Kategorier
Arkeolog, sosialantropologi UBrss

Arkeologi og spill!

Prosjektlansering

 

ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek ved NTNU UB.

Kan spill støtte læring? Kan man lære mens man spiller? Pedagogene idag sier ja. NTNU UB har også fått midler til å teste ut om arkeologistudenter vil lære mer om arkeologi med å spille spill. ARK4 ønsker å skape en dialog mellom publikum og institusjonene som er involvert i prosjektet ved hjelp av teknologi vil vi formidle kunnskap om fortiden til et bredere publikum.

ARK4 var et samarbeidsprosjekt mellom fire institusjoner i Trondheim: NTNU Universitetsbiblioteket; NTNU Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI); Statsarkivet i Trondheim og Norsk Døvemuseum.

Det hFra boka til Adam Lonicer(1569), til et spillele startet med et pilotprosjekt der historiske bøker, gjenstander, kunst og arkivmateriale ble digitalisert og samlet på en høyoppløselig, digital plattform. Med dette som utgangspunkt skapte vi et spillkonsept for elever i ungdomsskole og videregående skole. Prosjektet startet i 2014 med eksterne midler fra Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Fase 2:Nå skal ARK4 forsete videre med flere spill for universitetsstudenter i samarbeid med  IT forskningssenter og laboratoriet knyttet til det Greske universitetet i Athen, Hellas. Athena RS og vi skal jobbe sammen med Dimitris Gavrilis IT konsulent og Agiati Bernardou Phd i arkeologi. Prosjektleder fra NTNU UB er Alexandra Angeletaki. Vi skal eksperimentere med innhold om arkeologi som fag, kulturarven og kunnskapen rundt bestemte samlinger i Trondheim og Athen. Vi skal også samarbeide med «Europeana» og bruke en del av deres digitale samlinger. Målet med prosjektet er å utforske nye undervisningsmetoder og få innsikt i studentenes læreprosesser. Følgende spill er utviklet:

 

  1. Flora Danica (botanikk): Et spill med tegninger basert på et botanisk oppslagsverk utgitt i årene 1761-1883, fra NTNU Universitetsbiblioteket i Trondheims samlinger. Elevene lærer her om systematikk i botanikk og hvordan kan man skille mellom forskjellige plantekategorier.
  2. Museum på skjerm (historie): Et spill om norsk døvehistorie. Elevene lærer blant annet om opprettelsen av Norges første døveskole i Trondheim i 1825, om tegnspråk og tale-debatten og om kvinner i norsk døvehistorie. Innholdet kommer fra arkivene til Norsk Døvemuseum i Trondheim.
  3. Krigen og arkivene (lokalhistorie): Et spill som supplerer en workshop som tilbys av Statsarkivet i Trondheim. Elevene lærer å bruke arkivmateriale for å tilegne seg informasjon om annen verdenskrig. Spillet har bilder og arkivdokumenter fra Statsarkivet i Trondheim.
  4. Rødøyquizen og video (arkeologi): En videoproduksjon om historien til forsvarsmekanismer i middelalderen på Rødøya i Nordland, Nord-Norge i samarbeid med prosjektet “Opp i dagen”, som formidler historie og kultur fra Rødøya i Nordland. Lederen av prosjektet, arkeolog Anne Katrine Meland har jobbet med innholdet i quizen, video og tekstene mens tegningene er laget av arkeologen Kari Binns Støren.

Her kan man ta quizen om Rødøyas historie og arkeologi.

Prosjektet er finansiert av NTNU og Nasjonalbibliotekets prosjekt- og utviklingsmidler for nye formidlingsmetoder.

 

 

 

Alexandra Angeletaki is a classical archaeologist and has worked as a lecturer in archeology at NTNU since2001. For the last few years she has been involved in innovative dissemination DH projects and has worked with Museology and Digital Learning at NTNU University Library.
She is also responsible for library seminars and academic writing support for students in Kalvskinnet Campus.

Av Alexandra Angeletaki

Alexandra Angeletaki is a classical archaeologist and has worked as a lecturer in archeology at NTNU since2001. For the last few years she has been involved in innovative dissemination DH projects and has worked with Museology and Digital Learning at NTNU University Library.
She is also responsible for library seminars and academic writing support for students in Kalvskinnet Campus.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *