Bevegelsesvitenskap Bibliotek for medisin og helse Bøker Global Helse Helsevitenskap Medisin Studier Sykepleie UBrss

Nyttige fagressurser for nye studenter

Biblioteket kan tilby mye mer enn papirbøkene på hylla. På nettet har vi tilgjengeliggjort en rekke elektroniske fagressurser som ebøker, anatomiske atlas, ordbøker m.m.

Felles for alle disse ressursene er at du finner dem samlet på Fagsiden i medisin. Husk at du må være tilkoblet NTNU-nettet (direkte eller via VPN) for å få tilgang til ressurser vi abonnerer på.

Elektroniske bøker:

ebooks

Du får tilgang til mange av de mest populære lærebøkene i medisin via biblioteket. Du finner de mest aktuelle ebøkene for medisinstudiet på siden «Anbefalte e-bøker for medisinstudiet» eller du kan søke etter bøker eller ebøker i Oria. Husk at ebøkene har en rekke funksjoner som du kan benytte hvis du lager deg en personlig bruker på de ulike ebokplattformene. Du kan søke, zoome ut og inn, merke tekst, legge på notater og sette inn bokmerker, og del utgivere tillater også nedlastning av boka for en periode hvis du trenger å bruke den uten nettilgang. Ikke glem at eboka er tilgjengelig 24/7!

Elektroniske anatomiatlas og oppslagsverk:

visual body

Visible Body er vårt nye anatomiatlas som inneholder de tre modulene Anatomy & Physiology, Human Anatomy Atlas og Mucle Premium. Human Anatomy Atlas er en interaktiv 3D-modell av menneskekroppen med mange muligheter til interaktiv bruk, mens Muscle Premium fokuserer på musklene i kroppen mer spesifikt og bl.a. hvordan disse er innvolvert i ulike bevegelser. Modulen Anatomy & Physiology har en mer fysiologisk vinkling og fungerer greit som en introduksjon til fysiologiske tema, men er du interessert i fysiologi for medisinstudiet anbefaler vi heller ressursen Anatomy & Physiology Online, som er beskrevet nedenfor. Du kan lage din egen bruker og legge inn egne notater og ta tester for å sjekke kunnskapsnivået ditt . Visible Body er også tilgjengelig som egen app.

acland

Acland Anatomy inneholder en rekke videoer som viser anatomi og disseksjon på godt tilpassede preparater med naturlig farge på en pedagogisk måte. En forteller kommenterer disseksjonen og hva som vises, støttet av piler og tekst på videoen. Det er mulig å laste ned en skriftlig versjon av informasjonen som gis i videoene. Denne basen er fin ressurs for å forberede seg til oppgavene på diseksjonssalen.

anaphysonline

Anatomy & Physiology Online er en elektronisk læringssressurs som gir deg en grundig innsikt i biologiske, fysiologiske og kjemiske prosesser i kroppen. Den inneholder 19 moduler med gode 3D-bilder og interaktive modeller, informative tekster, korte animasjoner med kommentarer, illustrasjoner, kliniske «case studies», tester, og mye mer. Det er mulig å laste ned informasjon som pdf-filer og også laste ned bilder og figurer.

Legemiddelinformasjon:

legemiddelinfo

Felleskatalogen og Norsk elektronisk legehåndbok er viktige informasjonskilder for legemidler, bivirkning o.l. Begge er gratis tilgjengelig på nettet.

Eletroniske ordbøker:

ordnett.no

Biblioteket kan tilby Ordnett, som inneholder en rekke av Kunnskapsforlagets blå ordbøker. I tillegg til ordinære ordbøker finner du her også Medisinsk ordbok, Engelsk-norsk medisinsk ordbok og Oxford Concise Medical Dictionary.

viko-logo-enkel

VIKO gir deg interaktiv hjelp til litteratursøking og oppgaveskriving. I tillegg finnes det fagVIKO-moduler for en rekke fag, blant annet medisin. FagVIKO gir deg oversikt over informasjonskilder (databaser, tidsskrifter, bøker osv.) i faget/emnet.

Biblioteket har laget en egen samleside for nyttige nettressurser i medisinstudiet.

Av Jan Ove Rein

Førstebibliotekar ved bibliotek for medisin og helse med fagansvar for medisin.