendelser mens jeg fremdeles var i utdanning. Gjennom anbefalinger fra kollegaer, medstudenter eller pga. at jeg tok sjansen da potensielle arbeidsgivere søkte unge kunsthistorikere til kunstformidlingsoppdrag og skriveopprag gjennom universitet.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Min akademiske utdanning med kunnskap om teori, kunsthistorie, formidling og skriveferdigheter, idehistorie, filosofi, osv. er i stor grad brukt som en del av mitt daglige arbeid. Kjennskap til kilder og å benytte faglitteratur er essensielt i arbeidshverdagen.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ja! Som frilans skribent og kunstkritiker for ulike kunstmagasin og nettsteder, frilans kunstformidler, og ekstra gallerivakt. Dette bidro til å skape et omdømme og demonstrere ferdigheter.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Det er ikke lett å gi tips. Men bruk tiden din godt til å gjøre ferdig studiene. Påta deg gjerne deltidsjobb som har en relevans til ditt fagfelt. Det som jeg har oppdaget er at du får jobb gjennom anbefalinger, eller at noen kjenner deg fra før! Flere steder i Norge er det store behov for kompetente skribenter, og redaksjoner i alle kunstmagasin er alltid på jakt etter å gi skribenter en sjanse til å prøve seg. Jeg ser også at jobber ved mindre kunstinstitusjoner krever at du gjerne har noen ekstra ferdigheter å by på. Som feks, kunnskap om regnskap, grunnleggende kunnskaper i å arbeide med grafiske digitale verktøy, webdesign, administrative oppgaver og mer. Dette fordi institusjonene har få ansatte og oppgaver som må fordeles. Se mange utstillinger, reis, snakk med kunstnere, vær oppsøkende i å skaffe deg kollegaer utenfor egen jobb, vær oppdatert på hva som skjer i kunstlivet og i kunstpolitikken, les faglitteratur. 


Amalie Marie Selvik tok en master i kunstkritikk og kulturformidling, et studium som ikke tilbys lengre ved NTNU. Se allmenn litteraturvitenskap, kunst og politikk eller masterprogrammet i film- og medievitenskap for beslektede studieprogram.

Freelancemusiker

Navn: Silje Marie Bugjerde Bagge

Utdanning:

Arbeidssted: Freelancer for TSO, Trondheimsolistene, Trondheim kommunale kulturskole og Oslofjord Kammerfilharmoni

"Vit at det er krevende å være musiker uansett om du jobber freelance eller har fast jobb, men vit også at det byr på enormt mye glede og er svært givende"

Freelancemusiker

Navn: Silje Marie Bugjerde Bagge

Utdanning:

Arbeidssted: Freelancer for TSO, Trondheimsolistene, Trondheim kommunale kulturskole og Oslofjord Kammerfilharmoni

"Vit at det er krevende å være musiker uansett om du jobber freelance eller har fast jobb, men vit også at det byr på enormt mye glede og er svært givende"


Hva jobber du med?

Silje Marie Bugjerde BaggeJeg jobber som freelancemusiker, i bl.a Trondheim Symfoniorkester, Trondheimsolistene og Oslofjord kammerfilharmoni, i tillegg til å gjøre en rekke forskjellige spilleoppdrag. Har det siste halvåret hatt et prosjekt gående sammen med musikerkollegaer, med konserter på sykehjem, og har søkt Den kulturelle spaserstokken. Jeg har jobbet ved Trondheim kommunale kulturskole og vært fiolinlærer der med årsvikariater på mellom 25 og 37 % stilling de tre siste årene.

Hva er det beste ved jobben din?

Å spille musikk, jobbe med mennesker- særlig barn og eldre er noe jeg trives svært godt med. Å møte mennesker, være kreativ og være i stadig utvikling betyr mye. Samspill og samarbeid med dyktige musikere, både kollegaer og andre, i tillegg til å spille med artister, ha en variert hverdag med alt fra øving, konsert, undervisning, til turnè liv er arbeidsoppgaver jeg stortrives med. 

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg fikk gode kontakter i løpet av studietiden som jeg har fortsatt samarbeidet med etter endte studier. Oslofjord kammerfilharmoni tok jeg direkte kontakt med i fjor og på denne måten skaffer jeg ofte nye kontakter. Jeg ble godkjent vikar i TSO i 2012. I Trondheimsolistene deltok jeg som student, hadde faget Kammerorkesterspill under masterstudiene med praksis i orkesteret, og jobber der nå som freelancemusiker på prosjektbasis. Veien har på denne måten vært enkel, utfordringene går heller på å ha nok jobb jevnt over. Det blir ofte perioder med dobbel jobb eller helt rolige perioder. Kulturskolejobben ble jeg tipset om å søke etter å ha vært vikar i Øya strykeorkester, og søkte da på stillinger både ved Kulturskolen og i juniororkesteret der jeg jobbet i to år.

Vær aktiv med å skaffe kontakter. Du må oppsøke dem, det er ikke alltid de oppsøker deg.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg bruker det jeg lærte gjennom studiet i musikerhverdagen. Evnen til å arbeide selvstendig som man fikk trent seg på da kommer godt med når nytt repertoar skal øves inn. Det man har deltatt på av samarbeidsprosjekter og samspill er gull verdt når man skal spille i nye sammenhenger/grupper og gjør forskjellige jobber. Man forholder seg til mennesker hele tiden, noe jeg ser på som positivt og som jeg fortsatt lærer mye av. Det at man har blitt undervist på instrumentet i så mange år (man starter jo gjerne som liten og det er mye læring før man kommer til studiet) har gitt meg god og solid kunnskap i faget, både i måter å undervise på og når det gjelder formidling. Dette bruker jeg også konkret i undervisningssammenheng. Refleksjon er en viktig del av musikkfaget og det bidrar til egne valg, kunstnerisk og personlig utforming på såvel undervisning som på eget spill. Når det gjelder teorifag er dette noe som har dannet bakgrunn for videre interesse og for en del av det utøvende.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg jobbet som musiker og fiolinlærervikar ved siden av studiene og dette har vært viktig for jobb etter studiene.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Bruk studietiden til det du virkelig ønsker å fordype deg i. Legg en plan, sett deg mål og jobb godt. Evaluèr, reflektèr og tenk underveis. Finn en hverdag du trives i som gjør at du kan holde det gående! Vit at det er krevende å være musiker uansett om du jobber freelance eller har fast jobb, men vit også at det byr på enormt mye glede og er svært givende. Vær aktiv med å skaffe kontakter. Du må oppsøke dem, det er ikke alltid de oppsøker deg. Vær positiv, vis at du er der, gjør alltid en god jobb. Ta valg som samsvarer med dine verdier. Se for deg dine ønsker for studie, jobb og videre karriere- jobb mot dette, lykke til!