NCC skal bygge Senter for psykisk helse
NCC skal bygge Senter for psykisk helse
NCC skal bygge Senter for psykisk helse
Arbeidet med Senter for psykisk helse tar et nytt og viktig steg, etter at styret ved St. Olavs hospital godkjente valg av både totalentreprenør, arkitekt og rådgivere for forprosjektet i sitt styremøte fredag 29. mai. Beslutningen markerer overgangen fra planlegging til en mer konkret gjennomføringsfase for prosjektet.

Nå kan planene konkretiseres
Med styrets beslutning på plass, kan kontraktene med totalentreprenør og arkitekt/rådgiver signeres. Dette gir prosjektet et tydelig løft videre inn i forprosjektfasen, der detaljene for senteret nå skal videreutvikles og konkretiseres i samarbeid med NTNU og St. Olavs hospital.
Avtalene inngås med forbehold om finansiering i Statsbudsjettet for 2027. I påvente av endelig finansiering, vil NTNU og St Olavs hospital forskuttere finansiering av første del av forprosjektarbeidet.
Arbeidet i denne fasen vil blant annet omfatte videre planlegging av byggets utforming, tekniske løsninger og hvordan arealene best kan tilrettelegges for pasienter, ansatte og studenter. Målet er å sikre et moderne og fremtidsrettet senter som legger til rette for både behandling, forskning og utdanning under samme tak.
Prosjektstyret holder kursen for senterets målsetninger
Etter at reguleringsplanen ble vedtatt tidligere i år, har NTNU og St. Olavs hospital jobbet videre med forberedelser til forprosjekt. I tiden framover vil prosjektstyret følge arbeidet tett og sikre at prosjektet utvikles i tråd med målsettingene for senteret, med mål om byggestart rundt midten av 2028.