Forskning Global Helse Graphic medicine Helsevitenskap Klinisk praksis UBrss

Hvordan kommunisere korona i tekst og bilder

De siste ukene har det poppet opp tegneserier og illustrasjoner om COVID-19 online. Noen av disse er veldig fine og morsomme, men ikke alle har pålitelig medisinsk informasjon. I dette innlegget deler vi kvalitetssikrede tegneserier og illustrasjoner om koronaviruset og den pågående pandemien – til nytte og glede for store og små.

Utdrag fra tegneserien "How to keep COVID away" hvor et stort rosa og piggete monster (viruset) henger seg fast på ryggen til en liten gutt.
Utdrag fra «How to keep COVID away!» av Signe Åsberg

Har du sett tegneserien «How to keep COVID away!»? Postdoktor og forskningskoordinator Signe Åsberg ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU lagde tegneserien for å forklare datteren sin hvordan viruset smitter, hvorfor vi kan bli syke og hva vi kan gjøre for å hindre smitte. Hun er ikke alene om å bruke tegneserier i formidling.

Nettstedet der tegneserien først ble publisert – Lifeology – ønsker å bringe forskere og illustratører/kunstnere sammen i formidling av vitenskap. Tegneserier er heller ikke bare for barn.

Dynamisk tegneserie (GIF) som viser konseptet om å flate ut kurven av Siouxsie Wiles and Toby Morris.
Illustrasjon av Siouxsie Wiles and Toby Morris.

Tegneserier, eller sammenstilling av tekst og bilder, er ofte effektivt når man skal kommunisere kompleks kunnskap til offentligheten – slik som under en pandemi. Dette kan også inkludere formidling av hvorfor det er vanskelig å beregne dødelighet og smittsomhet av kornoavirus. Videre kan historier skape gjenkjennelse, vekke empati og gi trøst i vanskelige tider.

COVID-19 tegneserier

Alice Jaggers, tidligere bibliotekar ved University of Arkansas for Medical Sciences, har lagd en oversikt over tegneserier med kvalitetssikret informasjon om COVID-19 som du fritt kan lese på nett.

Her er et utvalg av tegneseriene sortert etter kategorier (se fullstendig oversikt fra lenken over):

Educational
Ethics
Comics by Care Providers
Comics by Patients
Humorous/Coping
Historical/Pandemic-Related
Non-comic Resources

Vi håper disse kan være til nytte og glede for både forskere, helsearbeidere og studenter – så vel som pasienter og pårørende.

Se også vårt tidligere blogginnlegg om tegneserier som fagressurs for medisin og helsefag. På vår instagramkonto samler vi tegnede ressurser om korona under høydepunktet «Graphic medicine».

Ta kontakt

Ta kontakt med oss på post@bmh.ntnu.no for spørsmål eller innspill.