Bibliotek for medisin og helse Global Helse Helsevitenskap Medisin Studier Sykepleie UBrss

Studiestart og blanke ark – våre anbefalte fargestifter!

Som ny student kan semesterstart være ganske overveldende. Det er mye informasjon som skal fordøyes, folk en skal bli kjent med og rom en skal finne fram til. Her gir vi deg en kort oversikt over hva Bibliotek for medisin og helse kan hjelpe deg med.

Praktiske tips

Du finner biblioteket i 2. og 3. etasje på Kunnskapssenteret. Vi har store, flotte lokaler med gode lese- og arbeidsplasser, store boksamlinger, grupperom med skjermer og whiteboard, stasjonære PC´er og skriver.

For å komme i gang med å låne bøker må du ha skaffet deg studentkort. Da blir du automatisk registrert som låner på biblioteket og du kan også bruke NTNU sine skrivere. Se sjekkliste for nye studenter på Innsida.

Har du spørsmål? Kom og snakk med oss i skranken i 2. etasje. Vi er på plass fra kl. 8.30 – 20.00 mandag til torsdag og 8.30 – 18.00 på fredager (ordinære åpningstider). Se våre åpningstider.

Du kan også kontakte oss på telefon 72 57 66 80 eller pr. epost på post@bmh.ntnu.no. Har du problemer med nett, PC, utskrift og lignende kan du ta kontakt med Orakel. De har skranke i 3. etasje og har åpent mandag til fredag kl. 10.00-16.00.

Uavhengig av åpningstider og studentkort: bibliotekets digitale ressurser kan du benytte 24/7 og også hjemmefra via NTNU-nett. På Innsida finner du ut hvordan du kobler deg opp mot NTNU sitt nett hjemmefra ved hjelp av VPN.

Finne litteratur

Du bruker søketjenesten Oria for finne fram i biblioteket sine trykte og elektroniske samlinger: bøker, artikler, tidsskrifter, masteroppgaver, doktoravhandlinger, musikk, filmer med mer. Sjekk oria.no for tips om søking og om bestilling, reservering og fornying av lån.

Biblioteket tilbyr et stort antall fagdatabaser og nettressurser. Felles for alle disse ressursene er at du finner dem samlet på Fagsiden for medisin og helse. Her er noen utvalgte ressurser:

E-bøker

Som NTNU-student har du tilgang til over en million e-bøker. Disse kan du finne ved å søke i Oria. På Innsida kan du lese mer om hvordan du finner og bruker e-bøker. For medisinstudenter er det laget en egen oversikt over anbefalte e-bøker som er basert på litteraturlistene i semesterhåndbøkene.

Helsebiblioteket og kunnskapsbasert praksis

Helsebiblioteket.no gir gratis tilgang en rekke norske og internasjonale kunnskapsressurser, både i studietida og når du går videre ut i arbeidslivet. Blant annet finner du ressursen Kunnskapsbasertpraksis.no der du kan lære å finne, kritisk vurdere og bruke forskningsbasert kunnskap.

Visible Body

Visible Body er et interaktivt anatomiatlas som viser menneskekroppen i 3D. Du kan lage din egen bruker, legge inn notater og gjøre test deg selv-oppgaver. Visible Body er også tilgjengelig som egen app. Du kan teste ut funksjonene i Visible Body på bibliotekstes faste touch-skjerm som du finner til venstre for inngangen. Se øvrige anatomiressurser fra biblioteket.

HSTalks – The Biomedical & Life Sciences Collection

HSTalks – The Biomedical & Life Sciences Collection inneholder 2000 videoforelesninger innen biomedisin og livsvitenskap formidlet av ledende eksperter. Her finner du forelesninger både på introduksjonsnivå og på avansert nivå og du kan velge etter fag eller terapiområde. Alle videoene er søkbare i Oria, hvor de er merket med et video-ikon (se under).

Tips: Når du søker på et tema kan du avgrense til videoer hvis du velger «Audio-visuelt» under «Materialtype» i menyen på venstresiden.

Vi hjelper deg!

Til slutt oppfordrer vi både gamle og nye studenter til å komme innom biblioteket. Våre dyktige ansatte hjelper deg med (nesten) alt 🙂  Vi tilbyr en rekke kurs og gir ulike veiledningstilbud.

Vi anbefaler også å bruke våre temasider Litteratursøking og Oppgaveskriving på Innsida. Her finner du tips for alle faser i søke- og skriveprosessen. Se også Universitetsbibliotekets blogginnlegg om studiestart.

Velkommen til oss og lykke til med studiet!