Forskning Litteraturvitenskap NTNU-publikasjoner UBrss

Forfatteren som kritiker, ny bok fra professor Sissel Furuseth

Sissel Furuseth, tidligere professor ved Institutt for språk og litteratur, har nylig gitt ut boken Forfatteren som kritiker (Novus Forlag, 2016). Boken er tilgjengelig hos NTNU UB.

CM

Fra forlagets omtale:

Forfatteren som kritiker drøfter hva som definerer forfatterkritikerens spesifikke myndighet slik den utøves i dobbeltrollen som medievennlig celebritet og kritisk intellektuell. Boken henvender seg til studenter, forskere, kritikere, journalister, lærere, forfattere, bibliotekarer og alle andre som er opptatt av synlige og usynlige mekanismer i det offentlige skriftlivet. Forfatteren som kritiker er en annerledes litteraturhistorie som tar utgangspunkt i den stadig tilbakevendende påstanden om at kritikken i vår tid er rammet av krise. Er det forfatterkritikeren som skal redde oss?

Sissel Furuseth

Av

Marius Warholm Haugen er førstebibliotekar og fagansvarlig for litteraturvitenskapelige og kulturhistoriske fag ved NTNU Universitetsbiblioteket.