Digitalisering UBrss

Gratulerer med ettårsdagen, Gunnerus.no!

I dag er det ett år siden Gunnerus.no ble lansert. Gunnerus.no er NTNU Universitetsbibliotekets søk for digitalisert spesialsamlingsmateriale og inneholder blant annet bilder, kart, manuskripter, brev og tegninger. Hvordan har bruken vært så langt?

Carl Dons på Træna, 1927.

Nytt innhold
I løpet av de 365 dagene som har gått har mange historiske fotografier og dokumenter sett fiberoptikkens lys. Vi kan nevne Thorvald Boecks brev- og autografsamling, Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs (DKNVS) brevsamling fra perioden 1760-1862, botaniker Mikael H. Foslies korrespondanse med forskere fra hele verden og zoolog Carl Dons fotografier fra forskning på norskekysten, som vi blant annet samarbeider med NTNU Vitenskapsmuseet om.

I forbindelse med UKErevyens 100-årsjubileum har vi også tilgjengeliggjort det vi har funnet av fotomateriale i våre arkiver. Mange bilder er blitt brukt i boka Uka i Trondheim 1917-2017.

For å få oversikt over større publiseringer som eksemplene ovenfor har vi laget en publiseringslogg.

Samtidig publiserer vi regelmessig en mindre mengder dokumenter. For å se hvilke enkeltdokumenter som er publisert sist kan du gjøre et blankt søk. Et blankt søk gjør du ved å ikke skrive inn noe i søkefeltet, og trykke søk. Da vises de siste registrerte dokumentene først.

Kort fra Tycho Vestergren til Mikael H. Foslie, 1909.

Tall, tall, tall
Siden den offisielle lanseringen 3. oktober 2016 har vi hatt 46 879 besøkende innom. Disse har utført 333 887 søk, lastet ned 9744 bilder og vært på besøk 6 minutter og 31 sekunder i snitt.

De siste månedene har det variert mellom 100-200 besøk.

Det oftest utførte søkeordet er «uniform», muligens fordi vi har en inviterende inngang til dette søkeordet i Anbefalt-seksjonen på forsiden. Samtidig er målet vårt er at alle bilder hvor vi ser en person iført enten sivil eller militær uniform skal inneholde dette søkeordet. På denne måten kan vi nå alle de som interesserte eller har flere opplysninger.

28 539 besøkte oss fra en datamaskin, 11 540 fra mobiltelefon og 6697 fra nettbrett.

Brev fra Carl von Linné til Johan Ernst Gunnerus, 1767.

Hvor kommer de fra?
Vi ser en ganske jevn fordeling mellom hvordan besøkende kommer til Gunnerus.no. 19 259 skriver inn adressen direkte, 14 661 har kommet dit via lenker på andre nettsteder, mens 12 958 har funnet bilder og dokumenter via søkemotorer som Google.

Det månedlige besøket sniker seg sakte oppover. 2614 besøkende januar 2017, 4191 september 2017.

Lenker på Facebook har vist vei for 7011 besøkende. 3111 har kommet via NTNUs nettsider.

Vi har mye å gå på i alle kategorier. Foruten å gjøre større deler av samlingene våre digitalt tilgjengelige, vil vi jobbe med å berike de allerede publiserte dokumentene våre med flere opplysninger, lage flere innganger til publisert materiale via NTNUs nettsider, og samarbeide med oppslagsverk som Store Norske Leksikon og bidra til Wikipedia.

Vi ønsker også å legge bedre til rette for at besøkende enkelt skal kunne bidra med nøyaktige opplysninger og jobber med leverandøren vår for å få til det. Spesielt interessant for oss er det å legge til rette for stedplassering og transkribering av tekst.

Tabeller som viser oftest brukte søkeord og mest besøkte enkeltsider på Gunnerus.no fra 3. oktober 2016 t.o.m. 2. oktober 2017.
Oftest brukte søkeord og mest besøkte enkeltsider på Gunnerus.no fra 3. oktober 2016 t.o.m. 2. oktober 2017. Klikk på bildet for å se tabellene større.

Hva mener du?
Hvis du har tilbakemeldinger til Gunnerus.no, send de gjerne i kommentarfeltet nedenfor eller på epost.

Av

Nils Kristian Eikeland, fotograf ved NTNU Universitetsbiblioteket. Prosjektleder for Digitalisering og samordning av spesialsamlinger ved Gunnerusbiblioteket og Dorabiblioteket.