Databaser Litteraturvitenskap UBrss

Literature Online – en rik tekstressurs for litteraturvitenskapelige fag

Universitetsbiblioteket abonnerer på databasen Literature Online. Det er en rik base som både inneholder antologier av skjønnlitteratur (tekst, lyd og bilde), litterære oppslags- og referanseverk, og referanser til forskningslitteratur.

Dette er en engelskspråklig ressurs som har hovedstyrken på anglo-amerikansk litteratur, men inneholder også materiale fra andre språkområder.

Literature Online

Under fanen «Authors» kan du søke etter bestemte forfattere, etter kriterier som navn, kjønn, språk, leveår, litterær retning og periode. Fra et bestemt treff, for eksempel Colette, kan du trykke deg videre til tidsskriftsartikler som omhandler den aktuelle forfatteren.

Under «Texts» finner du ikke bare fulltekst av litterære verk (poesi, drama og prosa), men også lyd og video. «Poets on Screen» inneholder videoklipp av diktere som leser opp egen lyrikk. Og under «Shakespeare Audio Plays» finner du fullstendige hørespill av alle Shakespeares stykker.

Kanskje aller mest nyttig er kanskje de litterære oppslags- og referanseverkene som basen gir tilgang til, spesielt «New Essays on the American Novel», «Cambridge Companions to Literature» og «Penguin Classics Introductions».

Jeg anbefaler alle litteraturstudenter og forelesere å ta en titt på Literature Online. Det kan vise seg å være et nyttig verktøy for studier og undervisning.

Av

Marius Warholm Haugen er førstebibliotekar og fagansvarlig for litteraturvitenskapelige og kulturhistoriske fag ved NTNU Universitetsbiblioteket.