Arkeolog, sosialantropologi UBrss

Truede kulturminner workshop på Gunnerusbiblioteket.

kulmina2016Mandagen 7. november var studentene fra Linjeforening for Kulturminneforvaltning ved NTNU på besøk til vårt bibliotek. Der skulle vi ha et seminar om truede kulturminner og digitale verktøy. Studentene fikk snakke først om kulturopplevelser som har vært viktig for dem og faktisk har motivert dem til å velge et slik studium. De reflekterte også over hva som har vært en vellykket læresituasjon for dem og hvorfor. I alt studentene beskrev, så var det det å lære med å gjøre noe selv, eller være med og se eller få til noe som de mente var betydningsfullt og ga dem et godt læringsutbytte.

Så hadde jeg en introduksjon omkring truede kulturminner og initiativer som har tatt i bruk teknologi for å bekjempe at kulturminner blir ødelagt verden over og om museumsobjekter som blir solgt i det store markedet som et resultat av krig. Det er ikke tvil om at mye av pengene som går til å kjøpe antikviteter for samlere og museer ender opp i feil ende. ISIL er ofte med i bildet når det gjelder både ødeleggelse men også salg av stjålne objekter fra museer. Les mer om dette her

Tidligere har NTNU UB organisert en digital utstilling av Ninive som i dag ligger veldig nært Mosul som er en av de krigsherjede sonene med mange menneskeliv i tap og massive ødeleggelser av deres kultur. Se vår utstilling her med bilder fra boka til  Austen Henry Layard, som  i årene 1845-1851 gravde ut de to byene.

Videre ble prosjekter som CYARK500 eller Mosul prosjektet og New Palmyra presentert for å illustrere hvordan akademiene i dag jobber proaktivt via sosiale medier og «crowdsourcing» for å bevare kunnskapen omkring de stedene som er ødelagt av klima,krig eller ødeleggelser og hva slags initiativ som eksisterer for å sette fokus på dette problematisk området. Se ppt her

ARK4 prosjektet ble også presentert siden det er laget to quizer om Palmyra og Ninive som et forsøk på å skape engasjement omkring dette temaet med spill.

Så fikk studentene også en liten introduksjon i Gunnerus.no plattformen som NTNU UB nylig har lansert de brukerne som gjerne vil lete i dets samlinger.

Så fikk studentene tid til å jobbe med de ovennevnte plattformene og vurdere deres utseende, brukergrensesnitt og læringseffekt. De evaluerte også selve workshopen og, her kommer tilbakemeldinger fra studentene:

·         Bra og lærerikt seminar, utrolig kjekt å få informasjon og lære om spesialsamlingen sin søkemotor som jeg tror kommer til å være hjelpsom på et senere tidspunkt i oppgaveskrivinger. Ellers trodde jeg det skulle være mer om kulturminner i konfliktsoner, men som vi snakket om kan det bli mer seminar om det på et senere tidspunkt med flere tilstede.

·         The workshop worked well. Although we were excpecting more forcus on heritage in danger the program we experienced was well-rounded and interesting, as well as useful for further work in the library. I feel the workshop was well customized even though we were somewhat few participants.

·         Veldig nyttig med tanke på at det tek for seg utrfordringar ved digitalisering som me seinare garantert vil møte på. Samt temaene om å dokumentere kulturminner eller tapte kulturminner, set i gang ein tankeprosess om tema me elles kanskje ikkje snakkar mykje om. Syns det var veldig nyttig å få kjenskap til dei ulike plattformene og muligheiter som kjem med denne kunnskapen om desse. Fekk meir ut av diskusjonane oss i mellom enn å fylle ut sjølve svarsjemaet. FLOTT SEMINAR

·         Workshopen fungerte bra selv om at opplegget ikke var planlagt for så få deltakere. Med mer personlige diskusjoner og sammarbeid med kursholder. Kurset greide å fremme informasjonen og formålet den ønsket å oppnå. det var lett og jobbe sammen og jeg føler dette opplegget fungerte veldig bra.

I år er det første gang at vår seksjon formelt har startet et samarbeid med slike seminarer og foredrag med kulturminnestudiet ved NTNU og vi ser frem til flere seminarer med de studentene.

Alexandra Angeletaki is a classical archaeologist and has worked as a lecturer in archeology at NTNU since2001. For the last few years she has been involved in innovative dissemination DH projects and has worked with Museology and Digital Learning at NTNU University Library.
She is also responsible for library seminars and academic writing support for students in Kalvskinnet Campus.

Av Alexandra Angeletaki