Bibliotek for medisin og helse Helsebiblioteket Tidsskrifter

Kutt i tilbudet fra Helsebiblioteket

Helsebiblioteket sier opp tidsskriftene Annals of Internal Medicine, BMJ og JAMA fra 2021. Dette melder Folkehelseinstituttet på sine nettsider. Oppsigelsene innebærer at NTNU og St. Olavs hospital sin tilgang forsvinner fra årsskiftet.

Saken er også omtalt i Dagens Medisin. FHI-direktør Camilla Stoltenberg advarer:

– Kuttene vil gi økte kostnader for det offentlige, og begrenset tilgang til kunnskap for helsepersonell. Det som gjør det spesielt tankevekkende, er at de nasjonale avtalene avlaster alle aktørene; som helseforetak og universiteter – både administrativt og økonomisk. Det er billigere, og mer effektivt, sier hun til Dagens Medisin.

På grunn av prisøkning på abonnementer, valutasvingninger og budsjettkutt har Helsebiblioteket i lengre tid hatt økonomiske utfordringer og oppsigelsene kommer i tillegg til tidligere reduksjoner i tilbudet. Blant annet ble to store tidsskriftpakker sagt opp tidligere i år: PsycARTICLES og ProQuest Health Research Premium Collection.

Tidligere redaktør av Helsebiblioteket, Magne Nylenna, uttaler i en kronikk i Aftenposten:
– Midt i den største helsekrisen vi har opplevd på flere mannsaldre, der verdien av pålitelig kunnskap er åpenbar for alle, har staten nå bestemt seg for at dette har vi ikke råd til lenger.

Annals of Internal Medicine, BMJ og JAMA omfatter over 30 titler som er helt sentrale innenfor ulike fagdisipliner. Det er svært viktig for Universitetsbiblioteket å kunne tilby forskere og klinikere ved NTNU og St. Olavs hospital fortsatt tilgang til disse kildene. Budsjettet for 2021 er allerede lagt og avtaler med utgivere inngått, men Universitetsbiblioteket ser på muligheter for å få på plass finansiering av egne abonnementer.

Ta kontakt med oss på post@bmh.ntnu.no om du har spørsmål.