UBrss

Nyttige e-ressurser for nye studenter

Biblioteket kan tilby mye mer enn papirbøkene på hylla. Vi gir deg tilgang til en rekke elektroniske fagressurser som e-bøker, anatomiske atlas, ordbøker m.m.

Felles for alle disse ressursene er at du finner dem samlet på Fagsiden for medisin og helse. Husk at du som regel må være tilkoblet NTNU-nettet (direkte eller via VPN) for å få tilgang til ressurser vi abonnerer på.

Elektroniske bøker

Biblioteket har en rekke aktuelle lærebøker i medisin som ebøker.

Finner du ikke læreboka på hylla? Sjekk om den finnes som e-bok! E-bøkene er tilgjengelig for alle 24/7.

Biblioteket gir deg tilgang til den elektroniske versjonen av mange av de mest populære lærebøkene innen medisin. Du finner de mest aktuelle ebøkene for medisinstudiet på vår underside Anbefalte e-bøker for medisinstudiet, men sjekk også de to læringsplattformene Clinical Key Student (Ca 250 titler) og MedOne Education (Ca 100 titler) for en oversikt over alle våre elektroniske lærebøker fra forlagene Elsevier og Thieme. Du kan også søke etter bøker eller e-bøker i Oria.

E-bøkene har en rekke funksjoner som du kan benytte hvis du lager deg en personlig bruker på de ulike e-bokplattformene. Du kan søke, zoome ut og inn, merke tekst, legge på notater og sette inn bokmerker. Bruk av personlig pålogging muliggjør også bruk av e-bøkene utenfor NTNU-nettet og også nedlastning for offline bruk.

Elektroniske anatomiatlas og oppslagsverk

Biblioteket tilbyr flere eletroniske ressurser innen anatomi og fysiologi med 3D animasjoner.

Visible Body er vårt nye anatomiatlas som inneholder fem moduler; Anatomy & Physiology, Human Anatomy AtlasAnatomy & FunctionPhysiology Animations og Muscle Premium. Human Anatomy Atlas er en interaktiv 3D-modell av menneskekroppen med mange muligheter til interaktiv bruk (nå også med en ny, avansert «Cross Sections» modul), mens Muscle Premium fokuserer på musklene i kroppen mer spesifikt og bl.a. hvordan disse er innvolvert i ulike bevegelser. Modulen Anatomy & Physiology har en mer fysiologisk vinkling og fungerer greit som en introduksjon til fysiologiske tema. Men er du interessert i fysiologi for medisinstudiet anbefaler vi heller ressursen Anatomy & Physiology Online, som er beskrevet nedenfor. Physiological Animations er en ny modul høsten 2018 som inneholder et videooppslagsverk med 3D animasjoner innen fysiologi og patologi. Du kan lage din egen bruker, legge inn egne notater og ta tester for å sjekke kunnskapsnivået ditt i de ulike modulene. Modulene i Visible Body er også tilgjengelig som egne app’er som betyr at du kan bruke disse ressursene utenfor NTNU-nettet.

Test ut Visible Body på våre 86" skjerm i Kuba på biblioteket.

Du kan sjekke ut Visible Body på vår nye trykkfølsomme 86″ skjerm i læringsarealet KUBA på biblioteket.

Acland Anatomy inneholder en rekke videoer som viser anatomi og disseksjon på godt tilpassede preparater med naturlig farge – på en pedagogisk måte. En forteller kommenterer disseksjonen og hva som vises, støttet av piler og tekst på videoen. Det er mulig å laste ned en skriftlig versjon av informasjonen som gis i videoene. Lager du en personlig bruker og logger på kan du teste deg selv med quiz som følger med databasen. Acland Anatomy er en fin ressurs for å forberede seg til oppgavene på disseksjonssalen.

Anatomy & Physiology er en interaktiv læringsressurs for fysiologi og anatomi på nettet.

Anatomy & Physiology Online er en elektronisk læringssressurs som gir deg en grundig innsikt i biologiske, fysiologiske og kjemiske prosesser i kroppen. Den inneholder 19 moduler med gode 3D-bilder og interaktive modeller, informative tekster, korte animasjoner med kommentarer, illustrasjoner, kliniske «case studies», tester, og mye mer. Det er mulig å laste ned informasjon som pdf-filer, samt laste ned bilder og figurer.

Legemiddelinformasjon

Du kan finne informasjon om legemidler i Felleskatalogen eller Norsk legemiddelhåndbok.

Felleskatalogen og Norsk legemiddelhåndbok er viktige informasjonskilder for legemidler, bivirkninger o.l. Begge er gratis tilgjengelig på nettet. Merk at Felleskatalogen utgis av legemiddelindustrien, mens Norsk elektronisk legehåndbok utgis av Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok der et faglig selvstendig redaksjonsutvalg har ansvaret for det faglige innholdet.

Eletroniske ordbøker

Biblioteket gir deg tilgang til en rekke ordbøker via Ordnett.no.

Biblioteket kan tilby Ordnett, som inneholder en rekke av Kunnskapsforlagets blå ordbøker. I tillegg til ordinære ordbøker finner du her også Medisinsk ordbok, Engelsk-norsk medisinsk ordbok og Oxford Concise Medical Dictionary.

Oppgaveskriving

Trenger du hjelp til oppgaveskriving? Sjekk VIKO.

NTNU oppgaveskriving på Innsida gir deg hjelp med oppgaven din – inkludert søk, skriving og referanser.

Ta kontakt med biblioteket hvis du har spørsmål knyttet til våre elektroniske fagressurser.

Av Jan Ove Rein

Førstebibliotekar ved bibliotek for medisin og helse med fagansvar for medisin.