UBrss

Biblioteket stiller på Forskningsdagene 2017

Tema for Forskningsdagene er i år VERDIER. Dette temaet er stort og kan tolkes på mange måter. Spørsmål kan stilles om verdien av ulike ting; som hva er verdien av liv, av forskning? Eller om hvordan vi skaper verdier og hvilke immaterielle verdier vi burde sette mer pris på. Biblioteket deltar i år både på Forskningstorget og Ungdommens forskernatt.

Forskningstorget

Første del av Forskningsdagene, nemlig Forskningstorget, har allerede gått av stabelen. Universitetsbiblioteket stilte med egen stand med det velklingende navnet «LØGN OG BEDRAG – LAG EN BUTTON I DAG«.

Forskningsdagene er en nasjonal festival som skal bidra til å skape begeistring og forståelse for forskning. På vår stand ønsket vi å få barn og ungdom til å reflektere over løgn og om hvordan man kan stole på at noe er sant. Dette anser vi som en høyst aktuell problemstilling i disse «virkelighetskrigstider» og et område der biblioteket har en viktig rolle. Hvordan kan vi ta grep om falske nyheter og alternative fakta? Kan vi bidra til å skape en forståelse allerede hos barn og ungdom om hvor viktig det er å være kildekritisk? Og hvordan formidle at dette er selve fundamentet for all forskning?

De tre deltakerne fra biblioteket på standen
Lene E. Bertheussen, Johanne Kristiansen og Una Ersdal storfornøyde med å ha blitt kåret til nest beste stand på forskningstorget.

Vi gikk til verks med to buttons-maskiner og et utvalg flygeblad med motiver som elevene kunne velge mellom. På flygebladene var det spørsmål som elevene kunne finne svaret på i seks ulike plakater. På tross av svært stor pågang og ulike aldersgrupper fikk vi mange gode svar før elevene fikk prøve ut buttons-maskinen selv.

Standen vår var svært godt besøkt både av skoleklassene på fredag og på den åpne dagen lørdag. Ved slutten av Forskningstorget var det kåring av beste stand – og tross racerbiler, VR-briller og akvarium kom vi på andreplass!

Ungdommens forskernatt

I morgen er det klart for siste del av forskningsdagene, nemlig Ungdommens Forskernatt. Her stiller Bibliotek for medisin og helse med egen stand som heter «BLI KJENT MED MENNESKEDYRET«. Her får vi hjelp av Guus Wellesen fra Vitenskapsmuseet med å formidle vårt fagområde medisin og helse, anatomi og fysiologi. Elever blir utfordret til lære mer om menneskekroppen ved å prøve å skille mellom ekte skjelettdeler av mennesker og dyr. De kan prøve anatomiressursen Visible Body på interaktiv skjerm og til slutt teste sine kunnskaper med en Kahoot. Vi gleder oss!

Foto: Una Ersdal og Sissel M. Berge

Av Una Ersdal

Una Ersdal jobber som Rådgiver ved Bibliotek for medisin og helse. Hun er en autorisert sykepleier med en BA i biologi med en særskilt interesse for fagfeltene helsevitenskap og sykepleie.