En unik mulighet for spennende sommerjobber

Oda Ryggen, Chief Commercial Officer i Blueye Robotics. Bilde: Blueye Robotics.
Workation gir studenter tilgang til over 150 sommerjobber i ulike Trondheimsbedrifter. En av dem er Blueye Robotics, som springer ut fra det maritime forskningsmiljøet ved NTNU og produserer undervannsdroner til bedriftsmarkedet.

Workation er et non-profit prosjekt der bedrifter samarbeider med mål om å koble studenter sammen med næringsliv i Trondheim. De sørger også for sosiale aktiviteter gjennom hele sommeren. Blueye Robotics er en av de 24 teknologibedriftene som samarbeider om å tilby jobbmuligheter og relevant praksis. Oda Ryggen er Chief Commercial Officer i selskapet, og forklarer hvorfor de har valgt å delta i prosjektet.

I 2019 var vi på markedet med vår første undervannsdrone og har i dag solgt over 1000 droner til over 50 ulike land. Dronene våre brukes av alle type kunder som eier eller er interessert i noe under vann. Dette gjelder alt fra oppdrettere til marinbiologer til eiere av større skip, forteller Oda Ryggen.

Senest har Blueye Robotics markert seg i verdens aviser ved å bruke sine droner for å undersøke skadene på gassledningen North Stream 1.

Vi fikk en forespørsel fra Expressen om å hjelpe de med å ta de første video/bildene av skadene på Nord Stream gassledningene i Østersjøen. Vi synes selvfølgelig dette var både et spennende og viktig oppdrag, så vi sendte ned en mann og to droner ned til Malmö for å bli med.

Selskapet har til sommeren 2023 utlyst 6 ulike sommerjobber. Blueye ser etter både teknisk og kommersielle bakgrunn, og bruker samarbeidet i Workation for å lyse ut sine jobbmuligheter.

Gjennom Workation får vi mulighet til å tilby interns en innholdsrik sommer med mange kule eventer og tilgang til et større nettverk i Trondheim. Vi synes også det er veldig stas å bidra til at studentene vil være i Trondheim når de har fri fra studiene og forhåpentligvis klare å friste de til å bli her etter studiene også, sier Ryggen.

Workation tilbyr over 150 sommerjobber totalt, og bedriftene jobber sammen for å synliggjøre jobbmulighetene i Trondheimsregionen. Prosjektet er basert på teknologiselskaper, men studenter med all slags kompetanse er aktuelle for bedriftene i Workation.

Vi er med i Workation for å nå ut til flere relevante studenter samt tilby et mer attraktivt internship enn vi hadde klart uten. Vi ser også stor verdi i den sosiale biten av Workation. De studentene fra oss som deltok i fjor fikk være med på mye gøy og ble kjent med mange nye folk, fortsetter Ryggen.

Blueye Robotics, sammen med resten av bedriftene i Workation, håper nå at mange studenter benytter seg av muligheten og søker på de aktuelle sommerjobbene.

Vi ønsker å tilby muligheten til å tilegne seg relevant og gøyal erfaring. Hos oss vil studentene bli integrert med resten av teamet, jobbe sammen med svært kompetente ingeniører samt få være med på ulike sosiale arrangementer. Dykking med drone er selvsagt en del av det, avslutter Ryggen.

Søk sommerjobb i Blueye Robotics eller en av de andre bedriftene i Workation