Bakgrunn områdeplan - Campusutvikling Ålesund
Bakgrunn og hovedgrep før 2020
Bakgrunn og hovedgrep før 2020
Campus i Ålesund er i dag et nasjonalt og internasjonalt senter for utdanning og forskning, særlig innen marine og maritime næringer. Sammen med Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) og Fagskolen i Møre og Romsdal utgjør NTNU kjernen i campus i Ålesund. Ålesund videregående skole (Fagerlia) er også en viktig del av campusområdet. Også andre private og offentlige aktører er etablert innad i området og ble del av høringene vedrørende campus i Ålesund i planprosessen frem til vedtak i 2020.
Utgangspunktet for planarbeidet var ønsket om videreutvikling av campusområdet og forutsigbarhet for arealbruken her. Det var viktig for å sikre vekstmuligheter i framtida og for å samle kunnskapsmiljøet. Området rundt campus hadde og har per 2024 flere vanskelige og farlige kryss, sterk gjennomgangstrafikk og behov for bedre bevegelsesmuligheter for gående og syklende.
Campus var og er et prioritert delområde
I kommunens Plan- og byggesaksutvalg 28.11.2017, ble campus vedtatt som ett av fem prioriterte delområder som det skulle satses på fremover, sammen med andre kollektivpunkter mellom Moa og bysentrum (Moa – Sjukehuset – Campus – bysentrum).
Campus i Ålesund var også ett av tolv større delområder som måtte reguleres før det ble datt i gang med detaljregulering, noe som ble vedtatt i Kommuneplanens (Ålesund) arealdel 9. mars 2017.
Et hovedgrep i planleggingen av området var å knytte alle undervisningsinstitusjoner sammen gjennom et gatenett for myke trafikanter, med plassdannelser og areal for utendørs aktiviteter.
Knutepunktet Campus i Ålesund
Campus i Ålesund er et knutepunkt i dobbel forstand: Som ett av fire kollektivknutepunkt i Ålesund kommune og som kunnskapsknutepunkt hvor universitetet og næringsklyngene leverer viktig kunnskap til regionen, landet og til verden.
- Som kollektivknutepunkt i Ålesund kommune skal campus utvikles slik at det legges til rette for rask og effektiv kollektivtransport mellom knutepunktene Moa, sykehuset, campus og bysentrum.
- Campus skal være et pulserende og tilgjengelig knutepunkt for alle brukergrupper og legge til rette for et miljøvennlig liv. Utviklingen skal skje med utgangspunkt i kollektivknutepunktet som ligger i Borgundvegen som gjennom campus utvikles til et nytt urbant gaterom og møtested mellom de forskjellige institusjonene i området.
- Fremkommeligheten og trafikksikkerheten på området skal sikres, særlig gjennom forbedrede forhold for kollektivtrafikk, gange og sykkel og omlegging av tre farlige kryss til en ny rundkjøring. Det skal legges til rette for bedre løsninger på adkomst til og fra fra E136, og Borgundvegen skal gjøres til en effektiv bygate.
Grønt og urbant
I 2016/2017 var det grunnleggende at Campus skulle utvikles med en struktur som sikret effektiv arealutnyttelse og det skulle legges til rette for fortetting med flere urbane funksjoner. Planen oppfordret til aktivitet og fokus på hvordan stedet oppleves på gateplan. Grønne kvaliteter skulle styrkes og videreutvikles.
Samhandling mellom de forskjellige aktørene på campus ble understreket i planarbeidet i 2016/2017. Den romlige struktur og funksjoner skulle inspirere og tilrettelegge for samhandling, interaksjon og innovasjon. Det skulle tilrettelegges for et utvidet servicetilbud som skulle gjøre det mer attraktivt å oppholde seg lenger på campus store deler av døgnet.
Campusområdets grønne akse og forbindelsene til viktige grønne og blå rekreasjonsområder ved planområdet skulle også understrekes og forsterkes. Området skulle bli attraktivt for tilgrensende boligområder og for dem som bruker området som skolevei eller annen vei til lokale funksjoner. Miljøvennlige løsninger, åpenhet og tilgjengelighet vargrunnleggende prinsipper for et inspirerende nærområde.
Dette ble også beskrevet i den første mulighetsstudien utført av Rodeo arkitekter, i den innledende fases av arbeidet med områdeplanen. Mulighetsstudiet ligger her: Mulighetsstudie campus i Ålesund. Et knutepunktsstudie ledet av Gehl Architects med fokus på kobling mot trafikkaksen var også del av forarbeidet i planarbeidet.