UBrss

Kurstilbudet fra Bibliotek for medisin og helse våren 2021

Bibliotek for medisin og helse tilbyr flere åpne, faglig skreddersydde kurs for studenter og ansatte ved Fakultet for medisin og helsevitenskap og St. Olavs hospital denne våren, blant annet innen søking ved bruk av PubMed og referansehåndtering med EndNote.

Bibliotek for medisin og helse tilbyr en rekke ulike kurs våren 2021.

Vårens kurs

Dette semesteret starter vi med å holde kurs digitalt i Zoom, men vil vurdere om vi skal åpne opp for fysiske kurs rundt påske. På kursplanen dette semesteret har vi satt opp flere kurs:

En grundig introduksjon i litteratursøking i PubMed*
Dette er kurset er nyttig for alle som trenger å finne faglig informasjon innen medisin og helse. Her lærer du å søke etter litteratur på en strukturert og effektiv måte og bruke PubMed som et verktøy for dette.

EndNote for medisin og helse
Dette introduksjonskurset i referansehåndteringsprogrammet EndNote er faglig skreddersydd for medisin-, master- og PhD-studenter og ansatte ved Fakultet for medisin og helsevitenskap og St. Olavs hospital.

SCOPUS, Web of Science & Google Scholar – an interdisiplinary supplement to PubMed*
Verden er større enn PubMed og dette kurset viser deg hvordan du kan bruke de ulike funksjonen som våre tverrfaglige siterigsdatabaser gir. Dette kurset gir deg også innblikk i hvordan du kan finne forskningsstatistikk (f.eks. antall publiseringer, siteringer og H-index) for deg eller andre.

Raske svar – Finn oppsummert forskning i ulike databaser og kunnskapsbaserte oppslagsverk
Helsepersonell har en travel hverdag og det er ikke alltid like enkelt å få tid til å holde seg oppdatert. En løsning er da å ta i bruk kliniske oppslagsverk som UpToDate og Best Practice, og dette kurset lærer deg bruk av disse og andre nyttige informasonskilder.

Det kan bli satt opp flere kurs i løpet av semesteret. Vi kan også sette opp disse kursene for ulike grupper etter bestilling når det passer best for dere. Ta kontakt med oss på post@bmh.ntnu.no hvis dette er aktuelt.

*Biblioteket har ansvar for det obligatoriske phd-emnet SMED8007, og vi gjør oppmerksom på at våre søkekurs (med unntak av Raske svar kurset) overlapper med dette emnet.

Har du behov for veiledning, kan du besøke oss i Søkestua i Zoom hver torsdag mellom kl. 14 og 15. Det er bare å møte opp uten forhåndavtale.

I tillegg til våre faglig skreddersydde kurs, tilbyr Universitetsbiblioteket en rekke digitale kurs i bl.a. NVivo, BibTeX- / BibLaTeX, Zotero som er tilgjengelig for alle på NTNU i Det virtuelle biblioteket.

Meld deg på

Det er gratis å delta på våre kurs, men påmelding kreves. Du finner mer informasjon om kurstilbudet vårt og mulighet for påmelding via lenka nedenfor (eller klikk på «kurs» øverst i menyen her på sida).

Kurstilbudet ved Bibliotek for medisin og helse våren 2021

Velkommen på kurs hos biblioteket i Kunnskapssenteret!

Av Jan Ove Rein

Førstebibliotekar ved bibliotek for medisin og helse med fagansvar for medisin.