Pilot på Tungasletta - Nyheter 2022 - Campusutvikling
Pilot på Tungasletta tester arealer for bedre læring
Pilot på Tungasletta tester arealer for bedre læring
Testing, utprøving og justering er nødvendig for utvikling. I 2019 ble det igangsatt et pilotprosjekt om læringsareal på Tungasletta, hvor formålet var å utvikle gode arealer for undervisning og studentaktivitet. Nå blir erfaringene samlet og evaluert.
Skrevet av Janne S. Almhjell og Silje Grytli Tveten
Hør Guri Sivertsen Korpås fortelle om piloten på Tungasletta.
Piloter bidrar til økt kunnskap
For å sikre at NTNU utvikler en campus med høy kvalitet, trenger vi nyskapende planprosesser og systematisk innhenting av kunnskap fra eksperimentering, blant annet gjennom pilotprosjekter. I et pilotprosjekt testes for eksempel utformingen av det endelige prosjektet i realistiske omgivelser. Formålet er å finne ut hva som fungerer og hva som eventuelt ikke fungerer før man setter i gang med det egentlige fullskalaprosjektet.
Rom for læring og studentaktivitet
I piloten på Tungasletta blir det testet hvordan undervisning av store grupper studenter, med varierte undervisningsmetoder, kan gjennomføres i mindre arealer ved bruk av organisatoriske, fysiske, pedagogiske og tekniske hjelpemidler. Fagmiljøene her skal inn i Helgasetr, sambruksbygget for helse- og sosialfag og Sits serverings og idrettstilbud, som nå er under bygging på Øya.
Som et ledd i dette arbeidet, ble det i 2019 utviklet et testrom på læringsareal på Tungasletta som går under navnet «pilotrommet». Målsettingen var å skape et rom som er egnet for læring og studentaktivitet:
«Piloten har som mål å teste hvordan undervisning av grupper med opptil 90 studenter, med varierte undervisningsmetoder, kan gjennomføres i mindre arealer ved bruk av organisatoriske, fysiske, pedagogiske og tekniske hjelpemidler». (Bestillingsbrev for pilotprosjektet i 2019)
Gruppen som har arbeidet med piloten er bredt sammensatt av både instituttledelse, ansatte og undervisere, studenter, tekniske ressurspersoner innen AV og IKT, ressurser fra rektors fagstab, andre fagressurser og prosjektledelse fra campusutvikling.
Den viktige evalueringen
Guri Sivertsen Korpås, universitetslektor ved Institutt for fysikk, har i tett samarbeid med Gabrielle Hansen, forsker ved Institutt for datateknologi og informatikk, jobbet med pilotprosjektet siden starten. De har begge bred erfaring med utvikling av læringsareal ved NTNU, gjennom ulike prosjekter på studentaktiv læring og pedagogisk utvikling, slik som NTNU Toppundervisning, TettPå og SEED.
- Tilbakemeldingene fra brukere av pilotrommet er viktig for å kunne planlegge og få kunnskap om hvordan læringsarealer skal utformes for NTNUs fagmiljøer i fremtiden. Slik får vi informasjon direkte fra de som bruker rommet, fra deres arbeids- og studenthverdag, og får verdifull informasjon om hva som fungerer, men like viktig hva som ikke fungerer, sier Guri.
Pilotrommet på Tungasletta har vært i bruk av studenter og undervisere siden 2019. Erfaringene skal nå evalueres og samles i en rapport som ferdigstilles våren 2022.
- Tilbakemeldingene fra piloten vil ha stor betydning for videre utforming av læringsareal. Spesielt ved Helgasetr, men også i resten av NTNUs campusutvikling, understreker Terese Brekke, NTNUs prosjektleder for Helgasetr.
NTNU bruker piloter for innhenting av ny kunnskap for fremtiden
NTNU bruker piloter for innhenting av ny kunnskap for fremtiden
For å oppnå ambisjonen om at NTNUs nye campus blir en foregangsmodell må vi sørge for at utviklingsarbeidet og løsningene er fremtidsrettede og innovative. Vi må sikre at behovene til NTNUs fagmiljøer blir ivaretatt. Det er de som bruker campus. NTNU har derfor startet med å stimulere fagmiljøene til forskning og pilotering på campusrelaterte problemstillinger. Overføringsverdien fra forskningsprosjekter og piloter er sentralt. Dokumentasjon og evaluering av prosess, likeså mye som resultat, er derfor avgjørende.
Mal for pilotprosjekter
Vil du forske for NTNUs nye campus?
Vil du forske for NTNUs nye campus?
Alle fagmiljøer ved NTNU som ønsker å forske på tema relevante for campusutviklingen oppfordres til å ta kontakt.
Aktuelle tema kan være: endringsledelse og organisasjonsutvikling, nye læringsformer og arbeidspraksis, miljø, sirkulær økonomi og digitalisering med mere.
Har du et tema du vil forske på?
Ta kontakt med oss.