Fra bachelor i USA og master på NTNU til Consultancy Manager i TOPdesk

Fredrik Schwencke gikk fra NTNU til systemkonsulent i TOPdesk. Fredrik har høstet mange gode erfaringer fra TOPdesk som arbeidsplass, og har gode råd til studenter som er på utkikk etter sin første jobb.

TOPdesk er en utvikler og leverandør av programvare for servicehåndtering og sysselsetter nesten 1000 mennesker i 11 land. De er fortsatt i vekst, og på utkikk etter nye kollegaer som brenner for å forbedre dialog, organisere arbeidsflyt og skape spektakulære kundereiser.

Fredrik Schwencke forteller at det var tilfeldigheter som gjorde at han endte opp i selskapet, og at han etter tre år som systemkonsulent endte opp som Consultancy Manager med en mastergrad fra NTNU.

Jeg tok en bachelor i USA før jeg tok turen til Trondheim og gjennomførte en 2-årig master i Produktutvikling og Produksjon med fokus på produktutvikling. I utgangspunktet var planen å ta en tur tilbake til USA, men jeg kom over en spennende jobbannonse fra TOPdesk og ringte for å sette opp et møte. Etter et par runder var jeg ansatt.

Selv har ikke Fredrik en utdanning som er direkte relevant til jobben han har i dag. Han forteller likevel at han har tatt meg seg mange viktige elementer inn i sin nye arbeidshverdag.

Først og fremst handler det om å se løsninger og å forstå seg på kundens behov. Dette er en viktig del av produktutvikling. Det har også vært til stor nytte å ha programmeringserfaring. Dette gjør det mulig med automatisering i systemet og integrere med andre systemer.

Planer om å utvide teamet

TOPdesk har ingen konsulentstillinger ute for øyeblikket, men har store planer om å utvide teamet i 2023. De er alltid tilgjengelig for en uforpliktende prat med studenter som er interessert, i tillegg til at andre avdelinger har utlysninger ute på hjemmesidene deres.

Studenter har ingenting å tape med å ta direkte kontakt med oss og andre arbeidsgivere. En uforpliktende prat kan være det første steget på en lang karriere.  Det er ofte lurt å ta en titt på bedriftens hjemmeside for å få et inntrykk av hva de driver med og hvem de er. Her vil man også alltid finne kontaktinformasjon. En tanke kan også være å ta kontakt med noen på linkedIn hvis man har et forhold til hvem som kontaktpersonen er. Genuin interesse er alltid en vinner!

Når vi i TOPdesk skal ansette nyutdannede ser vi etter en som ønsker å lære mer, bruke kunnskapen man har til å bidra i et allerede etablert team. Relevant bakgrunn for oss kan være så mangt, det kommer også veldig mye an på din interesse. Det viktigste er at de ansatte trives i jobben og med sine kollegaer. Hvis man ser på konsulentene med NTNU-bakgrunn på vårt norske kontor, finner vi Materialteknologi, Kybernetikk & robotikk og Produktutvikling & produksjon - uten at det på noen måte må begrenses til dette.

På det norske kontoret med 18 fulltidsansatte er hverdagen sammensatt av mange ulike oppgaver. Som konsulent vil man av og til bidra på tvers av avdelinger, og man har både arbeidsdager i samarbeid med kunder og dager der man konfigurerer på egen hånd.

Man kan med fordel ha en teknisk bakgrunn som konsulent, men man kan også komme langt med andre egenskaper. Det viktigste er, som i enhver jobb, at man liker å lære. Personlig har jeg lært mye om ulike prosesser hos kunder, hvordan man kan effektivisere måten de jobber på og hvordan TOPdesk som verktøy kan bidra til å skape verdi. Muligheten til å jobbe med kunder innenfor et bredt spekter av bransjer har også vært givende.