Bibliotek for medisin og helse Forskning Klinisk praksis Studier

Redusert tilgang til e-tidsskrifter via Helsebiblioteket – bruk heller Oria

I det siste har vi mottatt flere spørsmål knyttet til manglende tilgang til flere elektroniske fagtidsskrifter. Vi jobber med saken og tilbyr oss å bestille artikler for deg i mellomtiden.

Hovedårsaken til tilgangsproblemet er at Helsebiblioteket har måttet si opp mange tidsskrifter av økonomiske årsaker. Størst betydning for oss har oppsigelsen av forlagspakken fra Lippincott Williams and Wilkins (via leverandøren Ovid) med ca. 145 tidsskrifttitler. Vi har heldigvis egne abonnement som dekker opp for mange av de viktigste tidsskriftene, men dessverre er det noen vi ikke kan tilby for øyeblikket.

De fire store universitetsbibliotekene jobber nå i samarbeid med Helsebiblioteket med å få i stand en ny avtale med forlaget slik at ansatte på universitetene og universitetssykehusene skal få tilgang til disse tidsskriftene på nytt. Vi vil legge ut informasjon om dette så snart vi vet noe mer. I mellomtiden er det mulig å bestille artikler i tidsskrifter som vi ikke lenger har tilgang til fra biblioteket, enten via Oria.no eller ved å ta kontakt på epost (post@bmh.ntnu.no). Vi klarer som regel å skaffe artiklene ganske raskt og tjenesten er gratis.

Oria logo

OPPDATERING 15. august 2016: Feilen i Oria beskrevet under er nå rettet!

Feil med tidsskriftlista i Oria.no

Det er for tiden en feil med tidsskriftlista i Oria.no som gjør at man kan risikere å få opplyst at vi ikke har fullteksttilgang for enkelte av tidsskriftene som vi abonnerer på. Hvis du opplever at du ikke får tilgang til tidsskrifter du har pleid å bruke tidligere kan dette være årsaken. Feilen oppstår kun på tidsskriftnivå og ikke når man leter opp enkeltartikler ved søking på nettet. Hvis du søker opp enkeltartikler via Oria eller PubMed får du altså tilgang til artikkelen. Vi vil legge ut informasjon så snart feilen er rettet.