UBrss

Open Access-uke 23.–27. oktober 2017

Verden over markeres den internasjonale Open Access-uka 23.–27. oktober 2017.

Open Access, eller åpen tilgang, handler om å gi publikum tilgang til forskningslitteratur og forskningsresultater uten at de må betale for det. Tilgang til vitenskapelige resultater kan styrke forskning, demokrati og fri meningsutveksling, samt bidra til spredning av forskning og kunnskap til nye brukergrupper.

NTNU markerer uka med en rekke foredrag om betydningen av åpen tilgang til forskning og forskningspublikasjoner. På Bibliotek for medisin og helse arrangerer vi Fagsnakk tirsdag 24. oktober kl. 11.30-12.00. Pål Romunstad, prodekan ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, innleder om NTNUs politikk for åpen publisering og status ved fakultetet. Deretter vil førsteamanuensis Lene Blekken og professor Sigrid Nakrem fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie dele egne erfaringer med åpen publisering.

Vi tilbyr også «Åpent kontor» tirsdag 24. og torsdag 26. oktober, kl. 12.00-15.30. Her kan du som forsker komme og få hjelp med spørsmål om hvordan du selv skal gå fram for å publisere Open Access eller oppfylle krav fra NTNU og de som finansierer forskningen din.

Her er hele programmet for  Open Access-uka ved NTNU (pdf). Og her kan du lese mer om publisering (Innsida).

Vi på Bibliotek for medisin og helse er allerede godt i gang med å informere ulike fagmiljøer om Open Access, publiseringsfond, egenarkivering osv. Vi har besøkt forskergrupper, deltatt på seminarer og institutt- og fakultetsmøter.  Men vi har neppe nådd ut til alle. Derfor – ta gjerne kontakt om du eller ditt miljø ønsker besøk av oss eller har spørsmål.

Send en forespørsel til post@bmh.ntnu.no eller direkte til Sindre Pedersen (sindre.a.pedersen@ntnu.no) eller Astrid Kilvik (astrid.kilvik@ntnu.no).