Barnepsykiatri Bevegelsesvitenskap Bibliotek for medisin og helse Forskning Global Helse Helsevitenskap Medisin UBedu UBrss

Å skape en sunnere verden sammen // Creating a healthier world together

whatiflogo

Hva skjer når forskere, tenketanker, industriledere, stiftelser, gründere og ministere møtes?

[In English below]

TEDMEDLive 2016 finner sted i Palm Springs, California, USA, og spenner over tre dager med foredrag og samtaler om de nyeste trendene innen medisin og helse. TEDMED er en selvstendig drevet versjon av den verdenskjente TED-konferansen, spesialisert for medisin. Under mottoet «ideer verdt å dele», gjør TEDMED det mulig for et bredt publikum å følge med på og å delta i en verdensomspennende samtale om helseinnovasjon. TEDMED er aktive året rundt, men synligst under det årlige arrangementet TEDMEDLive. Her møtes mennesker og ideer fra ulike disipliner innen og utenfor medisin og teknologi, for å sammen kunne finne de beste tverrfaglige løsningene på nåtidens og framtidens helseutfordringer.

gunhild_headshotProgrammet kretser rundt årets tema «What if?», hvor syv sesjoner på ulikt vis vil invitere deltakere og publikum til å undre. Norge er med i år, representert ved Gunhild Stordalen og EAT Initiative i sesjon 1: Invisible threats – What if we could expose and confront invisible threats to health? It’s getting easier for us to monitor and keep track of our health data—but what about the influences on our health that we can’t (or won’t) see and measure? biobots

Gründerbedrifter presenteres i sesjon 2: Audacious – What if visionaries ruled the world? Her vil 25 entreprenører få 2 minutt hver på å dele sine ideer. Blant annet vil lære mer om BioBots, en ny generasjon 3Dprintere som gir forskere muligheten til å «bygge med levende materiale». En teknikk som også utvikles hos Harvard University.

Bibliotek for medisin og helse har fått rettighetene til å streame årets TEDMEDLive. Dette finner sted på vårt kursrom KS21 1.-2. desember kl 10-14 begge dager, med kaffeservering. Mer informasjon finner du på vår facebookside.

//

What happens when industry leaders, medical research institutions, think tanks, government agencies and foundations meet?

TEDMEDLive 2016 takes place in Palm Springs, California, USA, comprised of three full days of talks and networking on the topic of new trends in medicine and health. TEDMED is an independently run version of the world known TED conference, specialized in medicine. With the motto «ideas worth sharing» TEDMED makes it possible for a bigger audience to take part in a global conversation on health innovation. The TEDMED community is active all year round, but most visible during their annual event TEDMEDLive. Here, people and ideas from all disciplines both inside and outside of medicine and technology meet up, and together search for the best solutions for the health challenges of today and the future.

The program revolves around this years theme «What if?», where seven sessions in different ways invite speakers and audiences to wonder. Norway can be found in the program this year, represented by Gunhild Stordalen and the EAT Initiative in session one: Invisible threats – What if we could expose and confront invisible threats to health? It’s getting easier for us to monitor and keep track of our health data—but what about the influences on our health that we can’t (or won’t) see and measure?

Startup businesses are presented in session two: Audacious – What if visionaries ruled the world? Here, 25 entrepreneurs will get 2 minutes each to share their ideas and projects. BioBots will be there, showing off their 3D bioprinter, which gives researchers the opportunity to «build with life». A technique that is also researched at Harvard University.

The Medicine and Health Library has the exclusive rights to stream TEDMEDLive 2016. Join us in our library course room KS21 December 1-2. at 10AM-2PM. More info on our facebook page.

Av Idun Knutsdatter Østerdal

Spesialbibliotekar ved Bibliotek for medisin og helse. Jeg jobber med fysisk bibliotekplanlegging og forvaltning av areal, kommunikasjon, arrangement og markedsføring. Jeg har også ansvar knyttet til drift og utvikling av skrankefunksjon.