Databaser UBrss

Schopenhauers takkebrev til Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab kan leses via søketjenesten Gunnerus

Via NTNU Universitetsbibliotekets nye søketjeneste GUNNERUS kan du nå på en enkel måte finne en rekke perler fra samlingene i form av brev, bilder, manuskripter, tegninger, kart m.m.

Et godt eksempel er filosofen Arthur Schopenhauers (1788-1860) takkebrev til Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i forbindelse med at han ble tildelt Selskapets gullmedalje for en avhandling om viljens frihet. Utgangspunktet var en åpen konkurranse der tre personer deltok.

Sverre Sløgedal, som var en av nestorene ved Filosofisk institutt, skriver bl.a. følgende om konkurransen i et innledende essay til en norsk oversettelse av Schopenhauers hovedverk Verden som vilje og forestilling [1818] (Bokklubbens kulturbibliotek 2007, xv-xvi):

«Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i Trondheim utlyste i 1838 en pris for beste besvarelse av følgende spørsmål: Kan en bevise menneskets frie vilje ut fra den menneskelige selvbevissthet? Besvarelsene ble avgitt anonymt, med navnet på forfatteren i en lukket konvolutt. Det kom inn tre besvarelser. En av dem skilte seg ut som spesielt interessant. Den var riktignok også i enkelte henseender en litt kontroversiell avhandling som enkelte av selskapets medlemmer var litt skeptiske til. (Det ble hevdet at unge mennesker ved lesning av den kunne ta skade på sin sjel.) Men konklusjonen ble likevel at prisen måtte tildeles forfatteren av denne avhandlingen. … Schopenhauer var åpenbart meget stolt over tildelingen av prisen».

Takkebrevet er datert 27. september 1839 i Frankfurt. Det består av fire tettskrevne sider på latin, er ført i en vakker håndskrift, og begynner slik:

Socii Clarissimi! Collegae Humanissimi! scopenhauer

Man kan forstørre brevet og se nøye på detaljer om man vil, og man kan også dele, laste ned og kopiere. Den tekniske løsningen bak Gunnerus er laget av selskapet Tind.

De som har lyst til å vite mer om Schopenhauer og den prisbelønte avhandlingen kan lese Kjetil Steinsholts artikkel i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs Skrifter. Dette tidsskriftet er åpent tilgjengelig for alle interesserte.

Fagansvarlig for drama og teater, film- og medievitenskap, kunsthistorie, filosofi og klassiske fag.
Se http://www.ntnu.no/ansatte/hegefa

Av Hege Charlotte Faber