Praksisopphold førte til prosjektlederstilling for Isabell

"Vær åpen – kanskje du blir overrasket over hvor mange og ulike steder du kan bidra med din kunnskap."

Et praksisopphold i regi av Humanister i praksis førte til en gylden mulighet for Isabell. Praksisoppgaven fikk bein å gå på, og Isabell landet jobben som prosjektleder. Les om hvordan samarbeidet inspirerte den tidligere NTNU-studenten.

Navn: Isabell Rong Gabrielsen

Utdannelse: Mastergrad i religionsvitenskap

Samarbeidspartner: Nasjonalt Pilegrimssenter

Tittel på oppgave/praksis: Festivalvandring

Beskriv tema for oppgaven/praksisen din:

Etter å ha prøvd meg litt frem hos bedriften tente jeg veldig på en idé som hadde vært foreslått av NPS sitt reklamebyrå Tibe T. Ideen var å formidle pilegrimsleden til et yngre publikum ved å vandre leden fra Øyafestivalen i Oslo til Pstereofestivalen i Trondheim. Etter tre uker endt praksis med forberedelser og teoretisk planlegging av det som til slutt skulle kalles Festivalvandring, fikk jeg fortsette som prosjektleder for Festivalvandring til det ble gjennomført omtrent et halvt år senere.

Hvordan kom du i kontakt med arbeidsgiver/praksissted:

Jeg og en annen masterstudent ble plassert hos NPS som en del av faget Humanister i Praksis på NTNU. HiP er et alternativ til Eksperter i Team for humanister, og sender humanister ut i tre ukers praksis ved utvalgte samarbeidsbedrifter.

Hvordan opplevde du samarbeidet?

Svært godt. En kombinasjon av gode forberedelser, stort spenn i potensielle oppgaver, fleksibel bedrift, bratt læringskurve og generell positivitet fra alle hold gjorde at samarbeidet ble svært fruktbart for både meg og for oppdragsgiver.

Hvilke muligheter har dette gitt deg i ettertid?

Festivalvandring sin hensikt var å skape oppmerksomhet rundt pilegrimsleden, og jeg fikk personlig flere henvendelser om å stille opp på intervjuer og lignende i forbindelse med min rolle som prosjektleder. Både selve Festivalvandring og disse intervjuene har på sett og vis fungert som et håndgripelig tillegg til min CV. Dokumenteringen av prosjektet foreligger som facebookdokumentar. Jeg legger alltid ved link til denne i jobbsøknader fordi det viser et ferdig produkt som jeg har vært med på å bygge opp fra en idé – en egenskap og erfaring de fleste arbeidsgivere vil sette pris på. Det har også vært et veldig fint, underholdende og fruktbart tema på jobbintervjuer.

Hvilke utfordringer møtte du på i forbindelse med samarbeidet?

Jeg måtte lære meg veldig mye nytt. Siden jeg hadde overordnet ansvar for at arrangementet skulle gjennomføres var det viktig at jeg hadde kontroll i alle ledd. Det innebar alt fra å passe på at pianoet i Rennebu kirke var godt stemt til å passe på at deltagerne på vandringen fikk i seg mat til å holde orden i de mange økonomiske trådene som skulle nøstes opp før, under og etter prosjektet. Dette var utfordrende, men også veldig givende ettersom jeg fikk bekreftet at jeg har evner som tidligere hadde vært ubrukte, og at det finnes evne hvor det finnes vilje. Jeg var selvsagt også med å gå selve vandringen, hvilket i seg selv var en fysisk utfordring jeg ikke ville vært foruten.

På hvilken måte fikk du bruk for kunnskapen og kompetansen din fra NTNU i praksis/samarbeid?

Tre år som bachelorstudent og det da første året av mastergraden hadde lært meg hvordan arbeide systematisk og målrettet. Den spesifikke fagkompetansen kom til nytte ved de mer filosofiske og etiske delene ved markedsføringen – for eksempel hvordan vi skulle forholde oss til konseptet om pilegrim og pilegrimsferd i møtet med det yngre publikummet som vi ønsket å nå ut til. Generell kompetanse fra å studere kom også svært godt frem i prosessen med å lære mange helt nye ting samtidig. Det tror jeg ikke jeg hadde klart før jeg begynte å studere.

Hvilke fordeler mener du at et oppgavesamarbeid med en bedrift gir studenten?

Jeg skrev ikke min masteroppgave i samarbeid med NPS ettersom min oppgave dreier seg om konspirasjonsteori og ikke noe relatert til pilegrimer eller pilegrimsleden. Jeg kan dog se mange fordeler ved å være utplassert hos og samarbeide med en bedrift. Først og fremst fordi det skaper et helt nytt nivå av praktisk applikasjon. Alt ettersom hva oppgaven dreier seg om så kan du få sjansen til å benytte deg av allerede eksisterende fagkunnskap, et miljø bestående av mennesker med et potensielt høyere nivå av forståelse for feltet, og kanskje også et større spekter av forskningsdata.

Har du tips til andre studenter som vil skrive oppgave i samarbeid med en arbeidsgiver?