Open Access UBrss

Foredrag fra Open Access-uka

Den 21.–25. oktober markerte Universitetsbiblioteket den internasjonale Open Access-uka. Vi bød på en rekke foredrag og arrangementer, med spesielt fokus på åpne forskningsdata og datahåndteringsplaner. Her har vi samlet videoopptak, bilder og presentasjoner fra noen av arrangementene.

CC-lisenser og forfatterens rettigheter

Temaet for dette foredraget var de forskjellige typene Creative Commons (CC)- lisenser og konsekvensene for forfatteren ved publisering med slike lisenser. CC-BY er den foreslått obligatoriske lisensen under Plan S, noe som har vakt debatt om hvorvidt forskere får eller mister kontrollen over rettighetene til arbeidet sitt ved å bruke CC-lisenser.

Foredragsholder var Ignasi Labastida fra Universitetet i Barcelona, som også er leder for Creative Commons i Spania.

Åpen vitenskap og helseforskning – muligheter og dilemmaer

Under Fagsnakk her ved Bibliotek for medisin og helse inviterte vi til refleksjon over verdien av forskningsdata, hva “åpenhet” kan bety og hvordan balansere åpenhet med personvern.

Det forventes i større grad fra myndigheter, finansiører og forskningsinstitusjonene at forskningsprosess og forskningsresultater skal deles så åpent som mulig. Innen helseforskning må ønsket om åpenhet balanseres med hensynet til (blant annet) personvernet til forskningsdeltakerne. Se opptak av innlegg og pdf av presentasjoner under.

Foredragsholdere
Ingrid Heggland, førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket
Vibeke Videm, professor ved Institutt for klinisk og molekylær medisin og leder for Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) midt
Beatrix Vereijken, professor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap

Presentasjoner fra Fagsnakk_om åpen vitenskap

Åpen vitenskap ved NTNU

Åpenhet gjennom hele forskningsprosessen står sentralt på NTNU. Åpen vitenskap følger vitenskapelige idealer om kunnskap som felleseie, uavhengig forskning og organisert skepsis, og bidrar til å oppfylle NTNUs visjon om kunnskap for en bedre verden.

NTNU Universitetsbiblioteket har hatt ansvar for å utarbeide politikker og handlingsplaner for Open Access og åpne forskningsdata. Vi samarbeider med IT og andre støttetjenester ved NTNU for å legge til rette for forskerne med infrastruktur og støttetjenester for åpen vitenskap og forskningsdata.

Se temasiden Publisering – for informasjon om Open Access-publisering, egenarkivering og NTNUs handlingsplan for Open Access.

For spørsmål om forskningsdata, datahåndteringsplaner og arkivering av forskningsdata, kontakt Research data @ NTNU