Arrangement Bibliotek for medisin og helse Forskning Klinisk praksis Medisin UBrss

Besettelser – videoopptak av Fagsnakk

Besatt av demoner – eller angrepet av sitt eget immunforsvar?

På Fagsnakk 7. November, viste forsker og lege Joan Crespí Vidal klipp fra filmen «Exorsisten» (Friedkin, 1973), og forklarte hvordan symptomer hos hovedpersonen (spasmer, grønt oppkast, forvrengt stemme) kan knyttes til kjente nevrologiske tilstander. Joan Vidal Crespi er ansatt ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU og ved Nevrologisk avdeling, St. Olavs hospital.

Se opptak av foredraget

Somatikk og psykiatri
I foredraget viste han også til boka og filmen «Brain on Fire: My Month of Madness», basert på sykdomshistorien til journalist Susannah Cahalan. Hun ble etter en rekke legebesøk diagnostisert med anti-NMDA receptor encephalitis (en slags hjernehinnebetennelse) og fikk til slutt behandling som gjorde henne frisk.

Vidal påpekte at man har kommet kort i forskning og behandling av denne typen tilstander. Ikke minst fordi det fortsatt er en tendens til å skille mellom kropp og sinn, somatikk og psykiatri – både hos forskere og klinikere. Et eksempel på dette skillet er den fysiske avstanden mellom St.Olavs hospital og avdeling Østmarka.

Tverrfaglig møteplass
Foredraget var svært godt besøkt, så dette var tydeligvis et tema som engasjerte mange – både studenter, forskere, klinikere og sykehusprester. Vi synes det er spennende med forskning som åpner for nye og uventede forbindelser mellom fagområder, og som genererer diskusjon. Biblioteket ønsker å skape rom for tverrfaglige møter; gjennom arrangement, kurs og andre aktiviteter i våre lokaler.

Foredragsrekka vår med Fagsnakk har vært veldig populær, og vi fortsetter med månedlige foredrag i biblioteket neste semester. Programmet blir lansert i januar/februar, men vi kan røpe at aktuelle tema er; psykisk helse, likeverdig helsetjeneste og tegneserier om medisin og helse (Graphic medicine).

Referanser fra foredraget:

Vitaliani, R., Mason, W., Ances, B., Zwerdling, T., Jiang, Z. and Dalmau, J. (2005), Paraneoplastic encephalitis, psychiatric symptoms, and hypoventilation in ovarian teratoma. Ann Neurol., 58: 594–604.

Sansing, L.H.,Tüzün, E., W Ko, M., Baccon, J., Lynch, D.R., and Dalmau, J.(2007), A patient with encephalitis associated with NMDA receptor antibodies. Nature Clinical Practice Neurology 3, 291–296.

Cahalan, S. (2014) Hjerne i brann – en måneds galskap, Oslo:Cappelen Damm (oversatt til norsk av Per Steinar Mannes)

Formidle forskning?
Ønsker du å formidle forskningen din til et bredere publikum? Har du et aktuelt tema du vil diskutere, eller en ny bok du vil presentere?

Ta kontakt på post@bmh.ntnu.no for å samarbeide om arrangementer og utstillinger ved Bibliotek for medisin og helse.