Bilder Privatarkiv UBrss

Magda Dyrkoren – Røde kors-sykepleier og krigsreporter på Balkan

Magda Dyrkoren (til venstre) og Johanne Thorsen, Trondheims første Røde kors-sykepleiere. NTNU UB, A-0382 Magda Dyrkoren. Foto: Peder O. Aune/NTNU UB

I dag er det 150 år siden Norges Røde Kors ble grunnlagt av statsminister Frederik Stang under navnet Foreningen for Pleje av syke og saarede i Feldt og for Understøtelse av Saarede og Faldnes Efterladte. Trøndelag fikk sin egen avdeling nøyaktig 40 år etter med opprettelsen av Den Nordenfjeldske filial av de Røde Kors. En av de første trondheimsutdannete Røde Kors-sykepleierne var Magdalene (Magda) Birgitte Dyrkoren, født i 2. mai 1881 i Lofoten. Hun begynte ved den Nordenfjeldske filial av de røde kors sin skole 1. juli 1906 sammen med én annen elev, Johanne Thorsen, som senere ble bestyrer av Røde kors sin klinikk i Trondheim.

Magda Dyrkorens søknad om opptak som sykepleierstudent 1906. NTNU UB, A-0382 Magda Dyrkoren.

Etter 1 ½ års utdannelse ved Trondheim sykehus hvor hun arbeidet ved sykehusets kirurgiske, medisinske og epidemiske avdelinger, og et halvt år videregående utdannelse i Kristiania hvor Magda var i lære ved Jervells klinikk, var hun klar til å ta fatt på sin yrkeskarriere. Hun vendte tilbake til Trondheim og jobbet et og et halvt år som sykepleier ved E.C. Dahls stiftelse. Senere tjenestegjorde hun ved forskjellige sykehus i England, Belgia og Frankrike. I 1912 tok livet som sykepleierske en dramatisk vending. Hun ble valgt ut til å reise til Balkan for å yte hjelp til sårede under den pågående krigen (første balkankrig) mellom balkanlandene og Det osmanske riket. Magda Dyrkoren skrev om avreisen i sin dagbok:

«Den 1ste nov 1912 om aftenen fik jeg vite det var bestemt, at jeg skulde delta i den ambulance Norge skulde sende ned til Balkan for at hjælpe de saarede soldater. Allerede næste aften reiste jeg herfra til Kristiania, hvor oberst Daae holdt en afskedsfest for os og ønskede os lykkelig reise, med haab om, at vi maatte komme i god behold tilbage fra vor ikke helt ufarlige ferd». Vel fremme i Beograd begynte hun umiddelbart å skrive krigsreportasjer til Adresseavisen hvor hun skildret sitt arbeid og krigssituasjonen: «Naar forsendelserne av saarede kommer, maa man arbeide nat og dag ustanselig med operationer og forbindinger, og man har hittil tat hvem som helst til hjælp. Hospitalet er efter omstændigheterne meget vel indrettet, men sykepleien utføres for en stor del av 15-16-aaringer, da vel allerede mange kvinder er overtræt av arbeidet. Vi talte igaar med en av byens damer, som da hadde vasket i 4 nætter og skulde hjæm og hvile».

Gruppebilde fra Balkan, med Magda Dyrkoren i sykepleieruniform helt til venstre i bildet. NTNU UB, A-0382 Magda Dyrkoren. Foto: Ukjent.

Senere var hun også i de albanske byene Durazzo (Durrësi) og Alessio (Lezhë) hvor hun betraktet forholdene som langt mer kummerlige. «[…] Imorgen tar vi fat med at vaske og bytte paa patienter som i en maaned, efter umenneskelige strabadser, har ligget paa gulvet i sine uniformer nat og dag. Her først ser vi krigen som den virkelig er. Vi er omgit av soldatleire paa alle kanter […]». Noen uker etter rapporterte hun på nytt fra Durazzo: «Krigen er forfærderlig, det har vi her den mest levende følelse av. At dø paa slagmarken opildnet av begeistring for fædrelandet, det staar der dog glans av; men at ligge som en skygge av sig selv i urenslighet, kulde og smerte – og ikke faa dø engang, det er rent hjærteskjærende at se».

Magda Dyrkoren (stående til høyre) pleier soldat. NTNU UB, A-0382 Magda Dyrkoren. Foto: Ukjent.

Etter tre måneder kom Magda i god behold tilbake til Norge, og etter hjemkomsten til Trondheim holdt hun en rekke foredrag om krigen på Balkan og arbeidet med å pleie sårede soldater. For sin innsats under balkankrigen ble hun tildelt Røde Kors hederstegn den 25. oktober 1917. Hun ble bestyrer av Røde Kors sitt søsterhjem i Trondheim, før hun bosatte seg på Høvik med sin mann, lege Wilhelm Schaft. De ble gift i 1917, men allerede året etter rammet tragedien. Fra 1918 til 1920 døde over 7000 nordmenn av influensaepidemien spanskesyken. En av dens ofre ble Magda (Dyrkoren) Schaft. Hun døde 7. november 1918, 37 år gammel, i sitt hjem på Høvik i Kristiania.

Portrett av Magda Dyrkoren i uniform. NTNU UB, A-0382 Magda Dyrkoren. Foto: J.C.F. Hilfling-Rasmussen/NTNU UB

Arkivet etter Magda Dyrkoren (A-0382) oppbevares ved NTNU Universitetsbiblioteket. Arkivet består av familiedokumenter, dagbok, foto og avisutklipp om balkanoppholdet.

Skrevet av: Erlend Lund, privatarkivansvarlig ved NTNU Universitetsbiblioteket

Kilder:

• NTNU Universitetsbiblioteket, privatarkiv A-0382 Magda Dyrkoren
  • Adresseavisen 15.11.1912 «Vore sanitetssøstre paa krigsskuepladsen» av Magda Dyrkoren
  • Adresseavisen 19.01.1913 «Den norske ambulance paa krigsskuepladsen. Til Durazzo» av Magda Dyrkoren
  • Adresseavisen 31.01.1913 «Blandt krigens ofre» av Magda Dyrkoren
  • Adresseavisen 09.11.1918 «Dødsfald. Fru Magda Schaft»
  • Adresseavisen 7.3.1931 «25 år i Røde kors tjeneste»

Mer om Trondheim Røde Kors sin historie:

• Anne-Gunhild Moxness og Harald R. Eriksen: «Røde Kors sykepleieskole i Trondheim. En 60-årsberetning 1906-1966» s. 49-83 i Sykepleie i hundre. Utdanningen i Trondheim 1906-2006 (Kari Hauge red.), HIST AHS/ASP-rapport nr 2 – 2006.
  • Gerd Søraa: «Medmennesket i fokus. Trondheim Røde Kors 100 år. 1905-2005.

Erlend Lund, universitetsbibliotekar ved NTNU Universitetsbiblioteket, Dorabiblioteket med ansvar for bibliotekets privatarkiver. Utdannet historiker ved NTNU.

Av Erlend Lund