Bibliotek for medisin og helse Studier studies UBrss

Studiestart og blanke ark – våre anbefalte fargestifter!

Som ny student kan semesterstart være ganske overveldende. Det er mye informasjon som skal fordøyes, folk en skal bli kjent med og rom en skal finne fram til. Her gir vi deg en kort oversikt over hva Bibliotek for medisin og helse på Øya kan hjelpe deg med.

Praktiske tips

Du finner biblioteket på Øya i 2. og 3. etasje på Kunnskapssenteret. Vi har store, flotte lokaler med gode lese- og arbeidsplasser, store boksamlinger, grupperom med skjermer og whiteboard, stasjonære PC´er og skriver. For deg som skal ta anatomi tilbyr vi KUBA – et rom for læring om anatomi.

For å komme i gang med å låne bøker må du skaffe deg studentkort. Da blir du automatisk registrert som låner på biblioteket og du kan også bruke NTNU sine skrivere. Se sjekkliste for nye studenter på Innsida.

Har du spørsmål? Kom og snakk med oss i skranken i 2. etasje. Biblioteket er tilgjengelig med St. Olavskort hele døgnet, se våre åpningstider for når vi har betjent skranke.

Du kan også kontakte oss på telefon 73 59 53 00 eller pr. epost på post@bmh.ntnu.no. Har du problemer med nett, PC, utskrift og lignende kan du ta kontakt med Orakel. De har skranke i 3. etasje og har åpent mandag til fredag kl. 10.15-16.00. Du kan også kontakte Orakel på NTNU Hjelp.

Uavhengig av åpningstider og studentkort: bibliotekets digitale ressurser kan du benytte 24/7 og også hjemmefra via NTNU-nett. På Innsida finner du ut hvordan du kobler deg opp mot NTNU sitt nett hjemmefra ved hjelp av VPN.

Finne litteratur

Du bruker søketjenesten Oria for finne fram i biblioteket sine trykte og elektroniske samlinger: bøker, artikler, tidsskrifter, masteroppgaver, doktoravhandlinger, musikk, filmer med mer. Sjekk oria.no for tips om søking og om bestilling, reservering og fornying av lån.

Biblioteket tilbyr et stort antall fagdatabaser og nettressurser, deriblant anatomiske atlas og e-bøker. Felles for alle disse ressursene er at du finner dem samlet på Fagsiden for medisin og helse.

Vi hjelper deg!

Vi oppfordrer både gamle og nye studenter til å komme innom biblioteket. Ikke vær redd for å spørre i skranken; våre dyktige ansatte hjelper deg med (nesten) alt. Vi tilbyr en rekke kurs og gir ulike veiledningstilbud.

Vi anbefaler også å bruke våre temasider Litteratursøking og Oppgaveskriving på Innsida. Her finner du tips for alle faser i søke- og skriveprosessen.

Velkommen til oss og lykke til med studiet!