Fire sommerjobber for studenter

Expires
Education level
Started bachelor/master (1.-3. yr)
Started master (4.-5. yr)
Completed Bachelors degree
Field of study
Architecture and Physical Planning
Environment and Sustainability
Communication and Media Production
Sports Sciences
Electrical Engineering
Civil Engineering
Economy, Administration and Marketing
Type
Summer work
Work place
Gløshaugen
Responsibilities
Other tasks
Attachments
County
Trondheim
How to apply

NTNU Senter for idrettsanlegg og teknologi (SIAT) søker fire studenter som ønsker å jobbe hos oss i sommer, som forskningsassistenter. Vi ser gjerne at du har interesse for eksempelvis miljø, prosjektledelse eller digital formidling og at du ønsker deg en fleksibel jobb der du både får tid til å tilegne deg ny kunnskap og bruke den kompetansen du allerede har.

Stillingsbeskrivelser

De fire stillingene fordeler seg på tre prosjekt. Prosjektarbeidet vil i stor grad være individuelt arbeid, men de fire studentene vil fungere som et team og støtte for hverandre. De vil få oppfølging fra ansatte i SIAT, men må også besitte en stor grad av selvstendighet. Alle prosjektene er knyttet til kunnskapsportalen for idretts- og nærmiljøanlegg, godeidrettsanlegg.no. Vi vil ha to prosjekter innen miljø, klima og idrett, ett prosjekt innen prosjektledelse for idrettsanlegg og ett prosjekt innen visuell formidling og kommunikasjon.

Prosjekt A: Miljø, klima og idrett – 2 stillinger

Dokumentet Idretten vil! Langtidsplaner for norsk idrett 2019-2023 fra Norges idrettsforbund beskriver at mål ved bygging av idrettsanlegg er at idretten skal ta et miljøansvar i både planleggingen, byggingen og ved drift av idrettsanlegget. I Idretten skal! Flere og bedre anlegg 2019-2023 fra Norges idrettsforbund, er det beskrevet under strategi 1 og tiltak 1.8 at «det skal tas miljøhensyn ved planlegging, utforming, bygging og drift av idrettsanlegg».

Forskningsassistentene vil kartlegge hvordan dette kan gjøres i praksis, og utvikle guider/inspirasjonsmateriale som idretts-Norge og andre som etablerer og drifter anlegg for fysisk aktivitet kan ha nytte av. Dette kan både gjøres generelt og/eller for spesifikke idrettsanleggstyper. Det kan f.eks. være ett eller flere av følgende forslag, eller eget forslag:

  • Hvordan gjennomføres en LCA for en fotballbane? – En enkel guide
  • Energibesparing: små og store tiltak - hvor mye energi kan du spare?
  • Hvilke løsninger kan man benytte seg av for å minske CO2-avtrykket ved nybygging eller renovering av idrettsanlegg?
  • Hvilke miljøvennlige løsninger eksisterer for transport til og fra idrettsanlegg, hvordan er det tatt i bruk i dag og hvilke løsninger finnes for fremtiden?
  • Hvordan begrense inngrep i/bevare natur- og kulturlandskap ved bygging av nye anlegg?
  • Hvilke lure avfallshåndteringsløsninger eksisterer? Hvordan implementeres dette enkelt?

Prosjekt B: Guide for realisering av idrettsanlegg – 1 stilling

I forbindelse med lansering av kunnskapsportalen godeidrettsanlegg.no i 2016, utviklet SIAT en prosjektgjennomføringsmodell/prosjektveileder for idrettsanlegg, som skal hjelpe kommuner og idrettslag med kompetanseheving og bevisstgjøring gjennom hele prosessen fra idé til drift av nye idrettsanlegg.

Modellen/veilederen har nylig blitt evaluert, blant annet gjennom en masteroppgave skrevet i 2020[1], og forskningsassistentens oppgave vil være å videreutvikle og forbedre modellen med de tiltak som er beskrevet i masteroppgaven, samt med innspill fra SIATs ansatte og samarbeidspartnere.

Prosjekt C: Instruksjonsvideoer for bruk av nettside – 1 stilling

Målgruppen for nettsiden godeidrettsanlegg.no er sammensatt, og ikke alle som burde kjenne til den gjør det. Som et ledd i å bekjentgjøre godeidrettsanlegg.no for flere potensielle anleggsutbyggere, samt å hjelpe brukere å bli kjent med nettsiden, ønsker vi å lage korte instruksjonsvideoer. Videoene skal vise hvordan man bruker nettsiden, hvordan man finner ulikt materiale osv. Dette kan f.eks. løses på lignende måte som Skatteetaten har: Skatteetatens YouTubekanal - Behandling av inntekter

Forskningsassistenten vil selv kunne være med å påvirke både innhold og verktøy for videoene, sammen med SIAT. Det kan f.eks. være aktuelt å bruke Panopto eller Camtasia.

Omfang, arbeidssted og oppstart

Vi ser for oss at du vil arbeide mellom fem og ti uker, med en ytre ramme på 400 timer. Vi vil sammen bli enig om hvilke uker du skal arbeide og lage en prosjektplan som passer både deg og oss. Vi er fleksible på arbeidstid og ferie, og arbeidsukene trenger ikke å være sammenhengende.

Arbeidet er lønnet med timelønn etter gjeldende satser for NTNU. Kontrakten skrives med start- og sluttdato, samt antall timer forskningsassistenten skal arbeide i løpet av perioden.

Arbeidssted vil i utgangspunktet være ved Gløshaugen, Trondheim, men kan pga. smittevern bli digitalt. Du vil også ha mulighet å gjennomføre deler av prosjektet på distanse.

Oppstart: Etter avtale (f.eks. 14. juni, men senest 23. juni).

Krav og ønskede kvalifikasjoner

  • For samtlige stillinger krever vi at du har meget gode muntlige og skriftlige norskkunnskaper og formidlingsevner, da deler av arbeidet skal presenteres på godeidrettsanlegg.no.
  • Du må også kunne vise til kompetanse, f.eks. gjennom kurser, og/eller tidligere erfaring som gjør deg egnet for det prosjekt du ønsker å søke på.
  • Vi ønsker at du er student eller nyutdannet, og at du til sommeren har fullført minst tre års høyere utdanning (f.eks. bachelor eller tre år på 5-årig master).
  • Du har god digital kompetanse og har, eller kan lett lære deg, digitale verktøy som for eksempel Microsoft Teams, Excel og Word.
  • Du har enkelt for å samarbeide, tar egne initiativ og arbeider strukturert.

 


[1] https://www.godeidrettsanlegg.no/publikasjon/prosjektmodell-idrettsanlegg-utforming-av-idefasen

Education
Civil and Environmental Engineering
Civil Engineering
Urban Ecological Planning
Sustainable Energy
Digital Collaboration
Real Estate and Facilities Management
Energy and the Environment
Film and Media Studies
Film and Video Production
Renewable Energy
Physical Activity and Health
Physical Planning
Graphic Design
Sports Science
Marketing, Innovation and Management
Media, Communication and Information Technology
Media Studies
Environmental Engineering
Environmental Toxicology and Chemistry
Natural Resources Management
NTNU School of Entrepreneurship (NSE)
Project Management
Social Sciences and Sports Sciences
Circular Economy