Trenger du hjelp med et systematisk litteratursøk? Vi hjelper deg

Et systematisk litteratursøk er et omfattende søk der informasjonsinnhentingen er planmessig og begrunnet. Det kjennetegnes ved at man gjør omfattende søk i flere databaser med utstrakt bruk av søkeord. Søkeprosessen bygger på en streng inkludering/ekskludering av kriterier og bruk av et bredt utvalg av systematisk valgte termer/søkeord. Emneordene er valgt ut etter et tett og nært samarbeid mellom fagpersoner som kjenner sitt fagfelt godt og bibliotekpersonale med fagkompetanse.

Hensikten er å systematisk gå igjennom all litteratur en finner og dermed fange opp så mye som mulig av relevant litteratur på et felt. Søket skal i tillegg være dokumentert og etterprøvbart.

Hvor omfattende et litteratursøk skal være er avhengig av fagområde og hva det skal brukes til.

Universitetsbibliotekarene innen medisin har i flere år deltatt som medforfattere på artikler hvor de har stått for de systematiske søkene, men nå begynner også dette å skje innen de samfunnsvitenskapelige fagene.

Ønsker du hjelp til et systematisk søk ta kontakt med Magnus Rom Jensen eller Solvor Solhaug i Biblioteket Dragvoll

Hei,
Jeg heter Solvor Solhaug. Jeg er Cand.polit, og jobber som Universitetsbibliotekar med fagansvar for Psykologi, pedagogikk og lærerutdanningen. Jeg holder litteratursøkekurs innen de mest aktuelle fagdatabasene innen fagområdene psykologi og pedagogikk. Noen ganger kan dere også finne meg i veiledningsskranke på Dragvoll.

Av Solvor Solhaug

Hei,