Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi UBrss

Truede kulturminner workshop på Gunnerusbiblioteket.

kulmina2016Mandagen 7. november var studentene fra Linjeforening for Kulturminneforvaltning ved NTNU på besøk til vårt bibliotek. Der skulle vi ha et seminar om truede kulturminner og digitale verktøy. Studentene fikk snakke først om kulturopplevelser som har vært viktig for dem og faktisk har motivert dem til å velge et slik studium. De reflekterte også over hva som har vært en vellykket læresituasjon for dem og hvorfor. I alt studentene beskrev, så var det det å lære med å gjøre noe selv, eller være med og se eller få til noe som de mente var betydningsfullt og ga dem et godt læringsutbytte.

Så hadde jeg en introduksjon omkring truede kulturminner og initiativer som har tatt i bruk teknologi for å bekjempe at kulturminner blir ødelagt verden over og om museumsobjekter som blir solgt i det store markedet som et resultat av krig. Det er ikke tvil om at mye av pengene som går til å kjøpe antikviteter for samlere og museer ender opp i feil ende. ISIL er ofte med i bildet når det gjelder både ødeleggelse men også salg av stjålne objekter fra museer. Les mer om dette her

Tidligere har NTNU UB organisert en digital utstilling av Ninive som i dag ligger veldig nært Mosul som er en av de krigsherjede sonene med mange menneskeliv i tap og massive ødeleggelser av deres kultur. Se vår utstilling her med bilder fra boka til  Austen Henry Layard, som  i årene 1845-1851 gravde ut de to byene.

Videre ble prosjekter som CYARK500 eller Mosul prosjektet og New Palmyra presentert for å illustrere hvordan akademiene i dag jobber proaktivt via sosiale medier og «crowdsourcing» for å bevare kunnskapen omkring de stedene som er ødelagt av klima,krig eller ødeleggelser og hva slags initiativ som eksisterer for å sette fokus på dette problematisk området. Se ppt her

ARK4 prosjektet ble også presentert siden det er laget to quizer om Palmyra og Ninive som et forsøk på å skape engasjement omkring dette temaet med spill.

Så fikk studentene også en liten introduksjon i Gunnerus.no plattformen som NTNU UB nylig har lansert de brukerne som gjerne vil lete i dets samlinger.

Så fikk studentene tid til å jobbe med de ovennevnte plattformene og vurdere deres utseende, brukergrensesnitt og læringseffekt. De evaluerte også selve workshopen og, her kommer tilbakemeldinger fra studentene:

·         Bra og lærerikt seminar, utrolig kjekt å få informasjon og lære om spesialsamlingen sin søkemotor som jeg tror kommer til å være hjelpsom på et senere tidspunkt i oppgaveskrivinger. Ellers trodde jeg det skulle være mer om kulturminner i konfliktsoner, men som vi snakket om kan det bli mer seminar om det på et senere tidspunkt med flere tilstede.

·         The workshop worked well. Although we were excpecting more forcus on heritage in danger the program we experienced was well-rounded and interesting, as well as useful for further work in the library. I feel the workshop was well customized even though we were somewhat few participants.

·         Veldig nyttig med tanke på at det tek for seg utrfordringar ved digitalisering som me seinare garantert vil møte på. Samt temaene om å dokumentere kulturminner eller tapte kulturminner, set i gang ein tankeprosess om tema me elles kanskje ikkje snakkar mykje om. Syns det var veldig nyttig å få kjenskap til dei ulike plattformene og muligheiter som kjem med denne kunnskapen om desse. Fekk meir ut av diskusjonane oss i mellom enn å fylle ut sjølve svarsjemaet. FLOTT SEMINAR

·         Workshopen fungerte bra selv om at opplegget ikke var planlagt for så få deltakere. Med mer personlige diskusjoner og sammarbeid med kursholder. Kurset greide å fremme informasjonen og formålet den ønsket å oppnå. det var lett og jobbe sammen og jeg føler dette opplegget fungerte veldig bra.

I år er det første gang at vår seksjon formelt har startet et samarbeid med slike seminarer og foredrag med kulturminnestudiet ved NTNU og vi ser frem til flere seminarer med de studentene.

 

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

Et nytt semester for arkeologistudenter

Nå er studentene på Kalvskinnet kampus i gang med et nytt semester i arkeologi. Det er mye som er nytt og du har kanskje mange spørsmål angående pensum og faget. På Gunnerusbiblioteket, som på alle universitetsbibliotek, har vi en person som kan hjelpe deg med faget, både når det gjelder innhold og formalia.

I løpet av semesteret har vi bibliotekseminarer for studentene som sikter på å hjelpe deg til å finne veien i faget. Via Oria har man tilgang til både bøker og tidskrifter i papir og i elektronisk form. Vær obs at det er en del pensumbøker som er tilgjengelig i sin helhet å lese som for eksempel «Fra ting til Tekst» av Bjornar Olsen eller «Archaeology» av Gamble C eller artikler fra Spor.

Du kan lese mer om dette her

Bibliotekseminar 15.08.2016

Først for ARK1001 studentene blir det seminar på Gunnerusbiblioteket på rom 128 og 129 den 15.08.2016. Der skal vi jobbe med konkrete oppgaver som dreier seg om å referere til kilder, tenke strategisk i forhold til øvingsoppgaver og finne frem de resursene en trenger.

Rommene er nylig oppusset og kan brukes til kollokviearbeid, de reserveres via romres systemet til NTNU.

Foredrag av Lise b. Jorgensen om Niniveh
Foredrag av Lise b. Jørgensen om Niniveh

Et eksempel av det vi skal ta opp i dette seminaret er følgende ( for mer se fagviko for arkeologi)

Plagiering: Feil eller manglende bruk av kilder kalles plagiering. Plagiering medfører at du stryker på oppgaven, og at du kan miste retten til å ta eksamen.
Plagiering betyr at du utgir andre forfatteres arbeid som ditt eget. Plagiering regnes som fusk og er strengt forbudt. Plagiering/fusk medfører at du stryker på oppgaven din, og at du kan utestenges fra universitetet for en kortere eller lengre periode.. Husk derfor at det ikke er lov til å verken skrive av fra bøker, artikler etc. eller bruke «klipp og lim» fra elektroniske ressurser (e-bøker, elektroniske artikler, Internett etc.) uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra dvs. refererer til kilden. Veiledende retningslinjer for behandling av fusk ved NTNU.

 

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

Vi rydder i arkeologisamlinga

Bokhylle
Bøker, bokhylle, åpen samling, Gunnerusbiblioteket, NTNU Universitetsbiblioteket, NTNU University Library

Vi rydder i arkeologisamlinga og en del litteratur (som vi har dobbelt av og som av ulike grunner ikke egner seg til utlån, f.eks. skribling og dårlig innbinding) skal permiteres og gis bort til fremadstormende og entusiastiske arkeologistudenter! En forutsetning er selvfølgelig at du lover å ta godt vare på pensjonistene som har tjent mange generasjoner studenter trofast. Vi oppfordrer også til at du gjerne gir dem videre til andre studenter når du ikke trenger den lenger.

Bøkene står på hylle ved skranken i 1 etg. på Gunnerusbiblioteket

Beste hilsen fra Bibliotekgjengen ved Gunnerus!

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

ARK4 engaging with the past

workshop23-150x150

Ark4 a digital heritage library was initiated by the NTNU University library in 2014 and is exploring new ways to approach culture and heritage re-using digital content from the Cultural Heritage sector, mainly deriving from Europeana and other libraries to reach a wider audience through knowledge games.

Our collaborator for the applications produced and the workshops organized in 2015 is

Digital Curation Unit Athena RC with Dimitris Gavrilis, Agiati Benardou, Eliza Papaki, Eleni Afiotzi and Nephelie Chatzidiakou.

Ark4 plans to organize educational activities in the immediate academic community, among colleagues and university students in the investigation of approaching cultural heritage and archives and its protection from different angles. It also aims in spreading knowledge on heritage sites and monuments or heritage archives through educational workshops and gaming activities to create engagement for the general public as well.

ARK4 investigates onARK_screen

  • digital technology and games as a tool for community action of heritage protection and knowledge sharing.
  • the idea of community-based participatory approaches to heritage and archive dissemination work.
  • the role, end-users play as active participants in the design process.
  • The outcomes of user-interaction, in thecontext of a targeted activity, using mobile technology.

Knowledge gained from a museum visit activity where the students were divided in teams and were given questions and a small  introduction to the goals of the activity. They were encouraged to walk around collect the answers and photos and they worked for two hours. The products delivered were a ppt presentation, pictures and films.

Our conclusions in short after the workshops were completed are the following:

    • digital technology and games has been an attractive tool for High School students for knowledge sharing.
    • the idea of teamwork and participatory design seemed engaging.
    • the students participated actively in seeking information and in designing the dissemination product.
    • users were interacting socially, reflecting and seeking information, in the context of a targeted activity, using mobile technology.

Our games have subjects as archaeology, history, botany, literature, war history, archives and are produced in three languages.

  1. English :Lost Cultures and Children litarture( with content from Europeana and Gunnerus library special collections)
  2. Norwegian: Womens History and Rødøy quiz
  3. Greek: Delos og Mykonos
Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

3rd Edition of the Summer School CULTURAL HERITAGE 3D SURVEYING & MODELLING

Cipa announces a summer school 
30th August – 4th September 2016, Valencia, Spain

 

AIMS of the Summer School

The CIPA Heritage Documentation Summer School on “Cultural Heritage 3D Surveying and Modelling” consists of theoretical lectures (3D surveying, photogrammetry, active sensors, etc.) and practical work, in the field and in the lab. The participants will learn the basics in surveying and data acquisition (with digital cameras, laser scanning sensors and UAV platforms) as well as practice with data processing methods for 3D models and metric products generation. This Summer School gives the opportunity to scholars, PhD students, researchers and specialists in the surveying and heritage fields to deepen their knowledge and expertise with reality-based 3D modelling techniques.
Read more
3D Recording, Documentation and Management of Cultural Heritage
A timely benchmark publication when so much
heritage globally is under threat

An integrated treatment of cultural heritage
recording, modelling and conservation

Perfect tool for understanding and planning
conservation

Cultural Heritage

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

Ark4 project and lost cultures

Niniveh by H. Layard, picture by Åge Høyem

 

 

 

Ark4 a digital heritage library, started in 2014 by NTNU University library and is exploring new ways to approach culture and heritage and attempts to re-use digital content from the Cultural Heritage sector, mainly deriving from Europeana and other libraries and museums to reach a wider audience through knowledge games.  We also aim in creating engagement and educational activities in the immediate academic community, among colleagues and university students in the investigation of approaching the past from different angles.

Our main partner in this phase is Athena the Digital Curation unit and we collaborate with three archaeologists and IT experts.

We use visual material from old archives and create games with questions about endangered sites, PalmyraNiniveh and Nimrud with the purpose to spread knowledge about past cultures that are now destroyed or even threatened.

Archaeologists have been playing a role in informing on the atrocities committed as a result of war and ethnic or nationalistic turmoil but there is always a demand for an approach that is not only theoretical but it contains actions and proactive protection. Such initiatives have been collaborating with Unesco and Icomos that are commited to protect sites in danger, either that is done through documentation  or projects as CYARK500 or New Palmyra or through social media as Archaeology in Syria Facebook group , where professionals archaeologists from USA Europe and middle East participate in letting information about the destructions happening as they happen.

I believe that we as academics, have an obligation to keep these memories alive and not let them slide in oblivion. It is not a secret anymore that antiquities that are stolen from these countries are sold to the western countries and the money goes to finance weapons for the ones actually stealing and destroying those countries and its heritage. In Syria when the war started, there were armed groups that would destroy sites to lift up mosaics from the floors and sell them.

ARK4 is not providing a solution to all that but intends to create engagement and spread knowledge about those sites through educational workshops and gaming tools.

More on Ark4 here.

 

 

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

Slipp bøkene fri- det er vår!

Vi er ikke blitt helt gale her borte på Gunnerus, men vi har vårrengjøring på biblioteket og rydder i arkeologisamlinga og en del litteratur (som vi har dobbelt av og som av ulike grunner ikke egner seg til utlån, f.eks. skribling og dårlig innbinding) skal permiteres og gis bort til fremadstormende og entusiastiske arkeologistudenter! En forutsetning er selvfølgelig at du lover å ta godt vare på pensjonistene som har tjent mange generasjoner studenter trofast. Vi oppfordrer også til at du gjerne gir dem videre til andre studenter når du ikke trenger den lenger.

Bøkene står på hylle ved skranken i 1 etg. på Gunnerusbiblioteket

Beste hilsen fra Bibliotekgjengen ved Gunnerus!

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi

Celebrating ‪#‎WorldBookDay‬

FB-61-056-B2-12
Book fair by sparebank, Trondheim 1961, NTNU UB photo archive

ARK4 is now in its second phase with external financing from the National library of Oslo.

Our collaborators in ARK4 from Athena Digital Curation Unit  Digital Curation Unit, «Athena» Research Centre decided to celebrate ‪#‎WorldBookDay by creating a quiz on Children’s Books using free content from Europeana.eu!

Take the quiz here 

 

ARK4 wants to create a virtual dialogue between the public and institutions involved in the project through gaming activities. In its new phase, the project aims in re-using digital content from the Cultural Heritage sector, mainly deriving from Europeana, to reach a wider audience through knowledge testing games. ARK4 is a project-collaboration among four institutions in Trondheim: NTNU University Library; NTNU Department of Computer and Information Science (IDI); Regional State Archives in Trondheim and Norwegian Deaf Museum and an international partner: Athena Digital Unit RC in Athens, Greece. During this collaboration, workshops were held focusing on introducing new technologies in teaching.

The technical responsibility for the quiz had Dimitris Gavrilis and Eleni Afiontzi (Athena RC) while the curation of the content was undertaken by Agiatis Benardou and Eliza Papaki (Athena RC).

 

More on ARK4: http://mubil.no/ark-4/

 

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi UBrss

Arkeologi og spill!

Prosjektlansering

 

ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek ved NTNU UB.

Kan spill støtte læring? Kan man lære mens man spiller? Pedagogene idag sier ja. NTNU UB har også fått midler til å teste ut om arkeologistudenter vil lære mer om arkeologi med å spille spill. ARK4 ønsker å skape en dialog mellom publikum og institusjonene som er involvert i prosjektet ved hjelp av teknologi vil vi formidle kunnskap om fortiden til et bredere publikum.

ARK4 var et samarbeidsprosjekt mellom fire institusjoner i Trondheim: NTNU Universitetsbiblioteket; NTNU Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI); Statsarkivet i Trondheim og Norsk Døvemuseum.

Det hFra boka til Adam Lonicer(1569), til et spillele startet med et pilotprosjekt der historiske bøker, gjenstander, kunst og arkivmateriale ble digitalisert og samlet på en høyoppløselig, digital plattform. Med dette som utgangspunkt skapte vi et spillkonsept for elever i ungdomsskole og videregående skole. Prosjektet startet i 2014 med eksterne midler fra Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Fase 2:Nå skal ARK4 forsete videre med flere spill for universitetsstudenter i samarbeid med  IT forskningssenter og laboratoriet knyttet til det Greske universitetet i Athen, Hellas. Athena RS og vi skal jobbe sammen med Dimitris Gavrilis IT konsulent og Agiati Bernardou Phd i arkeologi. Prosjektleder fra NTNU UB er Alexandra Angeletaki. Vi skal eksperimentere med innhold om arkeologi som fag, kulturarven og kunnskapen rundt bestemte samlinger i Trondheim og Athen. Vi skal også samarbeide med «Europeana» og bruke en del av deres digitale samlinger. Målet med prosjektet er å utforske nye undervisningsmetoder og få innsikt i studentenes læreprosesser. Følgende spill er utviklet:

 

  1. Flora Danica (botanikk): Et spill med tegninger basert på et botanisk oppslagsverk utgitt i årene 1761-1883, fra NTNU Universitetsbiblioteket i Trondheims samlinger. Elevene lærer her om systematikk i botanikk og hvordan kan man skille mellom forskjellige plantekategorier.
  2. Museum på skjerm (historie): Et spill om norsk døvehistorie. Elevene lærer blant annet om opprettelsen av Norges første døveskole i Trondheim i 1825, om tegnspråk og tale-debatten og om kvinner i norsk døvehistorie. Innholdet kommer fra arkivene til Norsk Døvemuseum i Trondheim.
  3. Krigen og arkivene (lokalhistorie): Et spill som supplerer en workshop som tilbys av Statsarkivet i Trondheim. Elevene lærer å bruke arkivmateriale for å tilegne seg informasjon om annen verdenskrig. Spillet har bilder og arkivdokumenter fra Statsarkivet i Trondheim.
  4. Rødøyquizen og video (arkeologi): En videoproduksjon om historien til forsvarsmekanismer i middelalderen på Rødøya i Nordland, Nord-Norge i samarbeid med prosjektet “Opp i dagen”, som formidler historie og kultur fra Rødøya i Nordland. Lederen av prosjektet, arkeolog Anne Katrine Meland har jobbet med innholdet i quizen, video og tekstene mens tegningene er laget av arkeologen Kari Binns Støren.

Her kan man ta quizen om Rødøyas historie og arkeologi.

Prosjektet er finansiert av NTNU og Nasjonalbibliotekets prosjekt- og utviklingsmidler for nye formidlingsmetoder.

 

 

 

Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi UBedu

Symposium in New Media,Technology, and the Humanities 14-15 March 2016, Trondheim, Norway

FUTURESCAPES

futururescapesbildeThe Faculty of the Humanities at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) is pleased to announce a two-day Symposium in New Media,Technology, and the Humanities organized in connection with the Meta.Morf Art +Technology Biennale which is devoted to the technology of outer space and interstellar travel.

Read more here:http://typecraft.org/tc2wiki/Futurescapes

Futurescapes shares the Biennale’s interest in interplanetarity, time, and the cosmic beyond, and in humans who dream, invent, construct, and destroy their way into the future. Specifically, the Symposium will explore new locations and entanglements of the humanities and technology, and offer a place for diverse scholars and educators to showcase their cosmic or future-oriented work across disciplinary boundaries. But, we will also learn new methodologies and interrogate critically how and with what tools humanists and technologists communicate with each other, think big ideas, and make things. Finally, we want Futurescapes to address the ethical, legal, and political implications of such work, and how it bears on the futures of our diverse fields.

On the 14th of March 2016 you can book a room in the Gunnerus library in Kalvskinnet to showcase your project! Contact us in this mail Alexandra.angeletaki@ub.ntnu.no

 

Submissions of Abstracts & Proposals

We invite Paper or Mixed-Media Project Abstracts, Proposals for Mini Workshops, and Proposals for Lightning Shorts. Please email them together with 100-word bios stating your academic affiliation and research interests to futurescapes@hf.ntnu.no.

Abstracts of up to 500 words should be sent by November 30, 2015. Your presentations/talks should be no longer than 20 minutes and should acknowledge the interdisciplinary character of Futurescapes.

Proposals for Mini Workshops of up to 250 words should be sent by November 15, 2015. Your workshop proposals should introduce specific tools or interdisciplinary methodologies (for instance content and metadata annotation, data visualization/sonification tools, etc.) but also explain what kinds of research or pedagogical projects can be accomplished using these tools. Please be specific about the kinds of resources you will need to run your session.

Proposals for Lightning Shorts of up to 250 wordsshould be sent by November, 30 2015. Your Lightning Shorts micro talk/presentations (5-8 minutes) should introduce novel research, teaching, or digital humanities projects that sit at the intersections of new media, technology, science, and the humanities. PhD and MA students are particularly welcome to showcase their work.

Symposium Logistics

When: March 14-15, 2016 & Where: the Dragvoll Campus, KiT Gallery, The Gunnerus Archives, NTNU, Trondheim, Norway.

(Note that the Biennale opens on March 12. If you are interested in attending its opening events, plan to arrive in Trondheim during the weekend.)

Day 1: March 14, 2016

Dragvoll, 9.30-15.00: Plenary talk by Kari Krauss; panel talks, lightning shorts

Gunnerus Library Archive, 16.00-18.00: 3D tour at the MuBil Laboratory led by Alexandra Angeletaki

Day 2: March 15, 2016

Dragvoll, 9.30- 17.00: Plenary talk by Tobias Blanke; training sessions; lightning shorts

KiT Gallery, 19.00: Concluding remarks & Meta.Morf/Futurescapes Farewell Social Mixer. Soundscapes constructed by Frank Ekeberg

More details coming soon.

Organizers, Sponsors, & Partners

Futurescapes is organized by Dorothee Beermann, Professor of Linguistics and Hanna Musiol, Associate Professor of English, in partnership with Kunstakademiet i Trondheim (KiT), Meta.Morf, and Trondheim Electronic Arts Center (TEKS).The event is supported by the Institute for Language and Literature, The Humanities Faculty at NTNU, and NTNU libraries, Gunnerus branch.