Oppgavesamarbeid med Aziwell ga jobb

Håkon jobber for Aziwell
Etter et vellykket oppgavesamarbeid måtte Håkon Hansen velge mellom master og jobb. Et vanskelig valg, men valget han tok angrer han ikke på i dag.

Navn: Håkon Hansen

Utdannelse: Bachelor i ingeniørfag maskin

Stillingstittel: Mekanisk ingeniør

Tittel på oppgave: Sekundærkjøling av thrustlager i retningsstyrt kjernebor 

 

Høsten 2019 kom maskiningeniørstudent Håkon Hansen og hans makker i kontakt med Aziwell. De hadde utlyst
en bacheloroppgave på NTNU Bridge.

– Vi tok kontakt med Aziwell, og fikk arrangert et møte hvor vi ble litt kjent, og diskuterte mulige temaer
for bacheloroppgaven. Det var flere grupper som tok kontakt med Aziwell, og vi var én av to grupper som
fikk tilbud om samarbeid, forteller Håkon.

Aziwell AS tilbyr retningsstyrt kjerneboringtjenester og undersøkelser av borehull for gruve- og infrastrukturindustrien
over hele verden. Oppgaven som Håkon og makkeren valgte gikk ut på å forlenge levetiden til en kritisk komponent
i Aziwells retningsstyrte kjernebor. Det er kun ett annet firma i verden som tilbyr den samme tjenesten, så det var
derfor en unik mulighet for Håkon å kunne være med på å videreutvikle Aziwell sitt tilbud. 

– Å skrive oppgave i samarbeid med en bedrift var veldig spennende. Du får prøve deg på å løse en reell
utfordring. Samtidig ble jeg bedre kjent med bedriften, slik at jeg i større grad visste hva jeg ville møte hvis
jeg skulle begynne å jobbe der, sier han.

Han forteller videre om en annen fordel med å skrive bacheloroppgave for bedrift, som han fikk erfare hos Aziwell.

– Vi fikk disponere verkstedet til Aziwell for å produsere prototype og påfølgende testing. De dekket også
de økonomiske utgiftene ved kjøp av verktøy og utstyr som var nødvendig. De var også behjelpelige med å
svare på spørsmål og å finne nødvendig informasjon.

EN REKRUTTERINGSMULIGHET

Nils Ivar Klinge Iversen var blant de i Aziwell som fulgte opp de to bachelorstudentene i arbeidet med oppgaven.
Både Håkon og Nils Ivar ser på oppgavesamarbeid som en unik måte for bedrift og student å bli kjent, til en mulig 
senere rekruttering. 

– Vi gjør det i hovedsak for rekruttering. Det gir oss mulighet til å se hvordan studentene arbeider underveis.
I tillegg sparer det oss for voldsomt mye tid da, hvis man har 5-6 studenter som sitter og kverner på dette
over ett halvtårstid, i stedet for at vi skal bruke veldig mye ressurser på det, forteller Nils Ivar og legger til at han
synes samarbeidet har vært upåklagelig.

– De har hatt mulighet til å bli kjent med meg i større grad enn bare gjennom en jobbsøknad og
jobbintervju, påpeker også Håkon.

TAKKET JA

Det er tydelig at både Håkon og hans makker gjorde et godt inntrykk under sitt oppgavesamarbeid, da Håkon fikk
tilbud om en stilling hos Aziwell bare noen måneder etter at oppgavesamarbeidet var over.

– Før jeg fikk jobbtilbud begynte jeg på en masterutdanning. Da jeg ble oppringt av Aziwell og fikk tilbud om jobb,
måtte jeg tenke meg litt om og finne ut hva jeg faktisk ville. Jeg endte opp med å takke ja til jobben, da den
virket veldig spennende, samtidig som jeg følte meg ganske mett på å studere, forteller Håkon.

– Jeg tror kanskje det at vi har mye interessante problemstillinger som man kan jobbe med videre også er en
av grunnene til at Håkon jobber hos oss i dag, forteller Nils Ivar.

VARIERTE DAGER

Håkon har nå jobbet i Aziwell i omtrent 4 måneder og begynner sakte, men sikkert å komme inn i arbeidshverdagen.

– Min arbeidsdag er svært variert. En arbeidsdag kan inneholde CAD-tegning og å holde kontroll på at 
arbeidstegninger er oppdatert. I tillegg blir det en del verkstedarbeid, som for eksempel sveising, maskinering
og lodding. Etterhvert skal jeg også fungere som tekniker i felt.

Selv om han ikke har jobbet der så lenge er Nils Ivar positiv til utviklingen som Håkon har hatt.

– Han utfører arbeidsoppgavene sine på en god måte, men vi vil gjerne også få testet han godt i felt i utlandet.
Der er det litt action og mye ting som skjer, så vi kan få opp pulsen hans litt, og se hvordan han takler
situasjonen. Men vi ser absolutt et potensiale i han. 

LEGG INN EN INNSATS

Håkon sitt suksessfulle samarbeid kom ikke av seg selv, og gjennom oppgavesamarbeidet har han tilegnet seg
kunnskap som han ønsker å dele videre:

– Bruk muligheten til å gi et godt inntrykk av deg selv. Legg inn en skikkelig innsats når du arbeider med 
bacheloroppgaven.

Han anbefaler også at studenter som ønsker å samarbeide med en bedrift burde begynne å ta kontakt med bedrifter 
man tror kan være aktuelle i god tid før bacheloroppgaven skal påbegynnes.

– Er du heldig kan du ende opp med tilbud fra flere bedrifter, og du kan velge å samarbeide med den bedriften
du synes virker mest spennende. 

VELG GRÜNDERBEDRIFTER

Også Nils Ivar har et klart og tydelig råd å komme med til studenter.

– Velg gründerbedrifter fremfor store og etablerte selskaper. Jeg vil påstå at det er en større sannsynlighet
for at du finner en spennende oppgave i en gründerbedrift. Jeg tror også det er bedre muligheter for jobb etter
endt studietid. Det er definitivt annerledes å begynne hos oss, hvor du kan få lederoppgaver etter ett par
år, sammenlignet med for eksempel Aker hvor du konkurrerer med 10 000 andre om lederstillinger. Det kan
fort ta 10-15 år. Du vil garantert få en mer variert arbeidshverdag i en gründerbedrift.

Hvis du ikke skulle være så heldig å bli tilbudt jobb etter et oppgavesamarbeid så frykt ikke, ifølge Nils Ivar skal
ikke nyutdannede være redd for å søke, for dem er nyutdannede nemlig å foretrekke.

– Vi verdsetter den som er nyutdannet over den som har erfaring. Årsaken til det er at det er ingen som har
den erfaringen som vi er på utkikk etter. Så for vår del så er det veldig mye lettere å finslipe en nyutdannet
ingeniør sammenlignet med en som er 40 år og har lengre erfaring.