Bibliotek for medisin og helse EndNote Referansehåndtering

Gikk du glipp av Lynkurset «Norsk standard for APA 6th»?

Tirsdag 20.november holdt Kjersti Faldet Listhaug fra NTNU Oppgaveskriving (VIKO) Lynkurs om den nye norske standarden for APA 6th. Hun har sittet i prosjektgruppen som har satt seg som mål å lage en felles norsk APA 6th mal for alle norske universitet og høgskoler.

Bakgrunnen for arbeidet er at det har vært problematisk at den amerikanske APA-stilen ikke har vært godt tilpasset norske kilder som stortingsmeldinger, NOU ’er og lover. Den nye manualen er en god ressurs for studenter og andre som skriver på norsk – og ikke minst for de som veileder dem. Norske veiledninger på både NTNU Oppgaveskriving, Kildekompasset og Søk og Skriv vil heretter følge samme norske standard.

En annen strålende nyhet er at gruppen har laget tilhørende EndNote-stiler. Disse kan lastes ned fra samme side som du kan finne manualen, nemlig på UNIT sine sider: https://www.unit.no/norsk-apa-referansestil/

Vi gjorde et opptak av Lynkurset, her kan du høre mer om hvordan prosjektgruppa jobbet, hvordan stilen er bygd opp og om hvordan andre nettressurser forholder seg til den. Presentasjonen til Kjersti finner du her: Lynkurs – Norsk APA-standard – KF Listhaug

Av Una Ersdal

Una Ersdal jobber som Rådgiver ved Bibliotek for medisin og helse. Hun er en autorisert sykepleier med en BA i biologi med en særskilt interesse for fagfeltene helsevitenskap og sykepleie.