Bibliotek for medisin og helse Forskning Studier

BMH – Viktig informasjon om tilganger, utskrift og VPN

Fusjonskampanje med NTNU logo i 3DFra 1. januar 2016 skal alle ansatte og studenter ved NTNU ha lik tilgang til de samme kunnskapskildene (e-bøker, e-tidsskrifter og databaser). I praksis betyr dette at tilgangen kommer gradvis etter hvert som leverandørene får oppdatert sine systemer. Vi beklager problemer brukerne våre måtte ha i denne fasen. Under finner du en oversikt over ressurser på nett og hva status er for tilganger, utskrift og VPN ved Bibliotek for medisin og helse.

Nye nettsider

HiST sine biblioteksider er nå faset ut. Felles nettside for HiST og NTNU på Campus Øya er nettsiden til Bibliotek for medisin og helse ved NTNU, med noen tilpasninger. Der finner du informasjon om de fysiske samlingene, fasiliteter, teknisk utstyr og arrangement/utstillinger med mer. Fagressurser for medisin og helsefag, slik som fagdatabaser, e-tidsskrifter og anatomiske atlas med mer, finner dere på denne nettsiden (se meny på toppen).

Tilganger etter fusjonen

For tiden kommer det en del henvendeler fra studenter og ansatte fra tidligere HiST som ikke får tilgang til e-ressurser. Dette kan være ressurser som vi har hatt fra før, men hvor IP-adresser har falt ut ved overgang til NTNU. Eller det kan være snakk om nye ressurser som følge av fusjonen, hvor leverandør ikke har fått ordnet tilgang ennå – selv om det ser ut som at vi skal ha tilgang. Ta kontakt med oss i skranken eller på e-post om du opplever slike problemer!

For problemer med nettilgang er Orakeltjenesten stedet å henvende seg til for NTNUere. Vi er så heldige å ha en egen Orakel-skranke i 3.etg på biblioteket.

Viktig informasjon om Oria

Biblioteksystemene er ennå ikke slått sammen, derfor har vi inntil videre fire Oria-instanser. For tilgang til de fysiske samlingene i ditt lokale bibliotek og for pålogging til «Min konto», benytt inntil videre Oria for din gamle institusjon:

Litt forvirrende, men alt blir så mye bedre når Alma/Oria instansene blir slått sammen til én til sommeren!

Det er viktig å vite at fra forsiden til NTNU Universitetsbiblioteket går søkeboksen til NTNU sin Oria, mens på avdelingssidene vil søket gå til de forskjellige Oria-instansene. For BMH sin del betyr det at hovedsøkeboksen på undersiden ‘Samlinger’ går til NTNU sin Oria, men det er lagt en lenke til HiST-Oria til høyre i skjermen (se bildet under).

Skjermdump som viser melding om HiST-OriaDersom brukere går direkte til www.oria.no eller googler Oria, så vil IP-adressen avgjøre hvilken Oria de kommer til. Det vil si at dersom en bruker er på NTNU-nettverk så vil vedkommende komme til NTNU sin Oria.

Skrivere HiST og NTNU

Her gjelder fortsatt samme som før. Gamle HiST-ere må bruke HiST-skriver, og NTNU må bruke NTNU-skriver.  IT legger ut info på intranettet når skriverkøene er blitt felles og alle kan bruke begge skriverne. Informasjon om utskrift ved Bibliotek for medisin og helse på Innsida.

NB: Tidligere HiST studenter må fortsatt benytte HiST-kortet sitt for utskrift og utlån.

VPN

Inntil videre benytter tidligere studenter og ansatte ved HiST benytter VPN-løsning for HiST som før. IT informerer på intranettet når alle skal ta i bruk VPN ved NTNU.