Arrangement Bibliotek for medisin og helse UBrss

Researchers’ Night: Fra ytre til indre miljø

Hva gjør ytre miljøpåvirkning som luftforurensning med kroppen? Vi deltok på Researchers’ Night med Visible Body anatomisk atlas i 3D. Her fikk hundrevis av ungdommer undersøke sitt indre miljø.
Deltakere på bibliotekets stand under Ungdommens forskernatt 2019
Stor aktivitet på Ungdommens forskernatt 2019
Årets tema for Researchers’ Night var ‘miljø’. Vi stilte med standen ‘Fra ytre miljø til indre miljø: LUFTFORURENSNING’ i samarbeid med Michel van Schaardenburgh, førsteamanuensis ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU.

Her spurte vi elever og lærere fra videregående skoler og folkehøgskoler i Trøndelag om de visste hvordan en ytre miljøpåvirkning som luftforurensning påvirker kroppen. Om de hadde tenkt over hvordan luftkvaliteten er der de bor og oppholder seg. Hva luftforurensning gjør med deres indre miljø, hvordan det ser ut inni kroppen, og hva de selv kan gjøre for å ikke bli syke.

Ungdommer prøver det anatomiske atlaset Visible Body
Ungdommer undersøker anatomi i Visible Body

Visible Body

Elevene fikk utforske hvordan det ser ut inne i kroppen ved hjelp av det interaktive anatomisk atlaset «Visible Body».

Visible Body er et anatomiatlas med fem moduler; Anatomy & PhysiologyHuman Anatomy AtlasAnatomy & FunctionPhysiology Animations og Muscle Premium. Her har studenter og ansatte ved NTNU og St. Olavs hospital tilgang til blant annet en interaktiv 3D-modell av menneskekroppen med mange muligheter til interaktiv bruk. Physiological Animations inneholder også et videooppslagsverk med 3D animasjoner innen fysiologi og patologi. Her kan du kan lage din egen bruker, legge inn egne notater og ta tester for å sjekke kunnskapsnivået ditt i de ulike modulene. Modulene i Visible Body er også tilgjengelig som egne apper som betyr at du kan bruke disse ressursene utenfor NTNU-nettet.

Mange kilder til kunnskap

Det å vite om hva som er farlig, når en er mest utsatt og å finne ut hvordan luftkvaliteten er der en bor er er viktig for å ivareta helsa. En må derfor lære fra ung alder å finne tak i korrekt informasjon om temaet. Etter Researchers’ Night har Trondheims ungdommer forhåpentligvis bedre kunnskap om både sitt indre miljø og hvordan Trondheims luftkvalitet påvirker dem – og hvordan de finner gode kilder til kunnskap.

Av Idun Knutsdatter Østerdal

Spesialbibliotekar ved Bibliotek for medisin og helse. Jeg jobber med fysisk bibliotekplanlegging og forvaltning av areal, kommunikasjon, arrangement og markedsføring. Jeg har også ansvar knyttet til drift og utvikling av skrankefunksjon.