UBrss

Nytt ph.d.-kurs med studiepoeng i litteraturgjennomgang og akademisk skriving

Et nytt poenggivende ph.d.-kurs i litteraturgjennomgang og akademisk skriving tilbys dette semesteret for studenter innen medisin og helsevitenskap. Emnet tilbys av biblioteket og er spesielt relevant for ph.d.-studenter i oppstartsfasen, eller i gang med en review.

Dette semesteret tilbys et nytt ph.d.-kurs på fem studiepoeng: MH8000 – Litteraturgjennomgang og akademisk skriving for ph.d.-studenter i medisin og helsevitenskap. Kurset arrangeres av Bibliotek for Medisin og Helse og består av en fysisk samling over fire dager (27-30. april 2020), samt en periode med egenarbeid i etterkant, før en avsluttende hjemmeeksamen i form av en litteraturgjennomgang.

Målsetningen med kurset er å introdusere ph.d.-studenter til praktiske overførbare ferdigheter knyttet til å holde seg faglig oppdatert og å formidle forskning klart og effektivt gjennom akademisk skriving. Kurset er et resultat av etterspørsel fra ph.d.-studenter og kommer til å fokusere på elementer som: Bruk av strukturerte litteratursøk for å holde oversikt innen forskningsfelt, bruk av EndNote som verktøy for referansehåndtering og sitering i tekst, praktisk forståelse av prinsippene for god siteringsskikk, og kjennskap til sentrale prinsipper for klar og effektiv skriving.

I løpet av kurset vil den enkelte student definere et pensum bestående av forskningslitteratur som skal danne grunnlag for en litteraturgjennomgang innenfor tema for deres eget ph.d.-prosjekt. Et endelig utkast av litteraturgjennomgangen skal leveres som en avsluttende eksamen. Kurset er begrenset til 18 deltagere og studenter som er i en tidlig fase av sin ph.d., eller i gang med å skrive en litteraturoversikt, vil bli prioritert. Alle studenter opptatt til ph.d.-programmet ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU kan søke om opptak.

Mer utfyllende informasjon om kurset kan du finne i emnebeskrivelsen for MH8000. Fristen for ordinær oppmelding til kurset var 1. februar, men du kan fortsatt etterregistreres om du sender en henvendelse til emneansvarlig Sindre Andre Pedersen. Ta gjerne kontakt med emneansvarlig dersom du skulle ha flere spørsmål knyttet til kurset.

Av Sindre Andre Pedersen

Sindre Andre Pedersen er førstebibliotekar og fagansvarlig i medisin med forskertjenester og avansert litteratursøk som hovedansvar